Franse coöperatieve spoorwegmaatschappij Railcoop maakt zich op voor haar eerste treinrit

Tweeledig dieselmoterstel X72500 (Foto: Ignis via Wikipedia)

Op 30 november (2021) zal het exact twee jaar geleden zijn dat in Frankrijk de coöperatieve spoorwegmaatschappij Railcoop werd opgericht. Ondertussen maakt de nieuwe spoorwegmaatschappij zich op om op 15 november eerstkomende haar eerste (goederen)trein op de sporen te zetten. Voor de eerste reizigerstrein is het echter nog wachten tot ze op 26 juni van volgend jaar (2022) van start gaat met de treinverbinding tussen Bordeaux en Lyon. Het prangende materieelprobleem raakt daarbij opgelost. Er is namelijk concreet zicht op de aankoop van 9 tweeledige tweedehandsdieselmotorstellen van het type X72500 bij de regio ‘Auvergne-Rhône-Alpes’. Dit is slechts een oplossing voor de eerder kortere termijn want ondertussen zijn voor de aankoop van nieuw materieel ook gesprekken aan de gang met de constructeurs Alstom, Siemens, Stadler en Titagarh Firema. Maar bovenal heeft Railcoop twee dagen geleden (22/09/2021) haar licentie als spoorwegonderneming bekomen. Begin maart van dit jaar had Railcoop voldoende kapitaal verzameld om daartoe een aanvraag te kunnen indienen. Railcoop dient wel nog zijn veiligheidscertificaat binnen te halen. Uitsluitsel daarover wordt verwacht op 10 november maar naar verwachting mag dit geen problemen opleveren.

Aan ambitie is er bij Railcoop alvast geen gebrek, in die zin dat de coöperatieve spoorwegmaatschappij meer spoorverbindingen heeft opgelijst dan dat ze zelf kan waar maken. Volgens het recent geactualiseerde persdossier wil ze daarmee het belang benadrukken van bepaalde routes die niet door Parijs lopen, ongeacht of deze routes al dan niet door Railcoop worden ontwikkeld. “Railcoop is beschikbaar om de vruchten van deze collectieve intelligentie met anderen te delen om uiteindelijk het gebruik van het spoor op alle grondgebieden te versterken” heet het verder nog.

Tegelijk wil Railcoop nagaan welke gevolgen de exploitatie van deze spoorverbindingen zouden hebben voor de bestaande diensten van openbaar nut. Het in kennis stellen van de ‘Autorité de régulation des transports’ (ART, het vroegere Arafer) van deze ambities noopt namelijk tot een toets waarbij de Franse transportautoriteit een economische afweging moet maken tussen het vrije ondernemen en de dienstverlening van openbaar nut. Bedoeling is om te voorkomen dat deze potentiële spoorverbindingen de bestaande diensten van openbaar nut zouden verzwakken.

De door Railcoop opgelijst treinverbindingen die in aanmerking komen voor expoitatie

Concreet denkt Railcoop ook aan het exploiteren van nachttreinen waarmee ze voor afstanden van meer dan 500 km wil concurreren met de luchtvaart. Omdat op dit moment in Frankrijk daarvoor onvoldoende rijtuigen beschikbaar zijn voert Railcoop daarvoor gesprekken met buitenlandse constructeurs. Ook toeristische chartertreinen behoren voor Railcoop tot de mogelijkheden.

Goederenverbindingen

Waar men op 15 november eerstkomende van start gaat met de dagelijkse goederenverbinding tussen de regio’s Lot en Aveyron en het logistieke knooppunt Toulouse-St-Jory is het ook de bedoeling om toekomstige en potentiële klanten nauw te betrekken bij het uitwerken van nieuwe goederenverbindingen. Daarbij wordt in de eerste plaats gedacht aan het vervoer van paletten, het marktsegment waarmee voor kleinere ondernemingen het meeste vrachtwagens van de weg kan worden gehaald. Om dit te realiseren wil Railcoop een locomotief van het type BB75000 en huifwagens van het type Rils 26 huren.

Reizigersverbinding Bordeaux – Lyon

Volgende mijlpaal wordt dan de heropening van de reizigersverbidng Bordeaux -Lyon, die voorzien is voor 26 juni 2022. De negen tweeledige tweedehandsdieselmotorstellen van het type X72500 die daarvoor zullen aangekocht worden bij de regio ‘Auvergne-Rhône-Alpes’ krijgen daarbij maar een beperkte renovatie. Dit voorkomt dat deze motorstellen opnieuw zouden moeten worden gehomologeerd.

In (juni) 2023 moet daar ook nog een reizigersverbinding tussen Toulouse en Rennes en een verbinding tussen Thionville en Lyon worden aan toegevoegd. Daarbij werden trouwens de oorspronkelijke plannen enigszins aangepast. Zo zal de oorspronkelijk voorziene verbinding Thionville – Lyon worden verlengd tot Grenoble. Om een aansluiting mogelijk te maken met een toekomstige verbinding Lille – Nantes wordt de eindbestemming van verbinding uit Toulouse verlegd van Rennes naar Brieuc/Caen.

Update 13/10/2021:

Ondertussen raakte bekend dat de start van de reizigersactiviteiten met 6 maanden werd uitgesteld. Nieuwe opstartdatum: 11/12/2022. Lees meer hierover in Stroeve onderhandelingen met SNCF Réseau noodzaken coöperatieve spoorwegmaatschappij Railcoop om reizigersactiviteiten met 6 maanden uit te stellen

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.