Nice: ‘Luchttram’ als oplossing voor ontbrekende schakel in ov-keten

Het klinkt mooi, een ‘luchttram’ als synoniem voor een kabelbaan: tegen eind 2025 moet een kabelbaan een onderdeel worden van de OV-keten in ‘Nice Metropole’. Ze moet de verbinding gaan vormen tussen het administratief centrum van het departement ‘Alpes-Maritimes’ (CADAM), aan de westzijde van Nice, en het gemeentehuis van buurgemeente Saint-Laurant-du-Var, aan de overzijde van de hier 200 meter brede, maar ondiepe, rivier VAR. De relatief nieuwe kantoorwijk CADAM bevindt zich ook aan het eindpunt van tramlijn 2. Vanaf hier is er een zeer snelle tramverbinding met het centrum en met de haven van Nice. Nu is er tussen het gemeentehuis van Saint-Laurent-du-Var en CADAM nog een omweg van 5 km en een traject van 40 minuten met het openbaar vervoer. Vanaf eind 2025 zullen twee kabelbaancabines van elk 11 m2 de reizigers in 2 minuten en 40 seconden en aan een snelheid van 17 km per uur naar de overzijde van de rivier brengen. Daarbij zouden de cabines mekaar in minder dan 5 minuten tijd mekaar opvolgen. Ze bieden elk plaats aan 60 personen en worden toegangelijk voor mensen met een beperkte mobiliteit. Ook fietsen kunnen mee.

Berekend is dat het project 40 miljon euro zal kosten. De Franse nationale regering zorgt daarbij voor een subsidie van net geen 1,5 miljoen euro. Het kabelspoor wordt daardoor flink wat goedkoper maar ook comfortabeler dan bv. een voetgangers- en fietsersbrug.

Het project is ook heel wat goedkoper dan een nieuwe tramlijn die de omweg via de kust zou maken. Het project is er trouwens gekomen naar aanleiding van een nieuwe tramlijn 4 tussen de luchthaven van Nice en het 7,5 km verder gelegen nieuwe winkelcentrum ‘Poligone Rivièra in Cagnes-sur-Mer’.

Deze nieuwe tramlijn moet de grote druk op het verkeer langs de kust gaan beperken. Ze zal 250 miljoen euro gaan kosten waarbij de Franse nationale overheid zorgt voor een bijdrage van 30,3 miljoen euro. Deze nieuwe tramlijn komt enkel langs de kust terwijl de inwoners uit het centrum van Saint-Laurent-du-Var vonden dat ze ook recht hadden op een betere ontsluiting met het openbaar vervoer.

Saint-Laurent-du-Var ligt geprangd tussen Nice en Cagnes-sur-Mer en samen vormen ze de 3 belangrijkste locaties van de bestuurlijke entiteit ‘Nice Métropole’, waar een aantal gemeenten rond Nice in zijn verenigd. De kuststrook is dichtbevolkt en kent enorm druk verkeer. Doch, slechts een zeer beperkte deel van het grondgebied van Saint-Laurent-du-Var bevindt zich langs de kust.

De kuststrook tussen Cagnes-sur-Mer en de luchthaven van Nice is onder meer met 4 spoorwegstations en talrijke streek- en stadsbussen goed bedeeld met openbaar vervoer maar toch kan dit openbaar vervoer de druk langs de kustlijn nauwelijks aan. De tramlijn moet met zijn hogere capaciteit het aantal bussen langs de kust flink gaan reduceren en de verkeersdruk langs de kust gevoelig gaan verminderen. Ook een ontdubbeling van de spoorlijn langs de kust, moet daarbij helpen. Een tijdsbestek voor deze ontdubbelde kustspoorlijn is echter nog niet bekend.

Kaart: OpenStreetMap / Opdruk: Duurzaam Mobiel
Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.