Franse coöperatieve spoorwegmaatschappij Railcoop haalt voldoende geld binnen voor bekomen van spoorweglicentie

Foto: Erich Westendarp via Pixabay (bewerking: Nico Callens)

(UPDATE: 16/03/2021) Het is met enige trots dat de Franse coöperatieve spoorwegmaatschappij Railcoop deze namiddag (04/03/2021) meedeelde dat ze zopas 1,5 miljoen euro aan kapitaal heeft binnengehaald om de vergunning als exploitant van een reizigerstreindienst te kunnen bekomen. Dit was tot dusver de belangrijkste betrachting opdat Railcoop met haar activiteiten van start zou kunnen gaan.

Om dit vereiste kapitaal binnen te halen, kan Railcoop sinds 1 maart (2021) rekenen op 6569 coöperanten. Deze zijn onderverdeeld in de volgende categorieën:

  • natuurlijke personen: 90,1 %
  • lokale overheden en instellingen: 5,0 %
  • werknemers van de coöperatieve: 2,2 %
  • privaatrechtelijke rechtspersonen: 1,5 %
  • technische en financiële partners: 1,3 %

Oorspronkelijk werd gehoopt dat dit startkapitaal van 1,5 miljoen euro zou kunnen worden bereikt met 5000 coöperanten, maar uiteindelijk liggen de ingebrachte bedragen per aandeelhouder iets lager dan oorspronkelijk ingeschat. Het aantal coöperanten schoot fors de hoogte in nadat de televisiezender France2 een reportage over de coöperatieve spoorwegmaatschap uitzond.

Als volgende stap moet Railcoop haar dossier indienen bij het Franse ministerie van Vervoer.

Goederentreinen

Volgens de huidige planning wil Railcoop vanaf het laatste kwartaal van 2021 te starten met haar goederentreinendienst: een dagelijkse pendeldienst zal de gebieden Aveyron (Viviez-Decazeville) en Lot (Capdenac) verbinden met het logistieke knooppunt Toulouse-St-Jory. Van daaruit zal worden ingepikt op de belangrijkste bestaande Franse goederencorridors. De start van de goederentreindienst is daarbij iets opgeschoven want oorspsonkelijk werd hiervoor juni 2021 geprikt.

Reizigerstreinen

De planning voor het opstarten voor de reizigerstreindienst blijft tot dusver overeind: in juni 2022 wil men starten met een reizigerstreindienst tussen Bordeaux en Lyon, via Libourne, Périgueux, Limoges, Saint-Sulpice-Laurière, Guéret, Montluçon, Gannat, Saint-Germain-des-Fossés en Roanne.

Nog twee bijkomende reizigerslijnen worden in het vooruitzicht gesteld. Eind juli 2020 liet Railcoop de Franse ‘Autorité de Régulation des Transport’ (ART) weten dat ze vanaf 2023 ook wil starten met een reizigersdienst tussen Toulouse en Rennes (via Montauban, Cahors, Brive-la-Gaillarde,
Limoges, Poitiers, de Futuroscope, Châtellerault, Tours Ville, Le Mans en Laval), en met een reizigersdienst tussen Lyon-Part Dieu en Thionville (via Mâcon, Chalon-sur-Saône, Beaune, Dijon, Culmont-Chalindrey, Neufchâteau, Toul, Nancy en Metz).

Het is de bedoeling van Railcoop om de verschillende meer landelijke gebieden te ontsluiten, deel te nemen aan de ecologische overgang en de bestaande spoordiensten aan te vullen. Het is bv. niet de bedoeling om in concurrentie te treden met de Franse nationale spoorwegmaatschappij SNCF of met andere particuliere spoorwegmaatschappijen. Railcoop wil vooral inzetten op gebieden die nu verstoten zijn van spoorvervoer. Zo werd de reizigerstreindienst tussen Lyon en Bordeaux door de SNCF in 2014 stopgezet. Naar verluidt Railcoop woont 90% van de Fransen op minder dan 10 km van een spoorlijn.

Denktanks

Verschillende denktanks binnen de coöperatieve beraden zich over nog nieuwe spoorverbindingen, over het introduceren van innoverende diensten en zoeken naar complementariteit met bestaande spoordiensten. Ook wordt gekeken hoe er aansluiting kan worden gevonden bij initiatieven voor zachte mobiliteit, …

Op 30 november 2020 vierde de coöperatieve spoorwegmaatschappij haar eerste verjaardag. Op de eerste algemene vergadering werd gestart met 32 coöperanten. Lees hier bij Duurzaam Mobiel meer over Railcoop.

Een treinticket voor de verbinding tussen Lyon en Bordeaux zou 38 euro gaan kosten en de spoorlijn zou jaarlijks 69.000 reizigers per jaar moeten aantrekken. Tussen Lyon en Bordeaux zal een treinreis circa 6 uur en 45 minuten in beslag nemen.

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.