Frankrijks langste stadskabelbaan start op 13 mei

Nieuwe stadskabelbaan van Toulouse (Foto: Tisseo Ingénierie - Airimage)

Momenteel worden volop de laatste voorbereidingen getroffen om Téléo, de nieuwe stadskabelbaan van Franse stad Toulouse, in gebruik te nemen. Maar Tisséo, het bedrijf dat er het openbaar vervoer uitbaat, houdt nog een slag om de arm: “Onder voorbehoud van toestemming van de prefectuur”. De 3 km lange stadskabelbaan draait op dit moment proef en wanneer verder alles naar wens verloopt, wordt op vrijdag 13 mei (2022) de langste stadskabelbaan van Frankrijk ingehuldigd. Vanaf zaterdag 14 mei is de kabelbaan beschikbaar voor het grote publiek.

Kabelbanen als onderdeel van toeristische infrastructuur, bijv. in skigebieden, kennen we al langer, maar relatief nieuw is dat dergelijke kabelbanen deel gaan uitmaken van een stedelijk transportnet. Dergelijke stadskabelbanen zijn nuttig omdat ze bij brede rivieren en hoogteverschillen omwegen vermijden. Met de voorbeelden van New York, Rio de Janeiro en Barcelona in het achterhoofd maakt dit vervoermiddel nu ook opgang in Frankrijk. (lees ook: “Frankrijk in de ban van de stadskabelbaan”).

Projecten zijn gepland in Ajaccio (ingebruik- name voorzien voor dit jaar maar wegens COVID-19 uitgesteld tot juli 2023), Grenoble (ingebruikname voorzien in 2024) en Nice (ingebruikname voorzien eind 2025). Maar Toulouse bijt de spits af. Daar wordt op 13 mei (2022) een nieuwe stadskabelbaan met een lengte van 3 km in gebruik genomen.

Het project voor de stadskabelbaan van Toulouse werd in 2015 goedgekeurd door de metropool en de werken begonnen in het voorjaar van 2019. Oorspronkelijk was het de bedoeling om de kabelbaan eind 2020 in gebruik te nemen, maar ook hier zorgde COVID-19 voor vertraging. Onzekerheid over de kwaliteit van de lasnaden van de pylonen zorgde eind vorig jaar voor enige bijkomende vertraging maar nu blijkt men startklaar. Momenteel draait de stadskabelbaan proef ‘marches à blanc’, wat inhoudt dat de kabelbaan zonder passagiers in normale bedrijfsomstandigheden wordt getest en waarbij alle veiligheidsprocedure worden uitgeprobeerd.

De 3 km lange kabelbaan bevindt zich in het zuiden van de stad, net onder het Île du Ramier. Ze gaat drie aantrekkingspolen met elkaar verbinden en start aan de Oncopole, een cluster aan de westelijke oever van de Garonne waar aan kankeronderzoek wordt gedaan en waaraan ook een kankerziekenhuis is verbonden. In de Oncopole werken 10.000 personen.

Kaart: OpenStreetMap / Opdruk: Duurzaam Mobiel

Daarna steekt de kabelbaan de Garonne en het aangrenzende natuurgebied over om een hoogteverschil van 100 meter te overwinnen. Een tussenhalte is voorzien aan het universitair ziekenhuis Rangueil, dat 210.000 medische consultaties per jaar telt. Dan daalt de kabelbaan tot aan zijn eindpunt aan de universiteit Paul Sabatier, waar 30.000 studenten zijn ingeschreven.

Aan de drie stations is er aansluiting met het stedelijke busnet. Aan de universiteit Paul Sabatier is er daarenboven aansluiting met de metrolijn B. Er is een optie om de kabelbaan in de toekomst te ver- lengen tot aan de P+R Ramonville, waar ook de toekomstige metro- lijn C voorbij zal komen.

Maar niet alleen de aansluitingen met bus en metro zorgen voor integratie met het bestaande openbaar vervoer: ook het stedelijke vervoertarief wordt van toepassing en de kabelbaan zal ook dezelfde openingsuren kennen als tram en metro: van 5 uur ’s morgens tot middernacht.

Het volledige traject van de kabelbaan neemt 10 minuten in beslag. Met de auto doet men er 30 minuten over. Er worden 15 gondels ingezet die elkaar om de 2 minuten zullen opvolgen (tijdens de spits zelfs om de anderhalve minuut). In een gondel is plaats voor 34 personen en ook fietsen en rolstoelen kunnen zonder problemen mee. Zo kunnen er 1500 reizigers per uur per richting mee. Er wordt daarbij gerekend op 8.000 reizigers per dag.

De kabelbaan is vrij windbestendig en kan in bedrijf blijven tot windsnelheden van 108 km per uur. Windsnelheden hoger dan 100 km per uur komen er trouwens slechts 2,5 uur per jaar voor. Daarenboven wordt bij windsnelheden van 70 km per uur de snelheid van de kabelbaan beperkt.

Foto: Tisseo Ingénierie – Airimage

De gondels zijn opgehangen aan twee kabels terwijl een derde kabel de gondels voorttrekt (zogenaamde ‘3G’-technologie). Door die twee ophangkabels zijn slechts vijf pylonen nodig. Bij een kabelbaan met één ophangkabel zouden dat twintig pylonen moeten zijn. In het geval van een incident worden de gondels automatisch naar het dichtstbijzijnde station gerepatrieerd. De kostprijs voor het project werd in februari 2020 geraamd op 82,41 miljoen euro.

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.