Hybride kabelbaan moet binnen de twee jaar werkelijkheid worden

Foto: Leitner

Ontkoppel de gondels van een kabelbaan, wat bij sommige kabelbanen nu reeds honderden keren per dag gebeurt, en plaats deze ontkoppelde gondels automatisch op een autonoom rijdend onderstel en je hebt een unieke oplossing om kabelbaanreizigers zonder overstappen naar de nabijgelegen parkeersplaatsen of het nabijgelegen station of halte van het openbaar vervoer te brengen. Dit is het innovatieve idee waarmee Leitner, de Zuid-Tiroolse constructeur van kabelbanen, een goed jaar geleden op de proppen kwam (*). De plannen zijn ondertussen verder ontwikkeld zodat Leitner hoopt zijn nieuwe product binnen de twee jaar op de markt te kunnen brengen. Leitner werkt daarvoor samen met het minder bekende Sloveense elektronicabedrijf Elaphe.

Waar Leitner zich toelegt op de kabelbaantechnologie spitst Elaphe zich toe op de verdere ontwikkeling van de zelfrijdende onderstellen. In het Italiaanse Sterzing, de thuisbasis van Leitner op nog geen 20 km van de Brennerpas en van de Oostenrijkse grens, bouwde de kabelbaanconstructeur een testlaboratorium waarbij de innovatie uitgebreid wordt getest en verder ontwikkeld.

Momenteel zijn er twee cabines en twee voertuigen in bedrijf die in onderlinge coördinatie hun rondjes maken. Daarbij worden de verschillende processen getest en geoptimaliseerd. Dit omvat bijvoorbeeld het in- en uitstappen. Twee scenario’s worden hier bekeken. Bij een eerste scenario gebeurt het in- en uitstappen bij een volledige stilstand. Bij een tweede scenario gebeurt dat bij een snelheid van 0,3 meter per seconde. Beide scenario’s en de optimalisering van de synchronisatie van de voertuigen leverden positieve testresultaten op en bevestigden de vooruitzichten.

De snelheid waarmee de zaken lopen stemt Klaus Erharter, technisch directeur, dan ook hoopvol en positief. Ook het potentieel van deze innovatie ziet Klaus Erharter positief tegemoet. Hij ziet in zijn ConnX, want zo heet het nieuwe transportmiddel, een toekomstgerichte oplossing die een antwoord moet bieden voor de uitdagingen van het stadsvervoer. Verwacht wordt is dat dit nieuwe transportmiddel binnen de twee jaar marktrijp is.

De combinatie van kabelbaanvervoer en het overbrengen van voertuigen naar routes met grondgeleiding moet het mogelijk maken aan een groot aantal stedenbouwkundige behoeften te voldoen en bestaande infrastructurele barrières – zoals gebouwen of monumenten – te omzeilen en tegelijkertijd topografische verschillen te overbruggen, heet het nog.

Het systeem is geschikt om een antwoord te bieden op de “missing link” tussen verschillende vervoerssystemen of tussen twee kabelbanen, en als “last mile connection” voor zowel personen als goederen.

Mogelijke toepassingen zijn er in elk geval genoeg. Voor pretparken kan het bijvoorbeeld een mogelijkheid zijn om de pretparkbezoekers na een ritje door de lucht een toertje te laten maken in het pretpark. Maar er zijn ook ernstiger toepassingen. Wanneer vanuit het kabelbaanstation de parkeerplaatsen voor de auto’s of wanneer de dichtstbijzijnde halte voor het openbaar vervoer iets te veraf liggen, biedt dit de kabelspoorreizigers de mogelijkheid om zonder tijdsverlies en zonder overstappen tot bij personenwagen, tram, trein, bus of metro te komen.

(*) Lees ook: “Hybride kabelbaan zowel op de weg als in de lucht in zijn sas

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.