Zelfrijdende standaardbus een stapje dichterbij

Foto: Iveco

Na succesvolle afronding van tests in het kader van het STAR-systeem (Rapid Autonomous Transport System), waaraan de Franse busconstructeur Iveco en technologiebedrijf EasyMile (gespecialiseerd in autonome toepassingen) deel namen, zijn autonome standaardbussen een stapje dichterbij gekomen. Een Iveco-standaardbus van 12 meter die 100 reizigers kan vervoeren, heeft bewezen dat hij onder reële omstandigheden autonoom kan worden ingezet op BRT-trajecten en op particuliere terreinen. BRT staat daarbij voor ‘BusRapidTransit’ en is een concept waarbij tramverkeer wordt benaderd door bussen in te zetten op aparte vervoercorridors. Eerder al kwam Volvo op de proppen met een concept waarbij standaardbussen autonoom worden ingezet in stelplaatsen, waardoor bv. voor wassen en maneuvers geen bestuurders meer nodig zijn. Van een ander project waarbij een autonome Volvo-standaardbus werd getest op de campus van de Nanyang Technological University van Singapore wordt ondertussen niets meer vernomen.

Iveco en EasyMile noemen het een cruciale mijlpaal voor de vooruitgang van autonoom vervoer in Europa. Wil de Europese vervoersgerelateerde industrie haar mondiale concurrentiepositie behouden en consolideren dan moet worden ingezet op de ontwikkeling van geautomatiseerde vervoerssystemen, vinden ze.

Het gezamenlijk ontwikkelde voertuig van EasyMile en IVECO BUS is uitgebreid getest en ontwikkeld op de testterreinen van Transpolis en op de eigen testlocaties van IVECO BUS en EasyMile. “Het heeft in verschillende seizoenen en weersomstandigheden gereden en heeft in dit stadium zijn topprestaties bereikt”.

Dit omvat onder meer het in de bus ingebouwde autonome rijsysteem (ADS) waarmee de bus herhaaldelijk op minder dan 10 cm afstand van de boordstenen kan halt houden. Dit is bijzonder belangrijk omdat het de toegankelijkheid verbetert, vooral voor rolstoelgebruikers. Uit de maximumsnelheden die de bus in autonome modus haalde, bleek dat de technologie ook goed presteert bij 40 km/u. Verdere tests wezen uit dat met name de multimodale lokalisatietechnologie van de softwareleverancier ook effectief is bij autonome snelheden van meer dan 70 km/u. Dankzij de V2X-capaciteiten (Vehicle to Infrastructure) kan de bus anticiperen op verkeerslichtfasen, wat betekent dat de bus vlot kan stoppen en starten en minder energie verbruikt. De precisie bij het manoeuvreren en stoppen maakt ook automatisch parkeren in het depot mogelijk.

Trotse ouders

“We zijn erg trots op deze nieuwe samenwerking met IVECO BUS, een erkende leider en expert in openbaar vervoer, die komt na ons succesvolle gezamenlijke STAR-project dat in 2017 van start ging. Het toont ook de maturiteit van onze technologie aan. Autonome technologie brengt een reeks voordelen met zich mee voor busoperaties, van extra veiligheid tot geoptimaliseerd parkeren of verbeterde klantendiensten aan boord. Samen kijken we ernaar uit om deze nieuwe innovatieve oplossing aan te bieden aan openbaarvervoersautoriteiten“, zegt Benoit Perrin, General Manager van EasyMile.

Stéphane Espinasse, Brand President van IVECO BUS sluit zich daarbij aan:“Als fabrikant die zich van oudsher inzet voor de ontwikkeling van rijhulpsystemen, is IVECO BUS trots op de resultaten van dit autonome busproject van niveau 4. De uitgevoerde tests valideren onder meer een snelheid van 40 km/u. Zij vormen een nieuwe en noodzakelijke, maar niet de laatste fase van het project dat wij samen met onze partners zullen voortzetten. De veiligheids- en beheerskenmerken van het voertuig stellen ons nu in staat om de volgende fase te plannen, namelijk de tests onder bedrijfsomstandigheden”,

EasyMile en IVECO BUS hebben in 2017 samen met Sector, Transpolis, ISAE-SUPAERO, Université Gustave Eiffel, Inria en Michelin de krachten gebundeld om de technologie te ontwikkelen om de bus te automatiseren in het kader van het STAR, Rapid Autonomous Transport System, project. Het doel van de samenwerking was om de eerste bestuurderloze, autonome standaardbus te ontwikkelen, die in staat is om te werken onder omstandigheden die vergelijkbaar zijn met echt gebruik, met een prototype dat in 2021 klaar is.

De projectpartners bereiden nu hun volgende stap voor de tweede helft van het jaar voor – de bus onder reële omstandigheden in een stad laten rijden.

De ontwikkeling wordt gesubsidieerd door de Franse regering via haar FUI-programma (Fonds Unique Interministériel).

Volvo

Foto: Volvo Buses

In het voorjaar van 2018 voerde Volvo in samenwerking met de Nanyang Technological University van Singapore reeds praktijktesten uit met ’s werelds eerste zelfrijdende elektrische bus. Bedoeling was dat deze bussen reeds in 2022 in het straatbeeld van Singapore zouden verschijnen, maar sindsdien werd niets meer over dit project gehoord. Wel marktrijp blijkt het concept waarbij Volvo-standaardbussen autonoom rondrijden in de stelplaatsen:

“Busdepots vereisen ook grote parkeerterreinen waar de voertuigen ’s nachts kunnen worden geparkeerd, zodat de chauffeur ze kan ophalen voor de volgende dienst. Het werk in het busdepot vergt extra tijd van de chauffeurs waarbij gespecialiseerd personeel de plaatselijke verrichtingen uitvoert. Het feit dat zoveel bussen in zo’n krappe ruimte rondrijden, vereist krap manoeuvreren. Personeel, ruimte, veiligheid en een efficiënte doorstroming in de depotstations zijn enkele van de uitdagingen waarmee busdepots worden geconfronteerd” heet het bij Volvo.

En ook: “Wat busdepots interessant maakt voor autonome bussen is het feit dat het een beperkt gebied is, waar je geen rekening hoeft te houden met voetgangers, fietsen, auto’s, dieren en andere voertuigen en verkeerssituaties die je op de openbare weg wel aantreft. Hier kunnen de ingenieurs een kaart van het busdepot maken en de voorspelbare route van de bus vastleggen, waardoor een autonome wereld ontstaat waarin de bussen van station naar station kunnen rijden zonder toezicht van een chauffeur”.

Volvo is van mening dat de mogelijkheid om tijd en geld te besparen en de veiligheid in de busremise te verhogen, tot een realistische business case maakt.

Praktijkstudie

In een praktijkstudie van een team onderzoekers van het Karlsruhe Institute of Technology in Duitsland is gekeken naar de potentiële voordelen van zelfrijdende voertuigen in een busdepot in Stuttgart-Gaisburg. Elke dag passeren 150 bussen van het lokale openbaar vervoer het depot, waarbij ze stoppen bij verschillende stations om te tanken, schoon te maken (buitenkant en binnenkant), onderhoud en reparaties uit te voeren, inspecties uit te voeren en te parkeren.

Uit de studie bleek dat de verplaatsingen tussen de meeste van deze stations konden worden uitgevoerd door zelfrijdende voertuigen met gebruikmaking van bestaande technologie. De enige functie die niet kon worden gedelegeerd was het schoonmaken van het interieur en schade-inspectie, die te gecompliceerd zijn om door robots te worden uitgevoerd. Geschat wordt dat een overstap naar autonome afhandeling het depot meer dan 100 000 euro per jaar aan personeelskosten zou besparen. Het zou ook het voordeel hebben van een hogere doorvoer, minder kleine ongevallen en botsingen, en personeel vrijmaken voor taken als voertuigservice en andere kwaliteitsverhogende opdrachten.

“Wat mij echt verbaasde was hoe weinig inspanning nodig is om een kostenverlaging te bereiken,” zegt professor Eric Sax, van het Karlsruhe Institute of Technology en medeauteur van de studie.

“Natuurlijk moet er software worden ontwikkeld om de trajecten te berekenen, maar die is gebaseerd op gewone sensoren in het voertuig. Die registreren gewone tekens zoals verkeerslichten en wegmarkeringen, en herkennen natuurlijk obstakels in de geplande route van het voertuig. Zonder veel extra apparatuur op het voertuig en zonder extra infrastructuur heeft onze studie aangetoond dat er een sterke business case voor automatisering is en een reële kans.”

In de studie wordt ook betoogd dat het op de remise Stuttgart-Gaisburg toegepaste concept schaalbaar is voor andere remises en dat de bevindingen kunnen worden gebruikt bij de planning van toekomstige remises: “Het depot Stuttgart-Gaisburg was een zeer compact gebied, met korte afstanden, en slechts 150 bussen. Er zijn veel andere depots die nog beter geschikt zijn voor automatisering, waar de besparingen nog groter zouden kunnen zijn. Het hangt af van het aantal bussen en het aantal minuten dat chauffeurs in het voertuig doorbrengen, maar de mogelijkheden zijn er duidelijk.”

Na hun succesvolle studie in de remise Stuttgart-Gaisburg werken professor Eric Sax en zijn collega’s nu nauw samen met geselecteerde openbaarvervoersbedrijven in Duitsland om hun concept in de praktijk te helpen realiseren. Professor Sax gelooft dat dit een belangrijk startpunt kan zijn voor autonoom rijden in het algemeen.

“We hebben nog een lange weg te gaan voordat we een zelfrijdend voertuig in het reguliere stadsverkeer kunnen inzetten, omdat er nog zoveel onbeantwoorde vragen zijn”, zegt hij. “Maar beginnen in een kleine niche, zoals een busdepot, is een prachtige eerste stap. Het helpt ons om te leren en ervaring op te doen in situaties die we kunnen beheersen, wat ons zal helpen om de volgende stappen te zetten” voegt de professor daar nog aan toe.

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.