NMBS overweegt om ook Desiro-motorstellen beter toegankelijk te maken voor personen met beperkte mobiliteit

Foto: NMBS

Het is de NMBS menens wanneer ze stelt dat ze voortaan haar treinstellen beter toegankelijk wil maken voor personen met een beperkte mobiliteit. Nadat ze op 18 december bekend maakte dat ze 130 autonoom toegankelijke M7-dubbeldeksrijtuigen heeft besteld, heeft ze nu ook plannen om haar 305 Desiro-motorstellen beter toegankelijk te maken voor personen met een beperkte mobiliteit. Dat mag alvast blijken uit het onderwerp van de 10de editie van de BERT-wedstrijd, een wedstrijd die de NMBS jaarlijks uitschrijft voor studenten van de laatste graad van het technisch onderwijs .

Reeds 10 jaar daagt de NMBS met haar BERT-wedstrijd (BERT: “BElgian Railways competition for Technicians”) de leerlingen van de laatste graad van het technisch onderwijs uit de om een technische oplossing uit te werken voor een concreet probleem. Dit jaar dus het zoeken naar een oplossing om de toegankelijkheid van haar 305 Desiro-motorstellen te verbeteren. Deze motorstellen kwamen in dienst tussen 2011 en 2015 en worden hoofdzakelijk ingezet op de verschillende voorstedelijke S-netten.

Twee concrete uitdagingen

Concreet wenst de NMBS een automatisch rijtuigtoegankelijkheidssysteem voor mensen met beperkte mobiliteit, kinderwagens of zware valiezen.

Twee concrete uitdagingen liggen op de plank:

  • De vervanging van de momenteel nog aanwezige inklapbare voettreden door uitschuifbare treden met twee standen: een basisstand waarbij bij elke halte de trede 20 cm wordt uitgeschoven en een door de treinbegeleider te activeren stand waarbij de trede 40 cm wordt uitgeschoven. Deze uitschuifbare tredes moeten optimaal tot hun recht komen bij de perrons met een hoogte van 76 cm. Op termijn moeten alle lagere perrons (28 cm en 53 cm hoog) vervangen worden door perrons met deze nieuwe hoogte.
De door de NMBD gewenste uitschuuifbare voettrede (foto’s: NMBS)
  • Een automatisch opklapbaar en in het treinstel geïntegreerd platform dat tot 300 kg dragen en dat ongeveer 850 mm breed is en kan worden ingezet bij perronhoogtes van 760 mm tot 550 mm Een soortgelijk platform is reeds in deze treinstellen aanwezig maar moet nog manueel in zijn juiste stand worden gedplaatst door het opgeroepen stationspersoneel.
Het door de NMBS gewenste automatische platform (foto: NMBS)

Nu moeten personen met een beperkte mobiliteit nog beroep doen op stationspersoneel, dat soms al eens vanuit een ander station moet overkomen. Bij het nieuwe systeem moet de tussenkomst van de treinbegeleider volstaan wat voor de NMBS een personeelsbesparing inhoud terwijl terzelfdertijd de service aan de klant verbetert. Bij de huidige procedure moet er 24 uren vooraf worden gereserveerden en kan er weinig soepelheid aan de dag worden gelegd.

Wanneer men bv. terugkeert van een activiteit of een vergadering kan men niet zomaar een trein vroeger of later nemen en is men gebonden aan de gereserveerde treinen. Ook wanneer men bv. vroeger dan voorzien in het station aankomt en een vroegere trein kan nemen dan diegene die men heeft gereserveerd. Om dezelfde reden loopt er al eens iets verkeerd, zoals bv. bij het missen van aansluitingen omdat een eerste trein vertraging heeft. Ook kan bv. het personeel dat van een ander station moet overkomen, niet of niet tijdig op de afspraak zijn.

Het implementeren van deze innovaties moet zowel voor de NMBS als voor de klanten een win win situatie betekenen en moet een antwoord bieden op de talrijke klachten over dit onderwerp (zie bv. ook de eerdere bijdrage NMBS antwoordt op ingebrekestelling rolstoelontoegankelijkheid).

Op dit moment kan de NMBS nog niet garanderen dat deze aanpassisngen ook effectief zullen worden uitgevoerd. Alles hangt af van de projecten die door de jongeren worden voorgesteld en van hoe de ingezonden projecten zulllen worden geëvalueerd.

Maar de NMBS benadrukt dat een autonome toegankelijkheid, waarbij alle reizigers volledig zelfstandig de trein kunnen nemen, de prioriteit van haar nieuwe toegankelijkheidsbeleid is. Ook de 130 in december van vorig jaar bestelde autonoom toegankelijke M7-dubbeldeksrijtuigen moet in dat kader worden gezien (zie ook de eerdere bijdrage “Nieuw bestelde dubbeldekstreinen toegankelijker voor rolstoelen en kinderwagens”)

Marc Herremans, de bekende Belgische triatleet, is peter van de BERT-wedstrijd. Hij is sinds 2002 verlamd en beoefent zijn sport verder in een rolstoel . Eveneens in 2002 werd hij sportpersoonlijkheid van het jaar. Hij engageert zich nog nog wel vaker voor projecten die een betere toegankelijkheid voor rolstoelgebruikers moeten opleveren. Zo steunt hij ook de vzw LAW waarbij de afkorting LAW staat voor “Legal Action for people in a Wheelchair”.

11 scholen nemen deel

De inschrijvingen voor de 10e editie van deze BERT-wedstrijd werden afgesloten op 22 januari (2021). 11 scholen hebben zich ingeschreven: 3 scholen uit de provincie Limburg, 3 uit de provincie Antwerpen, 1 uit de provincie Oost-Vlaanderen, 2 uit de provincie West-Vlaanderen, 1 uit de provincie Vlaams-Brabant en 1 uit de provincie Henegouwen.

Deze week stellen de verschillende scholen hun concept aan de NMBS voor. Door de coronamaatregelen gebeurt dit online. De deelnemers krijgen ook een virtuele rondleiding in één van de NMBS-werkplaatsen. De komende maanden kunnen ze verder werken aan hun project. Daarbij worden ze door ons ook begeleid en gecoacht. De finale vindt plaats op woensdag 26 mei (2021) en op die datum word ook de winnaar bekend gemaakt.

De eerste prijs bedraagt 5000 euro voor de deelnemende school en nog eens 200 euro aan reisvouchers voor de leerlingen. De tweede prijs bedrag 3000 euro voor de school en nog eens 150 euro aan vouchers voor de leerlingen.

Ten slotte is ook nog een derde prijs (2000 euro voor de school en 100 euro aan reisvouchers voor de leerlingen èn een publieksprijs (1000 euro voor de school en 100 euro aan reisvouchers voor de leerlingen. Wetende dat zich 11 scholen hebben ingeschreven, is de kans groot dat een school met een prijs naar huis gaat.

Aanwervingsstrategie

Met de wedstrijd wil de NMBS niet alleen haar dienstverlening en imago verbeteren, ook wil ze de jongeren warm maken voor een job bij de spoorwegen. De NMBS is namelijk vrijwel continu op zoek naar nieuwe medewerkers, waaronder ook heel wat technische profielen. Zo heeft de NMBS vorig jaar (in 2020) 1.300 nieuwe medewerkers aangeworven. Een kwart van alle nieuwe medewerkers waren jonger dan 26 jaar. Ook in 2021 gaat de NMBS op zoek naar bijna 1.300 nieuwe mensen.

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.