Reeds in september van vorig jaar (2020) raakte bekend dat de Franse regering opnieuw meer nachttreinen wil inleggen (zie ook ons bericht ‘Vanaf december 2021 rijden er opnieuw nachtreinen tussen Parijs en Nice en Parijs en Hendaye‘). Twee nachtverbindingen werden toen naar voor geschoven: Parijs – Nice en Parijs – Hendaye. Het renoveren van de nodige treinstellen zou zeker een jaar in beslag nemen waardoor deze nieuwe nachttreinen ten vroegste in december 2021 van start zouden kunnen gaan. Maar vorige zondag liet minister van Vervoer Jean-Baptiste Djebbari zich tijdens een interview met de krant ‘Parisien dimanche’ ontvallen dat de nachttrein tussen Parijs en Nice reeds in april van dit jaar (2021) opnieuw op de sporen zal verschijnen. De nachttrein Parijs – Hendaye zou dan in december (2021) volgen. Een plan om tegen 2030 in Frankrijk 10 nachtverbindingen op de sporen te zetten, moet nog aan het parlement worden voorgelegd maar lekte voortijdig uit.
Vreemd lijkt dat men naast een nachtverbinding tussen Parijs en Nice het nu niet meer heeft over een nachttrein Parijs – Hendaye maar wel over een nachttrein Parijs – Tarbes. Dat laatste hoeft echter geen tegenstrijdigheid in te houden. Beide laatste treinverbindingen hebben namelijk een gezamenlijk traject tussen Parijs en Dax zodat het mogelijks gaat tussen een trein die in Dax wordt geplitst en waarbij het ene treingedeelte doorrijdt naar Tarbes, aan de voet van de Pyreneeën (en bestemmingsstation voor het bedevaartsoort Lourdes), en het andere naar het Atlantische kuststation Hendaye, aan de Franse/Spaanse grens. Vanuit Dax is het nog 90 km naar Hendaye en 125 km naar Tarbes. De nachttrein naar Nice zou trouwens net als vroeger doorrijden tot het Italiaanse grensstation Ventigmilia.
Grensoverschrijdend
Enigszins verrassend is wel dat op het kaartje met de nieuwe nachtverbindingen dat in Frankrijk circuleert, de nachttreinen die vroeger hun eindpunt had in Hendaye, nu zullen doorrijden tot het Spaanse San Sebastian. Nachttreinen die vroeger hun eindpunt hadden in het Spaanse kust- en grensstation Port-Bou aan de Middellandse Zee, zullen dan weer doorrijden tot in Barcelona. Dat is alvast de wens van de Franse afdeling van de internationale vereniging ‘Back on Track Europe’ (‘Oui au train de nuit‘).
Andere verrassing is dat het kaartje voorziet in een nachttrein Amsterdam – Brussel – Rijsel (omgev. Charles de Gaule) -Tours en van daaruit een aftakking naar Rennes via Nantes en een andere aftakking naar Toulouse via Bordeaux. In de omgeving van de luchthaven van Charles de Gaulle zou daarbij ook een vertakking zijn vanuit het Duitse Frankfurt am Main, dit via Straatsburg en Nancy.
Ook beloftevol is de terugkeer van de nachttrein Amsterdam – Brussel – Rijsel – Nice – Ventigmilia met vertakkingen uit Frankfurt am Main en Luxemburg-stad. Maar dit samen met de andere voorgestelde nachtverbindingen is toekomstmuziek waarvan de volledige partituur tegen 2030 zou moeten geschreven zijn.
Minister van Vervoer Jean-Baptiste Djebbari lichtte tijdens zijn interview in ‘Paris Dimanche’ slechts een tipje van de sluier op. Het bredere plan, dat voortijdig is uitgelekt, moet echter eerst nog aan het Franse parlement worden voorgelegd. Voor de uitrol van dat bredere plaatje rekent rekent minister Jean-Baptiste Djebbari op subsisiëring in het kader van de Europese Green Deal.
Internationaal samenwerkingsakkoord
De Europese Unie heeft de heropleving van nachttreinen tot een van haar prioriteiten gemaakt. Eind 2020 werd in dat verband ook een samenwerkingsovereenkomst ondertekend tussen de Duitse, Oostenrijkse, Franse en Zwitserse nationale spoorwegmaatschappijen. De in december van dit jaar (2021) te (her-)lanceren nachttrein Parijs-Wenen moet eveneens in dat verband worden gezien..
Het reeds in april terugkeren van de nachttrein Parijs – Nice – Ventigmilia blijkt wel los te staan van deze Europese subsdiëring. Deze nachtverbinding had tot dusver zijn laatste rit op 9 december 2017. Een petitie met 25.000 handtekeningen kon het stoppen van de nachtverbinding niet beletten. Volgens de toenmalige staatssecretaris van Vervoer Alain Vidalies vertegenwoordigden de nachttreinen 25% van het tekort van de zogenaamde TET-treinen terwijl zij slechts 3% van het aantal TET-passagiers vervoerden. De afkorting ‘TET’ staat voor ‘Train(s) d’Équilibre du Territoire’. Dat zijn door de Franse overheid gesubsidieerde langeafstandstreinen via het klassieke, ’trage’, spoorwegnet.
Met de herlancering van de nachtlijnen Parijs-Nice – Ventigmilia en Parijs-Tarbes (al dan niet met nu reeds een aftakking naar Hendaye), blijkt een financiering van 100 miljoen euro zijn gemoeid. Deze financiering moet dienen om tegen 2022 50 nachtrijtuigen te renoveren. Deze nachttreinen zullen in eerste instantie worden geëxploiteerd door de Franse nationale spoorwegmaatschappij SNCF en blijkbaar kreeg deze reeds tegen april de nodige nachtrijtuigen rijvaardig.
Een en ander is wellicht ook een streep door de rekening van de private spoorwegexploitant Flixtrain die ook al een nachttrein tussen Parijs en Nice wilde inleggen maar daar in april van vorig jaar (2020) van af zag wegens de te dure Franse rijpaden.
Bronnen: diverse Franse berichtgeving
Laat een reactie achter