Antwerpse zwakke weggebruiker de pineut bij oversteken van ’t Woater’

Foto: Vrienden van de Vlaamse Veren

Tijdelijk grotere rol weggelegd voor veerdienst

“In Antwerpen zijn verplaatsingen tussen de rechter- en de linkeroever van de Schelde voor de niet-gemotoriseerde reizigers een heikel probleem geworden: de liften van de Sint-Anna-tunnel laten het afweten, de roltrappen liggen ook soms stil wegens onderhoud (tegenwoordig elke donderdag naar verluidt). De Kennedy-fietstunnel is tijdelijk buiten gebruik wegens instortingsgevaar van het plafond boven de inkom. En tot overmaat van ramp is tijdens dit verlengde weekend (van 30 oktober tot 1 november 2021) de Brabo-tramtunnel dicht wegens dringend onderhoud” laten de misnoegde ‘Vrienden van de Vlaamse Veren’ weten. “Enkel de Waterbus en het Sint-Anna-veer bieden een alternatief maar daar mag best een tandje voor worden bijgestoken. Een verdubbeling van de frequentie van het veer is best wel welkom” vindt Walter Resseler, coördinator van de vereniging. Minister Lydia Peeters verklaarde op 28/10/2021 in de commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken van het Vlaams Parlement dat de inzet van een tweede boot in overweging wordt genomen.

Momenteel vaart de veerboot die de verbinding maakt tussen linkeroever en rechterover, om het half uur en de ‘Vrienden van de Vlaamse Veren’ vinden reeds lang dat er een frequentere verbinding tussen de beide rivieroevers mag komen, zeker nu vooral voor fietsers de alternatieven zeldzaam aan het worden zijn. En nu rijden zelfs ook geen trams tussen linker- en rechtoever. Maar voor fietsers bieden trams geen alternatief want daar mogen geen fietsen mee mee.

De erbarmelijkse staat van zowel de St.-Anna-tunnel als de Kennedy-tunnel was op 28/10/2021 ook onderwerp van debat in de vergadering van de Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken van het Vaamse parlement. Parlementslid Stijn Bex schetste daarbij de situatie als volgt:

“Op dinsdag 19 oktober werd de fietserstunnel van de Kennedytunnel door de politie afgesloten nadat een deel van het plafond aan de inrit aan de D‘Herbouvillekaai op de rechteroever naar beneden was gekomen. Na een nachtelijke herstelling kon de tunnel een dag later gelukkig weer opengaan, maar het incident bewijst nog maar eens hoe groot de barrière is om met de fiets van de linker- naar de rechteroever te gaan en omgekeerd. Een tijdlang was het veer de enige optie om van de ene kant naar de andere te geraken met de fiets, en dan nog enkel tussen 7 uur ’s ochtends en 18 uur ‘s avonds. Want ook de lift van de Sint-Annatunnel is al een eeuwigheid defect, zonder dat er een grondige renovatie in zicht is“.

Volgens Stijn Bex is de Fietsersbond niet verrast en spreekt men er van een ‘ernstige verwaarlozing van die tunnelingangen’. 

Daarop liet minister Lydia Peeters weten dat ze het ‘Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust’ (MDK) de opdracht heeft gegeven om te kijken of er zeker in de piekuren een extra veerboot kan worden ingelegd.

De boten als dusdanig zijn beschikbaar. Naast de milieuvriendelijke ‘Marnix van Sint-Aldegonde’, die eind mei (2021) in dienst werd genomen en die op 9 november (2021) officieel wordt ingewijd is er ook nog het reserveschip ‘De Schelde’ en de onlangs buiten gebruik gestelde ‘Simon Stevin’. De nieuwe ‘Marnix van Sint-Aldegonde’ vaart op zonnepanelen.

De beschikbaarheid van boten is één zaak, maar daarvoor moet er ook een extra bemanning zijn. Minister Lydia Peeters: “Er moet natuurlijk voldoende mankracht zijn. We hebben recentelijk een nieuwe veerboot in gebruik kunnen nemen. Er staat er in principe ook altijd een stil als reserve. Wel, we zijn aan het onderzoeken hoe men die extra veerboot kan inzetten om bij werken aan de ene of de andere tunnel zoveel mogelijk extra capaciteit te halen met de veerboten. Dat geldt voor de Sint-Annatunnel, maar ook voor de Kennedytunnel”.

Dit geldt dan wel als tijdelijk oplossing in afwachting van een nieuwe tunnel of nieuwe Scheldebrug voor fietsers en voetgangers. En dat is niet voor morgen, laat staan voor overmorgen. Maar misschien kan de Minister zich ook laten inspireren door de oplossing die ze in de Zuid-Franse stad Nice voor een soortgelijk probleem hebben bedacht. Daar hebben ze het idee voor een voetgangers- en fietsersbrug verworpen en willen ze eind 2023 starten met de bouw van een 600 meter lange kabelbaan over de rivier VAR. De gondels zullen plaats bieden aan 60 personen en om de 5 minuten zal een gondel beschikbaar zijn. Een ritje zal 2 minuten en 40 minuten duren. De werken zulllen 20 maanden in beslag nemen waardoor de inbedrijfstelling is voorzien voor in de loop van 2025. De kostprijs van deze nieuwe kabelbaan is geschat op 40 miljoen euro.

Zo moet de toekomstige ‘luchttram’ van Nice er gaan uitzien
(Photo via MaxPPP)

Een fietsers- en voetgangersbrug, of desgevallend een kabelbaan, is wel niet de oplossing die de voorkeur uitdraagt van de ‘Vrienden van de Vlaamse Veren’. Daar zouden ze liever een hoogfrequente veerdienst als definitieve oplossing zien.

Lees meer over deze kabelbaan over de toekomstige kabelbaan van Nice: ‘Nice: ‘Luchttram’ als oplossing voor ontbrekende schakel in ov-keten‘;

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.