Ook in Bordeaux moet een stadskabelbaan een volwaardig onderdeel van het plaatselijk openbaar vervoer worden

Illustratie: Bordeaux Métropole

Tot gisteren, 13/02/2023, konden de inwoners van Bordeaux hun opmerkingen overmaken over de nieuwe stadskabelbaan die in deze stad de beide oevers van de meer 400 meter brede Garonne verbinden. Voorafgaand vonden drie openbare vergaderingen plaats waar de plannen de ‘Métropole Bordeaux’ werden toegelicht. De toekomstige stadskabelbaan moet een omweg van circa 5 km vermijden maar het definitieve traject ligt nog niet vast.

In deze nieuwssite werd reeds eerder bericht over het feit dat in Frankrijk er een groeiende belangstellig is voor stadskabelbanen die worden geïntegreerd in het stedelijk openbaar vervoer*. Zo opende op 13 mei van vorig jaar (2022) de stadskabelbaan van Toulouse terwijl soortgelijke projecten op het getouw staan. Zowel in Grenoble, Ajaccio als in Nice starten de werken daarvoor nog in de loop van dit jaar. Opening voorzien in 2024 of 2025.

Hier nog niet eerder belicht is de nieuwe stadskabelbaan van Parijs waarvan de werkzaamheden vorig jaar (2022) zijn gestart en waarvan de opening is voorzien in 2025. Deze wordt 4,5 km lang en zal daarbij in lengte deze van Toulouse van de troon stoten.

Maar ook in Bordeaux dit vervoermiddel als onderdeel van het stedelijk openbaar vervoer naar voor geschoven. Aan de westelijke oever van de Garonne zijn twee mogelijke startplaatsen voor de stadskabelbaan vooropgesteld. Een eerste vlakbij de Pont Jacques-Chaban-Delmas en een tweede aan de nog geen 100 meter verder gelegen halte van tramlijn B in de Rue Achard.

Die de Pont Jacques-Chaban-Delmas is een moderne design hefbrug uit 2013 die heel wat verkeer te verwerken krijgt, zowel wegverkeer als scheepvaartverkeer. Om schepen door te laten kan de brug tot 50 meter hoog worden opgetild. Wanneer de brug moet worden geopend om schepen te laten voorbijvaren, dan kan die brug gemakkelijk meer dan een uur open blijven. Gelukkig gebeurt dat maar sporadisch. In de winter zo’n 3 tot 5 keer per maand, in de lente en zomer gemakkelijk 8 of 9 keer per maand. Het betreffen hem dan voornamelijk hoogopgebouwde zeeschepen zoals marineschepen en cruiseschepen. Bijzonder is dat er op de transportwebsite van de metropool een lijst beschikbaar is met de vooraf gekende data en openingstijden van de brug, met inbegrip van de vooropgestelde duur van de opening van de brug. Wanneer de brug 24 uren moet open blijven voor onderhoud, wordt dat eveneens op die manier meegedeeld.

Voor de kabelbaan worden in totaal negen varianten in overweging genomen, gegroepeerd in drie kleuren. Deze variëren in lengtes tussen de 1,8 en 2,7 km. Het traject zou tussen de 7 en 10 minuten in beslag nemen.

De twee “groene” varianten sluiten ter hoogte van de hefbrug aan op het tramstation “Cité du Vin”, De blauwe en rode varianten vertrekken aan de halte Achard van tramlijn B.

Alle varianten hebben na het oversteken van de Garonne ofwel de ‘Pôle d’échanges de la Buttinière’ ofwel de ‘Rocher de Palmer’ als bestemming. Beide bestemming liggen 50 meter hoger dan de Garonne en moet er een stevig omweg van circa 5 km voor over hebben om ze te bereiken. Aan de ‘Pôle d’échanges de la Buttinière’ is een grote parking en kan er worden overstapt op tram (tramlijn B) en bus. De ‘Rocher de Palmer’ ligt daar vlakbij, aan de zuidelijke kant van de Avenue Carnot.

Voor zowel de rode als de groene variant is er er nog een tussenstop voorzien in ‘Quartier Lissandre’ terwijl het eindpunt ‘Rocher de Palmer’ als voordeel heeft dat de kabelbaan worden doorgetrokken tot het ‘Centre commercial des Quatres Pavillons’.

Afhankelijk van de gekozen variantes wordt de kostprijs van de kabelbaan geraamd op ergens tussen de 53 miljoen euro en 75 miljoen euro.

Het oversteken van de Garonne blijft een delicaat punt. Voor de blauwe en het rode variant is de lengte van de oversteek beperkt tot 400 meter. Daarvoor moeten dan aan weerszijden van de Garonne masten van ongeveer 80 meter hoog worden geplaatst. Voor de groene variantes bedraagt de oversteek 700 meter waarvoor een mast van 100 meter op de westelijke oever en een mast van 110 meter op de oostelijke oever nodig is.

Naast de bestaande P+R ‘La Battinière’ (in zwart op de kaart) zijn er afhankelijk van de gekozen variantes nog bijkomende P+R’s voorzien.

Gehoopt wordt dat de kabelbaan in de loop van 2028 in gebruik kan worden genomen.

* Lees er hier meer over:

Met medewerking van het regionale dagblad ‘Sud Ouest’:

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.