Fietsleasing met een sociale missie

Fietsenassemblage bij Okazi in Hasselt (foto: Bike&Co)

Bike&Co verwacht 320 nieuwe fietsen

In 2020 maakten reeds meer dan 50.000 Belgische werknemers gebruik van een leasefiets voor het maken van hun woon-werkverplaatsing. Dat blijkt uit de website van sociaal secretariaat Securex. Pionier van het eerste uur daarbij, is Bike&Co: een coöperatieve vennootschap met sociaal oogmerk die is ontstaan uit de koepelorganisatie Fiets&Werk, voegt vanaf april 320 nieuwe fietsen aan haar vloot toe. Deze leasefietsen worden momenteel in Hasselt geassembleerd door Velovisie, net als kringloopwinkel Okazi een initiatief van de sociale vzw De Springplank. In tegenstelling met andere fietsleasingbedrijven richt Bike&Co zich vooral op bedrijven in de publieke en zachte sector terwijl het onderhoud in eigen beheer gebeurt. Het bedrijf werd in juni 2015 opgericht. Bike&Co telt daarbij 14 vennoten.

Fietsleasing is een booming business. Waar bij zijn start in juni 2015 Bike&Co nog een pionier was, groeien fietsleasingbedrijven als paddenstoelen uit de grond, dit mee gevoed door het fiscaal aantrekkelijke plaatje. Maar Bike&Co onderscheidt zich daarbij door haar sociale missie. In tegenstelling met de meeste andere spelers in de sector gebeurt het onderhoud bv. niet door fietsenverkoper in de private sector maar in eigen beheer door de vennoten.

Bike&Co :“Door deze interregionale samenwerking vergroten de sociale fietsondernemingen hun klantenpotentieel en hoeven zij zich in de werving niet meer te beperken tot hun eigen logistieke regio. Dankzij vooraf gemaakte afspraken en gestandaardiseerde contracten kunnen grote ondernemingen met meerdere vestigingen rekenen op eenzelfde kwalitatief aanbod op het vlak van fietsen, onderhoud, herstel en optionele diensten in elke vestiging. We streven naar administratieve vereenvoudiging dankzij een centrale werking op het vlak van aankoop, opleiding, kwaliteitsbewaking, vlootbeheer, marketing en facturatie”.  Jaarlijks brengt het bedrijf op die manier 400 fietsen aan de man (en vrouw).

Fietsassemblage bij Okazi in Hasselt (foto: Bike&Co)

Leasefietsen interessant voor zowel werknemers als bedrijven

Bij fietsleasing huurt een werknemer een via zijn werkgever een fiets op lange termijn. Bij Bike&Co is dat voor een periode van 3 of 4 jaar, dit naar keuze van de bedrijven die bij Bike&Co aankloppen. Bij een contact voor 4 jaar zijn de kosten wat meer gespreid en betaalt men ook wat minder per maand. Het zijn trouwens uitsluitend bedrijven die een beroep doen op Bike&Co. De coöperatieve vennootschap werkt dan ook niet rechtstreeks met particulieren. Zaakvoerder Ilse Fannes: “Dit zou bv. op het vlak van facturatie een heel andere organisatie vergen”.

Na de looptijd van het contract is er voor de bedrijven een optie tot overname aan een restwaarde die 16% van de initiële catalogusprijs bedraagt.

Bij een contracttijd van 48 maanden betaalt een werkgever voor het leasen van een stadsfiets bij Bike&Co, gemiddeld 25 euro per maand, exclusief BTW. Voor een elektrische fiets is dat gemiddeld 55 euro per maand. Met een gemiddeld bedrag tussen 30 en 50 euro per maand, is het leasen van een fiets ook voor werknemers. Door de gespreide betaling maakt zoiets een elektrische fiets heel interessant voor een werknemer.

Indien een werknemer een leasefiets gebruikt voor het woon-werkverkeer, dan wordt daarvoor geen extra bedrag als voordeel van alle aard verrekend. Hij of zij betaalt dus minder belastingen.

Maar ook werkgevers doen met het voor hun personeel leasen van fietsen een goede zaak. Securex: “Voor de werkgever blijkt fietsleasing budgetneutraal, dit dankzij de fiscaal voordelige brutoloonruil. Kosten die verbonden zijn om het gebruik van de fiets aan te moedigen, zoals het plaatsen van een fietsenstalling, kleedruimtes, de fietsvergoeding, zijn daarbij 100% fiscaal aftrekbaar”.

“Daardoor heeft de bedrijfsfiets een groot voordeel ten opzichte van de bedrijfswagen die nu én in de toekomst steeds zwaarder belast wordt” aldus nog steeds Securex.

Omniumverzekering

Bij Bike&Co is een halfjaarlijks onderhoud inbegrepen in het contract. Een aantal bijkomende diensten, zoals verzekering, pechhulp en ook accessoires, zoals een helm, zijn optioneel maar bedrijven kiezen toch ook heel vaak voor een omniumverzekering.

Ilse Fannes: “Daar zijn zowel schade door ongeval, vandalisme of onopzettelijke eigen schade inbegrepen. Ook diefstal valt daaronder, maar de gebruiker moet wel steeds zijn fiets op slot zetten. Dit zowel als hij zijn fiets onbeheerd achterlaat als wanneer hij in zijn eigen garage wordt opgeborgen. Opdat de verzekering zou kunnen worden aangesproken zijn dan wij ook beide meegeleverde sleutels nodig”. En voegt Ilse Fannes daar nog aan toe: “Het zijn bovendien de fietsen zelf die verzekerd zijn, dus als een familielid ermee rijdt, zijn schadegevallen eveneens verzekerd”.

Fietsonderhoud in Oostende (foto: Bike&Co)

“In feite proberen we met Bike&Co ervoor te zorgen dat de onverwachte kosten voor de klant zo minimaal mogelijk zijn, door alles zoveel mogelijk in te dekken, zowel het onderhoud en herstel (ten gevolge van normale slijtage), als de verzekering voor andere onverwachte kosten” aldus nog Ilse Fannes.

Het is de werkgever die beslist of hij de bij Bike&Co geleasede fietsen, al dan niet gratis ter beschikking stelt van zijn of haar werknemers. Wanneer een werkgever die fietsen doorverhuurt, dan kan hij daarvoor een huurprijs vragen of beslissen die fietslease in te passen in het loonpakket van de werknemers. In dat geval wordt de leasekost rechtstreeks verrekend met het brutoloon van de werknemers.

Kringloop

90% van de geleasede fietsen zijn elektrische fietsen. De overige 10% . Deze laatste worden dan doorgaans de bedrijven gebruikt als deelfiets, bv. om verplaatsingen in het bedrijf of in de omgeving van het bedrijf mee te maken.

Wanneer bedrijven beslissen om op het einde van het contract de fietsen niet over te nemen, dan worden deze ofwel opzij gezet om dienst te doen als reservefiets, bv. wanneer een geleasde fiets in een onderhoudswerkplaats in herstelling is, ofwel ontmanteld waarbij de onderdelen dan kunnen worden hergebruikt als reservestukken. En dit alles binnen de sociale economie.

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.