Onbetaalde facturen zetten Luxemburgse stationnetjes (op Frans grondgebied) meer dan een week zonder elektriciteit

Foto: CFL

Het nieuwsbericht dateert van reeds een maand geleden maar is toch te bizar om het verder links te laten liggen: omdat de energiefactuur niet tijdig werd betaald moesten de Franse onbemande spoorwegstationnetjes Volmerange-les-Mines en Audun-le-Tiche het meer dan een week zonder elektriciteit stellen. Gelegen vlakbij de Luxemburgse grens is er vanuit deze eindstations geen verbinding met het Franse spoorwegnet. Daarom worden ze uitgebaat door de Luxemburgse nationale spoorwegmaatschappij (CFL). De elektriciteit wordt er geleverd door ‘Électricité de France‘ (EDF).

Het probleem ontstond op 1 januari: na een wetswijziging werd het bestaande energiecontract gewijzigd en dit leidde tot een fout in het facturatieadres. De CFL was daarom niet op de hoogte van het bestaan van deze facturen. Daardoor bleven facturen maandenlang onbetaald. Ook herinneringen en aanmaningen geraakten zo niet op hun bestemming. Wegens die onbetaalde facturen sneed de Franse elektriciteitsmaatschappij EDF, voor 80% eigendom van de Franse overheid, uiteindelijk de stroom af. Daardoor zaten beide onbemande stationnetjes zonder licht en werkten op de perrons de ticketautomaten en de aankondigingsborden niet.

Volgens Luxemburgs mobiliteitsminister Minister François Bausch, die daarover in het Luxemburgse parlement werd geïnterpelleerd, was CFL nochtans ter goeder trouw omdat die contractwijziging automatisch moest worden doorgevoerd. De Luxemburgse spoorwegmaatschappij was daarom niet op de hoogte van de stappen die ze moest zetten om de facturen te betalen, luidde het bij de mobiliteitsminister.

Met het achterhalen van de oorzaak van het afsnijden van de stroom was het probleem echter nog niet opgelost. CFL slaagde er namelijk niet in om in contact te treden met EDF. De voice responder van de Franse energieleverancier liet namelijk geen telefoontjes vanuit het Groothertogdom toe.

Uiteindelijk zocht men zijn toevlucht tot de privételefoon van een Franse werknemer van de CFL. Nadat het contact met EDF was het probleem in twee dagen opgelost,

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.