Ombouwen van dieselbussen tot e-bussen zit in de lift

Foto: Saietta RetroMotion Division

Update 11/03/2022 – Reeds op 19 juli van vorig jaar verscheen bij ‘SustainableBus‘ het verhaal over hoe meer en meer busexploitanten het rijden met geretrofitte bussen willen testen. Daartoe breidde het heel recent tot ‘PepperMotion’ omgedoopte Duitse bedrijf ‘e-troFit’, dat oudere dieselbussen ombouwt tot elektrische bussen (batterijbussen), zijn testvloot gevoelig uit. Volgens datzelfde bedrijf zouden tegen 2030 zo’n 8.000 vroegere dieselbussen zijn omgebouwd. En dat zou dan nog een conservatieve inschatting zijn. Geretrofitte bussen zouden in 2030 binnen de elektrische bussen een marktaandeel van meer dan 6% gaan uitmaken. In 2030 zou er voor elke nieuw aangekochte e-bus een omgebouwd exemplaar op de wegen verschijnen. Maar ‘PepperMotion’ is niet het enige bedrijf dat zich in die markt waagt. Zo is de Franse nationale overheid een samenwerking aangegaan met het al even Franse ‘Greenmot’ terwijl de Britse bedrijven ‘Saietta’ en ‘Kleanbus’ zich, naar verluidt met succes, eveneens met het retrofitten van bussen inlaten.

Volgens het vroegere ‘e-troFit’ zou het ombouwen van een dieselbus tot elektrische bus, afhankelijk van het model, ergens tussen de 300.000 en 360.000 euro kosten(prijzen dd. oktober 2020). Bijkomend voordeel is dat in korte tijd grote aantallen bussen kunnen worden omgebouwd. Het in 2021 opgerichte Britse ‘Kleanbus’ gewaagt zelfs dat dit ombouwen kan “tegen een vijfde van de kosten en in een fractie van de tijd van het kopen van een nieuwe elektrische bus”.

E-troFit is in dit marktsegment een ware pionier. Reeds op de UITP Summit van 2019 in Stockholm (een organisatie van de ‘Union Internationale des Transports Publics’) stelde het bedrijf bij middel van een prototype zijn ombouwoplossing voor bussen voor. In september 2020 volgde dan de lancering van ’s werelds eerste retrofitting-seriemodel.

e-trofit diesel bus electric bus
Foto: e-troFit/PepperMotion

In oktober 2020 maakte Andreas Hager, CEO van e-troFit/PepperMotion, alvast gewaag van een groeiende interesse en zelfs vraag. Het Duitse bedrijf ging op 1 december van vorig jaar (2021) een samenwerking aan met het Franse REV Mobilities

Beiden zijn pioniers in het retrofitten en samen willen ze de aanpassing van bedrijfsvoertuigen in serieproductie naar Frankrijk brengen. “Met deze eerste Duits-Franse samenwerking op het gebied van retrofitting richt ‘PepperMotion’ zich tot een van de sterkste bus- en vrachtwagenmarkten binnen Europa” staat er in het persbericht van PepperMotion. De presentatie van de strategie voor Frankrijk, zal in het voorjaar van 2022 plaatsvinden.

‘First Bus’, een van de grootste busexploitanten in het Verenigd Koninkrijk, had alvast niet veel bedenktijd nodig want eind januari van dit jaar (2022) kondigde dit bedrijf aan dat het reeds zijn 1000ste geretrofitte bus in bedrijf heeft genomen. Dat is ongeveer 20% van de vloot van de busexploitant. De hele operatie zou zo’n 16 miljoen Britse pond (19,2 miljoen euro) hebben gekost. Het ombouwen van die 1000 bussen blijkt trouwens in iets meer dan 2 jaar te zijn gebeurd. ‘First Bus’ schat dat haar omgebouwde bussen 95% minder schadelijke stoffen uitstoten.

De RetroMotion-divisie van het al even Britse Saietta wil bij dit alles niet achterblijven en kondigde gistren (07/03/2022) aan dat ze haar revisiewerkzaamheden intensivieert. Maar behalve een verkoopspraatje en de mededeling dat haar e-bussen een actieradius van 350 km halen, bracht dit persbericht maar weinig nieuws. De foto met daarop twee dubbeldeksbussen in ombouw was natuurlijk wel mooi meegenomen.

Ook over het Franse Greenmot valt niet zo heel veel te vertellen. Wel biedt men daar de keuze uit een ombouw tot batterijbus en de ombouw tot waterstofbus. Verder stelt men dat afhannkelijk van het voertuig een ombouw de levensduur van een bus met 5 tot 10 jaar kan verlengen.

NAWOORD (update 11/03/2022)

Het ombouwen van oude(re) dieselbussen naar batterijbussen blijkt voornamelijk een speelveld voor nieuwe(re) spelers te zijn. Navraag bij Van Hool, VDL Bus &Coach en Volvo Buses leert dat de traditionele constructeurs geen interesse hebben om zich in dit marktsegment te begeven. Elke omgebouwde bus betekent immers uitstel bij de aankoop van een nieuwe elektrische bus.

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.