Vanaf december 2021 rijden er opnieuw nachtreinen tussen Parijs en Nice en Parijs en Hendaye

Foto: Siemens / ÖBB

Op de trajecten Parijs-Nice en Parijs-Hendaye rijden er vanaf december 2021 weer nachttreinen. Ook de nationale Franse spoorwegmaatschappij SNCF lijkt dus zijn geloof in de nachttrein te hebben teruggevonden. Of toch minstens de Franse minister van Vervoer.

Nu rijden er in Frankrijk enkel nachttreinen tussen Parijs en Briançon en tussen Parijs en Rodez. Eerder was ook Flixtrain van plan om een nachttreinverbinding in te leggen tussen Parijs en Nice, maar deze private operator ziet daar vooralsnog van af vanweg de te hoge prijzen voor de rijpaden. Ook is niet bekend of Flixtrain naast zitplaatsen ook lig- en/of slaapplaatsen wilde aanbieden.

In 2016 exploiteerde de SNCF in opdracht van de overheid nog acht nachttreinverbindingen. Op 1 oktober van datzelfde jaar verdwenen er vier: Parijs – Saint-Gervais/Bourg-Sait-Maurice, Parijs – Albi, Luxemburg/Straatsburg – Irun (in Baskenland, aan de Frans-Spaanse grens) en Luxemburg/Straatsburg – Nice. De nachttreinen van Parijs naar Portbou (eveneens aan Frans-Spaanse grens, maar aan de Middellandse Zee) en Nice kregen nog enig uitstel maar daar viel het doek in respectievelijk juli en oktober 2017, zodat er nu nog slechts twee SNCF-nachttreinen overblijven, die tussen Parijs en Briançon en tussen Parijs en Rodez.

Dienstverlening van openbaar nut

Nadat de SNCF er zelf niet meer in slaagde om deze sinds lang verlieslatende nachttreinen te bekostigen, beschouwde de Franse overheid ze als dienstverlening van openbaar nut en voerde de SNCF deze ritten uit in opdracht van de nationale overheid. Intussen zette de Franse nationale overheid twee langeafstandsdagtreinen (Nantes – Bordeaux en Nantes – Lyon) in de etalage waardoor ook particuliere spoorwegmaatschappijen kunnen meedingen om deze opdracht van nationaal belang te mogen uitvoeren.

Het is niet duidelijk of de nieuwe nachttreinen als opdracht van openbaar nut al dan niet aan de SNCF zullen worden toevertrouwd. Het initiatief voor het hervatten van de nachttreinverbindingen tussen Parijs – Nice en Parijs – Hendaye komt dan ook niet van de SNCF zelf, maar wel van de minister van Vervoer. Het kadert in een relanceplan voor het spoorvervoer waarvoor de Franse nationale overheid 4,7 miljard veil heeft. Over een periode van twee jaar zal daarvoor 4 miljard naar de SNCF vloeien.

100 miljoen euro uit dat relanceplan moet worden besteed aan de renovatie van vijftig oudere nachtrijtuigen. Het renoveren van deze treinen zal zeker een jaar in beslag nemen waardoor deze nachttreinen ten vroegste pas in december 2021 van start kunnen gaan. Er zouden daarvoor gesprekken worden gevoerd met de Oostenrijkse spoorwegen, die ervaring hebben met de renovatie van nachttreinen.

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*