Zes OV-bedrijven bundelen krachten: gezamenlijke bestelling van 246 regionale trams bij Stadler en ook nog optie voor 258 bijkomende tramstellen

Foto: Stadler

Sinds 2017 bundelen 6 Duitse en Oostenrijkse openbaarvervoerbedrijven hun krachten met het oog op een gezamenlijke aanbesteding van in totaal 504 regionale tramstellen. In augustus 2020 werden de offerte-aanvragen ingediend waarna de Zwitserse constructeur Stadler nu fier kan aankondigen dat ze deze monsterbestelling heeft binnengehaald. Het is meteen ook het grootste order in de geschiedenis van de constructeur. In eerste instantie is er een bestelling van 246 tramstellen van het type Citylink maar wanneer ook de optie voor 258 bijkomende tramstellen wordt gelicht, wordt dit een bestelling van 504 tramstellen voor een totale waarde van 4 miljard euro. Naast de productie van voertuigen bevat de raamovereenkomst ook een onderhoudscontract voor maximaal 32 jaar.

Door hun krachten te bundelen en aldus een schaaleffect te realiseren wisten Verkehrsbetriebe Karlsruhe (VBK), Albtal-Verkehrs-Gesellschaft (AVG), Saarbahn Netz, Schiene Oberösterreich, Land Salzburg en Zweckverband Regional-Stadtbahn Neckar-Alb de kostprijs voor de regionale tramstellen aardig te drukken. De verschillende trambedrijven hoopten tot een miljoen euro per voertuig te besparen. Een eerste reeks van 4 voertuigen wordt in juli 2024 aan de Saarbahn (Saarbrücken) geleverd. Daar worden ze dan getest door de coöperatie. De Saarbahn krijgt dan vanaf 2025 nog eens 24 extra van deze regionale trams geleverd, met daar bovenop de optie voor nog eens 21 exemplaren. Deze moeten de trams uit de bestaande vloot vervangen.

Verder worden er vanaf 2025 ook nog 150 tramstellen geleverd die bestemd zijn voor de streek rond Karlsruhe (75 voor VBK en 75 voor AVG met respectievelijk een optie voor 73 en 52 bijkomende tramstellen). In 2026 dient Schiene Oberösterreich een eerste van 20 tramtreinen geleverd te krijgen met daarbovenop een optie voor 50 bijkomende tramstellen. Vanaf 2026 vertekken er dan 20 CityLink-trams naar Salzburg (met daar bovenop een optie voor 5 bijkomende tramstellen). Tenslotte zijn vanaf 2027 de 30 exemplaren (met bijkomende optie voor 57 exemplaren) bestemd voor de Regional-Stadtbahn Neckar-Alb (omgeving Tübingen en Reutlingen) 

Verkehrsbetriebe Karlsruhe is verantwoordelijk voor het algehele projectmanagement en coördineert na de aanbestedingsfase nu ook de uitvoering. Het aanbieden van één type voertuig voor zes operators is ongebruikelijk. “In het projectteam hebben we uren besteed aan het ontwikkelen van een gemeenschappelijke set specificaties. We hebben een standaard gedefinieerd met maximaal vijf extra versies om te voldoen aan de operatorspecifieke vereisten zoals instaphoogte, coating en plaats van gebruik”, legt de algehele projectmanager Thorsten Erlenkötter van Verkehrsbetriebe Karlsruhe uit. Het gehele raamcontract loopt over een periode van 10 jaar.

Deze gezamenlijke bestelling van in eerste instantie 246 tramstellen, en daar bovenop nog een optie voor 258 bijkomende tramstellen, bezorgt de constructeur het grootste contract in de geschiedenis van het Zwitserse bedrijf dat in 1942 werd opgericht. De reeds concrete bestelling en daar de optie bovenop, vertegenwoordigen in totaal vier miljard euro.

CITYLINK

Constructeur Stadler bestempelt zijn Citylink als “de beste standaard voor individuele oplossingen”: alle voertuigen worden geleverd in driedelige uitvoering maar afhankelijk van de plaats van levering en de klant, varieert de lengte van de voertuigen, het aantal deuren, de instap- en aankoppelhoogte evenals de binneninrichtig. Alle tramstellen hebben gemeen dat ze zijn uitgerust zijn met klimaatregeling in zowel de passagiers- als de bestuurdersruimte en dat ze beschikken over ruime multifunctionele afdelingen met twee rolstoelplaatsen die flexibel kunnen worden ingericht.

Afhankelijk van de bestemmeling worden de regionale tramstellen verder aangepast. Zo worden bijvoorbeeld de voertuigen voor Albtal-Verkehrs-Gesellschaft uitgerust met een toilet en met fietsenrekken, terwijl Schiene Oberösterreich gekozen heeft voor bagagerekken als extra uitrustingselement.

Stadler beweert dat haar Citylink een slimme tram is die mits de juiste configuratie ook kan worden gebruik als intercitytram. Met de recente raamovereenkomst inbegrepen, heeft Stadlerverspreid over 6 landen 650 exemplaren van de Citylink.

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.