Het bi-directionele OV-stoeltje opnieuw uitgevonden

Grammer, een Duits bedrijf dat bestuurders- en passagiersstoelen voor de meest uiteenlopende beroepstoepassingen produceert (auto’s, landbouwtraktoren, vrachtwagens, treinen, bussen), komt op de proppen met een zitje dat is ontworpen om met ‘innovatief minimalisme’ passagiers in drukke stadstreinen en bussen in staat te stellen in beide richtingen te zitten zonder dat er er daarvoor ingrijpende handelingen nodig zijn. “De nieuwe Ubility Light van Grammer voor stedelijk personenvervoer bespaart gewicht, vermindert emissies en het gebruik van hulpbronnen en scoort met een intelligent gebruiksconcept” staat in het daarover verspreide persbericht. “Reizigers beslissen daarenboven zelf of ze al dan niet in de rijrichting van het voertuig willen plaatsnemen” voegt het persbericht daar aan toe.

Toch is het idee niet helemaal nieuw. Dergelijke bidirectionele zitjes waren namelijk reeds terug te vinden in de tussen 1950 en 1971 gebouwde ‘Uerdinger Schienenbus’: een dieselmotorwagen die vooral in Duitsland op landelijke lijnen met weinig passagiers werd ingezet.

Foto: Florian Probst via Wikipedia

Ook dit materieel beschikte over een rugleuning die door de reizigers in de rijrichting of in de tegenrichting van de trein kon worden verplaatst. De zitting bleef daarbij ongewijzigd. Gezinnen konden zo bv. ook zitplaatsen tegenover mekaar creëren zodat de gezinsleden samen in een zelfde afdeling konden zitten.

Foto: Benedictus via Wikipedia

Is het bidirectionele concept van deze zitjes minder innovatief als men bij Grammer wil laten uitschijnen (“Dit is nog nooit gezien in bussen en treinen”), op het vlak van materiaalkeuze en concept is er wel degelijk goed nagedacht:

Het slanke aluminium frame bestaat uit slechts vijf onderdelen, de gebreide bekleding is even flexibel als robuust. Daardoor is deze nieuwe stoel ultralicht is: in vergelijking met conventionele modellen weegt de passagiersstoel ongeveer 60% minder en draagt zo bij aan een aanzienlijke besparingen op het vlak van energieconsumptie en emissies. Alleen al in het Europese stadsverkeer zou het uitrusten met de Ubility Light kunnen helpen om 130.000 ton CO2 per jaar te voorkomen.”

Op het gebied van duurzaamheid gaat het nieuwe Grammer-concept nog een stap verder: “De Ubility Light is de eerste serie zitjes voor bussen en treinen die “circulair klaar” is, d.w.z. ontworpen om materialen vlot van elkaar te kunnen scheiden en alzo een vlotte recyclage mogelijk te maken. Ook kan de levensduur van de zitjes aanzienlijk worden verlengd door refit- of renovatieprogramma’s.”

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.