Winnaars van NMBS-technologiewedstrijd bedenken oplossing voor autonome toegankelijkheid van Desiro-motorstellen

Foto: NMBS

Don Bosco Helchteren heeft de tiende editie gewonnen van BERT, de nationale technologiewedstrijd van NMBS voor leerlingen uit de derde graad van het technisch- en beroepsonderwijs. Dit jaar daagde NMBS de leerlingen uit een systeem te ontwikkelen dat de trein autonoom toegankelijk maakt voor reizigers met een beperkte mobiliteit of voor reizigers geladen met een kinderwagen of met zware bagage. Maximale autonomie voor alle reizigers is één van de topprioriteiten van NMBS en staat ook centraal in zijn nieuwe toegankelijkheidsbeleid” aldus een persbericht van de NMBS dd. 27/05/2021. In de opdracht stond specifiek vermeld dat het moest gaan om een module die kan ingebouwd worden in de Desiro-motorstellen van de NMBS.  Onze nationale spoorwegmaatschappij heeft voor de korte termijn echter nog geen concrete plannen om de resultaten van deze technologiewedstrijd te implementeren: “Onze ingenieurs en experten zullen de winnende inzendingen uiteraard grondig bestuderen, luidt het van die kant.

Tien scholen namen woensdag deel aan de finale van BERT (Belgian Railways Competition for Technicians). De tweede prijs gaat naar VTI Roeselare, de derde prijs is voor GITHO Nijlen en de publieksprijs gaat naar Emmaüs-Aalter. Don Bosco Helchteren wint als school 5.000 euro. De leerlingen van die school die aan het project hebben meegewerkt, ontvangen elk een een reischeque van 200 euro voor de trein. Voor het VTI van Roeselare is een prijs van 3000 euro weggelegd. Daar is voor de deelnemende leerlingen een voucher van 150 euro voorzien.

Conform de opdracht ontwikkelde de winnende school een uitschuifbaar platform dat het hoogteverschil en de afstand tussen een Desiro-trein en het perron moet opvangen. Het platform schuift automatisch naar buiten met behulp van een intelligente camera met een detectiesysteem. “Een eenvoudig, maar doordacht concept waarbij ook aan een veiligheidssysteem en onderhoud werd gedacht”.

Normaal zou die finale hebben plaatsgevonden in Train World, het treinmuseum van NMBS, maar door de coronacrisis vond die om sanitaire redenen online plaats. “De scholen stelden tijdens de finale hun project voor, waarna de jury – bestaande uit experten van NMBS – de winnaars bekendmaakte. De leerlingen van alle deelnemende scholen werden door de NMBS-experten een jaar lang gevolgd en gecoacht bij de ontwikkeling van hun project”. Die experten zijn blijkbaar niet diezelfden die de winnende inzendingen verder grondig moeten bestuderen ?

Bij het uitschrijven van deze wedstrijd lijkt het de NMBS trouwens minder te doen om het resultaat dan wel om hete warm maken van leerlingen voor een technisch beroep waarbij men dan ook hoopt dat een aantal onder hen ook aan de slag gaat bij de NMBS. De NMBS is er trouwens fier op dat een aantal oud-deelnemers van BERT intussen bij NMBS aan de slag is.

De spoorwegmaatschappij voegt er aan toe dat ze ook in 2021 op zoek gaat naar bijna 1.300 nieuwe medewerkers, waaronder 80 ingenieurs en 450 technische profielen.

Lees er hier meer over:

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.