Stroeve onderhandelingen met SNCF Réseau noodzaken coöperatieve spoorwegmaatschappij Railcoop om reizigersactiviteiten met 6 maanden uit te stellen

Tweeledig dieselmoterstel X72500 (Foto: Ignis via Wikipedia)

Waar tot voor kort de Franse coöperatieve spoorwegmaatschappij Railcoop, de eerste in haar soort, erop vertrouwde op 26 juni 2022 van start te kunnen gaan met de haar reizigerstreindienst tussen Bordeaux en Lyon, heeft de Raad van Bestuur van de onderneming op 5 oktober beslist om de herstart van deze in 2014 door de Franse nationale spoorwegmaatschappij SNCF stilgelegde verbinding, met 6 maanden uit te stellen. Nieuw vooropgestelde startdatum: 11/12/2022. Reden: de stroeve onderhandelingen met SNCF Réseau waarbij de infrastructuurbeheerder van het Franse spoorwegnet, geleid door de Belg Luc Lallemand (ex-CEO van Belgische infrastructuurbeheerder Infrabel), zelfs na 18 maanden besprekingen, niet in in staat is om te voorzien in kwalitatieve treinpaden. Met de tot dusver door SNCF Réseau voorgestelde rijpaden is het voor Railcoop niet mogelijk om een aantrekkelijke en commercieel aanvaardbare treinverbinding aan te bieden. Vandaag (13/10/2021) verstrekte Railcoop tijdens een persconferentie daarover meer uitleg.

Van alle aangevraagde rijpaden beantwoordt slechts 55% van de door de SNCF Réseau toegekende rijpaen aan de behoeften. Maar daarbij vraagt SNCF Réseau om bovenop de als duur ervaren kostprijs van deze rijpaden ook de heropening van deze baanvakken financieren. Niettegenstaande SNCF Réseau wist dat Railcoop enkele weinig gebruikte enkelsporige baanvakken wilde gaan gebruiken, heeft de Franse spoorinfrastructuurbeheerder (om besparingsredenen) tijdens de lopende procedure haar personeel uit de betrokken seinhuizen weggehaald en nu wil de infrastructuurbeheerder dat Railcoop ook de lonen van dit personeel gaat betalen. In dat verband dient te worden aangestipt dat zeker in meer landelijke gebieden de seinhuizen maar beperkt zijn gecentraliseerd waardoor het noodzakelijk is om personeelsleden fysiek naar die lokale seinhuizen uit te sturen.

De overige aanvragen bleven ofwel onbeantwoord ofwel weken de voorstellen van SNCF Réseau te sterk af van de oorspronkelijke vraag. Railcoop wijst er trouwens fijntjes op dat SNCF Réseau in het kader van een economisch relance programma van de Franse overheid 4 miljard euro staatssteun ontvangt en dat in ruil daarvoor toch wel een efficiënte dienstverlening mag worden ontvangen.

Railcoop beseft dat ze voor de verdere gang van zaken totaal afhankelijk is van de Franse infrastructuurbeheerder maar overweegt toch om de zaak formeel voor te leggen aan de toezichtshouder ‘’Autorité de Régulation des Transports’ (ART), dit omdat ook concrete inbreuken zijn vastgesteld in de door SNCF Réseau gevolgde procedure. Maar omdat ook een dergelijke inbreukprocedure heel wat tijd vergt, hoopt Railcoop vooralsnog om buiten een inbreukprocedure bij ART tot een oplossing te komen. De voor 15 november (2021) voorzien opstart van de goederenverbinding tussen de regio’s Lot en Aveyron en het logistieke knooppunt Toulouse-St-Jory kan plaatsvinden zoals voorzien.

Niet de eerste inbreukprocedure

Railcoop zal echter niet de eerste particuliere spoorwegmaatschappij zijn die bij ART klacht indient tegen spoornetbeheerder ‘SNCF Réseau. Zo raakte begin mei van dit jaar bekend dat de particuliere spoorwegmaatschappij Transdev een inbreukprocedure heeft opgestart bij ART. Volgens Trandev komt SNCF Réseau zijn verplichtingen niet na om détails te verstrekken over de spoorweginstallaties in Amiens (regio ‘Hauts-de-France’). In het kader van het openstellen van de TER-lijnen voor concurrentie moet SNCF Réseau namelijk kandidaat-spoorwegexploitanten de nodige gegevens verstrekken die nodig zijn om het spoorwegverkeer te kunnen aanbieden. Ook andere regio’s die voor hun regionale en lokale spoorlijnenin zee willen gaan met een particuliere spoorwegmaatschappij, zoals de regio’s ‘Sud’ en ‘Grand Est’, blijken moeilijkheden te ondervinden in hun relatie met de Franse infrastructuurbeheerder SNCF Réseau.

Transdev is trouwens door de regio Sud uitverkoren om vanaf juni 2025 de treinverbinding te gaan verzorgen tussen Marseille en Nice. Waar er nu dagelijks slechts 7 treinen rijden tussen beide steden aan de Azurenkust, zullen dat er vanaf dan 15 zijn.

Lees meer over de moeizame liberalisering van de Franse binnenlandse spoorverbindingen:


Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.