Frankrijk in de ban van de stadskabelbaan

Nieuwe stadskabelbaan van Toulouse (Foto: Tisseo Ingénierie - Airimage)

Recent hadden we het op deze nieuwssite nog over de geplande stadskabelbaan van Nice (lees ook: “Nice: ‘Luchttram’ als oplossing voor ontbrekende schakel in ov-keten) maar ook andere Franse steden blijken dit een milieuvriendelijke aanvulling op hun bestaande openbaar vervoer te vinden. Naar het voorbeeld van buitenlandse steden zoals New York, Rio de Janeiro en Barcelona leggen ook Grenoble en het Corsicaanse Ajaccio een dergelijke stadskabelbaan aan. In Toulouse is een soortgelijk project reeds het verst gevorderd en start daar eind december met een jaar vertraging de 3 km lange “Téléo”. Deze verbindt in het zuiden van de stad de “Oncopole”met de universiteit ‘Paul Sabatier’. Tussenin is er ook nog een halte het universitair ziekenhuis Paul-Sabatier.

‘Téléo’-kabelbaan van Toulouse

Waar het project voor de stadskabelbaan van Toulouse in 2015 werd goedgekeurd door de metropool, begonnen de werken in het voorjaar van 2019. Waar het oorspronkelijk de bedoeling was om de kabelbaan eind 2020 in gebruik te nemen, stak COVID-19 daar een stokje voor. De testritten startten reeds voorbije zomer terwijl met de commerciële exploitatie nog eind dit jaar kan worden gestart. Het wordt de langste stadskabelbaan van Frankrijk. Ze bevindt zich aan het zuiden van de stad, net onder het ‘Île du Ramier’ en moet drie aantrekkingspolen met elkaar verbinden.

Kaart: OpenStreetMap / Opdruk: Duurzaam Mobiel

De 3 km lange kabelbaan start aan de ‘Oncopole’, een cluster waar de medische wetenschap rond kankeronderzoek zich verzamelt aan de westelijke oever van de Garonne en waaraan ook een kankerziekenhuis is verbonden.

Daarna steekt de kabelbaan de Garonne en het aangrenzende natuurgebied over om een hoogteverschil van 100 meter te overwinnen. Een tussenhalte is voorzien aan het universitair ziekenhuis (CHU) ‘Rangueil’, dat 210.000 medische consultaties per jaar telt.

Daarna daalt de kabelbaan tot aan zijn eindpunt aan de universiteit ‘Paul Sabatier’, een universiteit waar 30.000 studenten zijn ingeschreven. .

Aan de drie stations is er aansluiting met het stedelijke busnet. Aan de universiteit ‘Paul Sabatier’ is er daarenboven ook aansluiting met de metrolijn B. Maar niet alleen de aansluitingen met bus en metro zorgen voor integratie met het bestaande openbaar vervoer: ook het stedelijke vervoertarief wordt van toepassing terwijl de kabelbaan ook dezelfde openingsuren zal kennen als tram en metro, nl. van 5 uur ’s morgens tot middernacht.

Het volledige traject neemt aan 20 km per uur 10 minuten in beslag. Met de auto doet men er 30 minuten over. Daarvoor worden 14 gondels ingezet die mekaar om de 2 minuten zullen opvolgen (tijdens de spits zelfs om de anderhalve minuut). In een gondel is plaat voor 35 personen terwijl ook fietsen en rolstoelen zonder probleem mee kunnen. Dit laat toe om per richting 1500 reizigers per uur te vervoeren. Er wordt daarbij gerekend op 8.000 reizigers per dag. Om de kabelbaan in bedrijf te houden zouden slechts 5 personen nodig zijn.

De kabelbaan is ook vrij windbestendig en kan in bedrijf blijven tot windsnelheden van 108 km per uur. Windsnelheden hoger dan 100 km per uur komen er trouwens slechts 2,5 uur per jaar voor. Daarenboven wordt bij windsnelheden van 70 km per uur de snelheid van de kabelbaan beperkt. De gondels zijn opgehangen aan 2 kabels terwijl een derde kabel de gondels voorttrekt. Door die twee ophangkabels zijn slechts 5 pylonen nodig. In het geval van een incident worden de gondels automatisch naar het dichtstbijzijnde station gerepatrieerd waar indien nodig de passagiers kunnen worden geëvacueerd. Er is hier dan ook geen verticale evacuatie nodig.

‘Angelo’-kabelbaan van Ajaccio (Corsica)

Kaartje: OpenStreetMap / Opdruk: Duurzaam Mobiel

Volgende in het rijtje is de kabelbaan van de Corsicaanse kuststadje Ajaccio. Waar de ingebruikname hier was gepland voor 2021, heeft ook hier COVID-19 stokken in de wielen gestoken en is de ingebruikname nu uitgesteld tot juli 2023. De kostprijs wordt oorspronkelijk geschat op 30 miljoen euro, maar dit kostenplaatje blijkt ondertussen opgelopen tot 54 miljoen euro. Maar ook hier wordt er op gewezen dat een kabelbaan de goedkoopste van alle vormen van openbaar vervoer is.

Deze kabelbaan wordt net als in Toulouse 3 km lang maar omdat er in Ajaccio voor de gondels slechts 1 ophangkabel is voorzien, zullen er hier 19 pylonen nodig zijn (i.p.v. 5 in Toulouse). De kabelbaan zal 1500 passagiers per uur per richting kunnen vervoer en voorzien is dat de gondels mekaar om de 15 seconden zullen opvolgen. In Ajaccio zou de kabelbaan in principe functioneren van 06.00 uur tot 22.00 uur, maar bij evenementen zal de exploitatie worden uitgebreid tot middernacht.

‘Metrocable’ van Grenoble

De ingebruikname van de 3,7 km lange ‘Metrocable’ is maar voorzien voor 2024. Het project situeert zich ten noordwesten van de agglomeratie van Genoble en zal Fontaine La Poya en Saint-Martin-le-Vinoux met elkaar verbinden. Daarbij komt men via Sassenage en het schiereiland van Grenoble. De opdracht voor het project blijkt trouwens pas in mei 2020 gegund.

Bedoeling is om de stadsontwikkelingen ten noordwesten van Grenoble te ontsluiten. Duizenden nieuwe woningen en bedrijfspanden zullen daarbij naar verwachting tegen 2030 leiden tot de komst van duizenden inwoners en talrijke banen. De creatie van een kabelbaan leek daarbij de meest economische oplossing, te meer omdat er enkele obstakels te zijn overwinnen: de rivieren Isaad en Drac en de autowegen A480 en RN481 evenals een spoorlijn.

De gondels zouden in vergelijking met de vorige projecten slechts plaats bieden aan 12 personen waardoor met deze kabel per richting 600 reizigers per uur kunnen worden vervoerd, Op de wat lange termijn kan dit worden uitgebreid tot 1500 reizigers per uur per richting. Ook hier is een snelheid van 20 km per uur voorzien.

Hier budgetteert men het project op 65 miljoen euro. En ook hier argumenteert men dat dit project goedkoper zal uitvallen dan de aanleg van een tramlijn, waarbij wordt verwezen naar de te maken omwegen en de aanwezigheid van obstakels zoals rivieren, autowegen en een spoorlijn.

Met deze nieuwe kabelbaan is Grenobele trouwens niet aan haar proefstuk toe: daar verbindt reeds sinds 1934 de stad Grenobele met de ‘Bastille’. Na de kabelbanen van Rio de Janeiro en van Kaapstad is dit een van de eerste stedelijke kabelbanen ter wereld. Toch is dit eerder een toeristische attractie dan wel een onderdeel van het stedelijk ov-systeem. De ‘Bastille’ is een militair fort uit de 19de eeuw dat zij naam heeft gegeven aan de heuvel waarop het is gebouwd. Die ‘Bastille’ blijkt trouwens de meest toeristische attractie van de agglomeratie.

Kabelbaan van Brest

Brest geniet de eer de eerste kabelbaan te bezitten die opereert in stedelijk gebied. De gondels overschrijden hier in 3 minuten een lenge van 466 meter, over de rivier Penfeld. Hier kunnen de gondels een capaciteit van 60 personen aan, wat aan een snelheidd van 14 km per uur neer komt op 1200 reizigers per uur. Tijdens de daluren volgen de gondels mekaar om de 5 minuten op. Tijdens de daluren is dit slechts om de 10 minuten. Hier kostte het project 19 miljoen euro.

Deze stedelijke kabelbaan is in gebruik genomen op 19 november 2016 maar kende sindsdien verschillene technische storingen, waaronder het neerstorten van een gondel. Dit laatste resulteerde gelukkig in slechts lichamelijke verwondingen.

Maar ook andere incidenten typeren het bestaan van deze als toeristisch stempelde kabelbaan, waardoor de exploitatie verschillende keren diende te worden stilgelegd. Reeds op de dag van de inhuldiging liep het grondig verkeerd en diendde de dienst voortijdig te worden stilgelegd wegens windstoten van meer dan 100 km per uur. Na 11 dagen dienst diende de exploitatie op 30 nobember te worden stilgelegd wegens technische problemen. De dienst kon pas na meer dan een maand worden hervat.

Op 9 augustus 2017 viel dan een van de twee gondels, die mekaar in evenwicht hielden, tijdens een onderhoudsoperatie naar beneden, gelukkig zonder lichamelijk erg. Daarna volgde zich nog verschillende technische incidenten op en ook momenteel lijkt een en ander nog steeds niet naar wens te verlopen.

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.