Nieuw uitstel voor heropening van spoorlijn Lyon – Bordeaux

Tweeledig dieselmoterstel X72500 (Foto: Ignis via Wikipedia)

Coöperatieve spoorwegmaatschappij Railcoop stoot op nieuwe hindernissen

Waar oorspronkelijk voorzien voor half juni van dit jaar maar 6 maanden verdaagd door een niet bepaald constructieve opstelling van ‘SNCF Réseau’, de Franse beheerder van de spoorweginfrastructuur, heeft de raad van bestuur van de coöperatieve spoorwegmaatschappij op 28 maart beslist de herstart van de spoorverbinding Lyon – Bordeaux, verder uit te stellen. Een nieuwe datum voor de start van de reizigersactiviteiten van Railcoop werd vooralsnog niet meegedeeld. Twee redenen liggen aan de basis van het nieuwe uitstel: enerzijds zal de renovatie van de aangekochte tweedehandstreinstellen niet tijdig klaar zijn en anderzijds blijkt het voor Railcoop aartsmoeilijk om leningen af te sluiten.

De relaties met SNCF Réseau blijken ondertussen genormaliseerd. Ook de samenwerking met ‘SNCF Gare et Connections’ op het vlak van de inrichting van de stationsgebouwen, blijkt vlot te verlopen. Ook de gesprekken met ‘Isara’ over het aanbieden van catering aan boord verlopen in een positieve sfeer.

Maar nu dienen zich dus nieuwe moeilijkheden aan. Zowel banken, institutionele beleggers als ‘actoren in de sociale en solidaire economie (SSE)’ blijken het moeilijk te hebben om geld toe te kennen aan een spoorwegmaatschappij die nog niet met haar reizigersactiviteiten is gestart. Met de inkomsten uit een nieuwe aandelenronde en met de inkomsten uit de eerder beperkte vrachtactiviteit zou het mogelijk zijn om gedurende 5 jaar de werking van de spoorverbinding Lyon – Bordeaux veilig te stellen, maar een langlopende lening de coöperatieve spoorwegmaatschappij voorbij die eerste 5 jaar moet tillen, blijkt vooralsnog niet tot de mogelijkheden te behoren.

Banken en financiële actoren hebben moeite om betrokken te raken, waaronder actoren die beweren de opkomst van nieuwe economische modellen en de ontwikkeling van plattelandsgebieden te ondersteunen, in het licht van een veelbelovende maar ontluikende markt” en ook: “De moeilijkheid voor de bankspelers om het tracérisico te dragen van een spoorwegdienst die tot op heden niet wordt geëxploiteerd, toont aan dat de openstelling van de markt beter moet worden begeleid, met name door de invoering van mechanismen voor overheidsgarantie om de toegang tot leningen te vergemakkelijken” luidt het. Railcoop voert hierover gesprekken met de Franse overheid en blijft verder fondens verwerpen bij burgers, verenigingen en lokale overheden.

Momenteel beschikt de coöperatieve over bijna 7 miljoen aan eigen vermogenen telt ze meer dan 12.000 coöperanten, waaronder 12.000 individuele leden, 200 verenigingen en bedrijven en 30 lokale overheden.. Ook zijn er reeds 33 werknemers in dienst.

En dan is er nog de kwestie van de renovatie van de tweedehandstreinstellen die bij de regio ‘Auvergne Rhône-Alpes’ werden aagekocht. Deze gerenoveerde treinstellen eind december van dit jaar namelijk nog niet beschikbaar zijn.

Een nieuwe startdatum kan maar worden bekend gemaakt wanneer de financieringsplan rond is en wanneer er concreet zicht is op de datum dat de gerenoveerde treinstellen de werkplaatsen zullen kunnen verlaten.

Lees ook:

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.