94 miljoen bijkomende besparingen voor Infrabel ?

Foto: Infrabel

Luidens een gezamenlijk persbericht van Test Aankoop, TreinTramBus en Navetteurs.be moet Infrabel van de federale regering bijkomend 94 miljoen besparen tussen tussen nu en 2024. De gebruikers- en consumentenverenigingen baseren zich daarvoor op een interview van Pierre Lejeune, voorzitter van de Waalse socialistische spoorbond met de Waalse krant Le Soir (22/09/2021). De drie verenigingen veroordelen eensgezind deze besparingen op een moment dat Infrabel nog maar eens de noodklok luidt omdat ze al jaren over onvoldoende geld beschikt om haar spoorlijnen afdoende te kunnen onderhouden. Daardoor is ze nu op en punt beland waarbij ze vanaf 2024 een aantal spoorlijnen dreigt moeten sluiten en op andere spoorlijnen ernstige snelheidsbeperkingen zal moeten doorvoeren. Deze aankondiging lijkt ook in strijd met het regeerakkoord die deze regering vorm heeft gegeven en dat dat voorziet “in een bijzonder bijkomende financiering om NMBS en Infrabel in staat te stellen om te investeren in een duurzame ‘modal shift”.

“Het koninklijk besluit van 25 december 2016 verplicht Infrabel om 2,4 miljard € van de door de Belgische regering aan de Spoorwegen opgelegde besparing van 3,6 miljard € over de periode 2016-2020 voor zijn rekening te nemen. Dit betekent een daling met 33% van zijn totaal bedrag aan subsidies ten opzichte van het beheerscontract 2014 en het meerjareninvesteringsplan 2013-2025” luidt in het jaarverslag van Infrabel over de activiteiten in 2016. Daarnaast zag de infrastructuurbeheerder van het Belgische spoorwegnet met hetzelfde koninklijke besluit het niveau van de infrastructuurvergoeding m.b.t. de openbare dienst voor binnenlands reizigersvervoer grosso modo op het niveau van de infrastructuurvergoeding per 31 december 2014 bevroren. “Op basis van de door NMBS voorziene aangroei van het aantal trein-kilometer tot 2020 en van de infrastructuurvergoeding die daaruit had dienen te volgen, zal Infrabel hierdoor zo’n 18 miljoen € in 2017 en 40 miljoen € per jaar vanaf 2018 bijkomend moeten besparen” stelt Infrabel verder.

Maar: “Deze maatregelen hebben dan ook een directe impact op de activiteiten van Infrabel. Infrabel heeft reeds de nodige maatregelen genomen om de vermindering van de overheidssubsidies met 411 miljoen € in 2017 op te vangen. Dit bedrag komt bovenop de vermindering van 303 miljoen € in 2016.

Er zal bijkomend bespaard worden enerzijds in de personeels- en de werkingskosten en anderzijds in de investeringen. Het personeel van Infrabel zal verder afnemen tot 9.736 VTE in 2020 ten opzichte van 12.045,2 VTE eind 2014. De werkingskosten zullen over de periode 2017-2020 met 113 miljoen € worden verminderd. Ook in de investeringen wordt verder gesnoeid, behalve in de investeringen m.b.t. de veiligheid. Dit betekent dat verschillende vervangingsinvesteringen ook moeten worden uitgesteld, wat onvermijdelijk leidt tot de invoering van snelheidsbeperkingen op sommige minder uitgebate lijnen. Dankzij deze maatregelen kan het management aan de beheersorganen een financieel plan in evenwicht voorleggen met een lichte daling van de financiële nettoschuld ten opzichte van 31 december 2015″.

Ook in de periode 2018 tot 2019 zijn er nog dotatieverminderingen voorzien, die voor Infrabel zowel op operationeel vlak (bv. op het vlak van de afnemende performantie van de lijnen van het spoorwegnetwerk) als op financieel vlak een belangrijke uitdaging betekenen.

Het is van groot belang dat er vanaf 2020 opnieuw bijkomende vervangingsinvesteringen kunnen gebeuren in de spoorweginfrastructuur om de opgelopen achterstand in te halen. Indien dit niet het geval is, dreigt de achterstand niet meer te kunnen worden ingelopen, aangezien het te groot volume aan werken dit fysisch onmogelijk maakt. Het gevolg daarvan is dat de betrokken spoorweginfrastructuur buiten dienst gesteld moet worden tot deze volledig wordt vervangen” klinkt het in nog steeds datzelde jaarverslag.

In een recente presentatie van Infrabel-baas Benoît Gilson voor het personeel van de infrastructuurbeheerder werd deze dreiging verder geconcretiseerd. Indien de investeringen in het spooronderhoud niet worden bijgebeend zullen tegen 2024 de vijf volgende spoorlijnen moeten sluiten: 132 (Charleroi – Mariembourg), 134 (Mariembourg – Couvin), 154 (Heike – Sint-Niklaas, 157 (Dendermonde – Lokeren) en 287 (Ath – Ghislenghien). Daarnaast zou Infrabel ook overwegen om de commerciële snelheid op bepaalde trajecten te verlagen. Dit zou wekelijks gevolgen hebben voor de reistijden van 12.351 reizigerstreinen (gemiddeld 1.764 treinen per dag) en van 2.116 goederentreinen (gemiddeld 302 treinen per dag).

Met de verklaring van het regeerakkoord in het achterhoofd blijkt nu alle hoop de kop ingedrukt. Wanneer de verklaring van vakbondsbaas Pierre Lejeune correct is, brengt dit de Groenen in deze regering in nauwe schoentjes. Met het regeerakkoord in het achterhoofd maakte mobiliteitsminister Gilkinet zich alvast sterk dat er tijdens alvast tijdens deze legislatuur geen spoorsluitingen komen en wees hij op de in het regeerakkoord voorziene extra budgetten voor Infrabel. Maar wat na deze legislatuur indien de huidige regering onvoldoende budgetten voorziet om ook na deze legislatuur verder te kunnen ? Een en ander Infrabel-CEO Benoît Gilson, die nog maar sinds vorige zomer (2020) in functie is, in ramkoers met de federale regering.

Behoudens het gezamenlijk persbericht van Test Aankoop, TreinTramBus en Navetteurs.be is er tot op dit moment geen verdere reactie op het bericht dat Infrabel verder zou moeten besparen. Tot dusver is er nog geen bevestiging noch ontkenning.

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.