Vanaf komende zomer wellicht opnieuw car ferries vanuit Zeebrugge naar het noordoosten van Groot-Brittannië

Foto: Port of Tyne

Volgens de Brugse burgemeester Dirk De fauw varen er vanaf komende zomer wellicht opnieuw car ferries vanuit Zeebrugge naar het noordoosten van Groot-Brittannië. De tot dusver laatste verbinding, deze van Zeebrugge naar Hull, werd begin oktober 2020 na 50 jaar stopgezet. Het Brugse stadsbestuur voert daarvoor ver gevorderde gesprekken met enkele geïnteresseerde rederijen. Met welke rederij scheep zal worden gegaan, kon nog niet worden meegedeeld. Ook de haven van bestemming is nog onbekend, maar er wordt gedacht aan een haven in de buurt van de Schotse grens. Grote kanshebber is de haven van Newcastle upon Tyne. Het wordt wel een gemengde verbinding waarmee zowel vracht als passagiers zullen worden vervoerd. Een uitsluitend passagierslijn blijkt namelijk niet rendabel. Ook blijven niet zoveel schepen beschikbaar die geschikt zijn voor zowel vracht als passagiers. De nieuwe verbinding zou het toerisme in Brugge en omstreken een nieuwe boost moeten geven want in vergelijking met 2019 waren er in Brugge het afgelopen jaar nog steeds 42% minder toeristen. Daarentegen kijkt de haven van Zeebrugge wel met tevredenheid terug op het voorbije jaar. De haven kende een groei van 4,6%.

Toen de scheepvaartverbinding tussen Zeebrugge – Hull in oktober van 2020 werd stopgezet, was dat volgens de officiële verklaring ten gevolge van de coronacrisis. De toen aankomende Brexit op 31 januari 2020 zal ongetwijfeld mee een rol hebben gespeeld. Maar nu is er dus hoop dat nog voor de zomer een nieuwe verbinding vanuit Zeebrugge naar het noordoosten van start gaat. Men kon nog geen uitsluitsel geven over de haven van bestemming maar het zou iets zijn ‘in de buurt van de Schotse grens’.

Nog steeds volgens de Brugse burgervader, zoals opgetekend door de ‘Krant van West-Vlaanderen’: “De vroegere verbinding met Hull telde indertijd 250.000 passagiers per jaar. Ook Schotland is vragende partij, want zo kunnen meer Belgische toeristen naar daar op vakantie. Het zal nu niet om een traject Zeebrugge-Hull gaan, want laatstgenoemde haven is te klein voor de nieuwe ferry’s. Drie andere Noord-Engelse havens zijn geïnteresseerd. alles hangt af van welke rederij toehapt. Ik verwacht zeer binnenkort een beslissing.”

Situeringskaart van het noordoosten van Groot-Brittannië met in rood aangeduid de havens van Hull, Middlesbrough, Newcastle-uponTyyne, Berwick-upon-Tweed en Edingburgh
(Kaart: OpenStreetMap, opdruk: Duurzaam Mobiel)

De haven die op het vlak van ligging, ontsluiting en accomodatie de meeste troeven in handen heeft , is de Port of Tyne, nabij Newcastle upon Tyne en in vogelvlucht net geen 100 km beneden de Schotse grens. De haven is voorzien van een pasagiersterminal terwijl de rederij DFDS Seaways er reeds een verbinding verzorgt met het Nederlandse IJmuiden.

De haven van Tyne, nabij Newcastle upon Tyne, is uitgerust met een passagiersterminal en de rederij DFDS Seaways verzorgt er reeds een verbinding met het Nederlandse IJmuiden.

Naast de verbinding tussen Newcastle en IJmuiden verzorgt de rederij DFDS Seaways ook nog verbindingen vanuit Duinkerken en Calais naar Dover en vanuit Dieppe naar Newhaven. Bijgevolg is deze rederij zowel vertrouwd met zowel de Noordzee als met de haven van Newcastle upon Tyne. Verder is de rederij DFDS nog actief in Scandinavië.

De haven van Newcastle upon Tyne gaat er prat op dat haar passagiersterminal, die is voorzien om 2000 passagiers ineens te ontvangen, uitstekend is gelegen, met zowel goede verbindingen over de weg als over het spoor. De treinstationnetjes van Meadow Well en Percy Main, bediend door een metro/lightrail die om de 12 minuten langs komt, bevinden zich op respectievelijk 1,5 en 1,8 km van de loskade. Het centraal station van Newcastle op nog geen 10 km van het stationnetje Meadow Well.

Ook is er van nabij de passagiersterminal een busverbinding die om het half uur naar het centrum van Newcastle rijdt. Verder is er ook nog een door de rederij ingelegd pendelbusje dat de passagiersterminal met het centraal station van Newcastle verbindt. Een ritje met deze pendelbusjes duurt ongeveer 30 minuten. Vanuit Newcastle kan kan men met de ‘gewone’ trein alle richtingen uit. Ook gaat de haven prat op zijn duurzaam beheer.

Het metro-/lightrailnet van Newcastle

Andere haven die eveneens in aanmerking komen voor de nieuwe verbinding vanuit Zeebrugge, zijn deze van Berwick upon Tweed, Middlesbrough en Edingbourgh. De haven van Berwick bevindt zich in vogelvlucht op 5 km van de Schotse grens en ontvangt ook cruiseschepen, zodat ook de ferries daar terecht kunnen.

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.