’s Werelds eerste dubbeldeksbus op waterstof in commerciële dienst ingezet in het Schotse Aberdeen

Foto: First Bus Aberdeen

Sinds donderdag 28 januari (2021) rijdt in de straten van het Schotse Aberdeen ’s werelds eerste dubbeldeksbus met waterstofcellen in commerciële dienst. Vanaf begin maart zullen alle betrokken chauffeurs hun opleiding hebben voltooid waarna dan alle 15 bestelde exemplaren door exploitant ‘First Bus’ zullen worden ingezet.

De bussen, die plaats bieden aan 60 reizigers, worden door First Bus in opdracht van het stadsbestuur van Aberdeen ingezet op lijn 19, een van de drukste lijnen van de stad. Deze lijn verbindt over een afstand van circa 20 km via het centrum van Aberdeen de voorstadssteden Tillydrone en Peterculter.

Buslijn 19 in Aberdeen (kaartje: First Bus Aberdeen)

De bussen zijn door constructeur Wrightbus gebouwd in het Noord-Ierse Ballymena, in vogelvlucht op zowat 38 km ten noord-westen van Belfast en zijn even efficiënt als batterijbussen. Het tanken neemt minder dan 10 minuten in beslag maar ze hebben wel een grotere actieradius. Met deze nieuwe voertuigen zal de rol van de stad Aberdeen als pionier op het gebied van waterstof nog meer onderstrepen.

Aanpassing van de stelplaats

De stad Aberdeen nam in 2015 namelijk reeds het eerste Brits station voor de productie en het tanken van waterstof in gebruik. Het busdepot in King Street, heeft de afgelopen weken waar ingrijpende verbouwingen ondergaan om de 15 nieuwe dubbeldekkers op waterstof een onderkomen te kunnen bieden. Waterstofbussen stellen namelijk andere eisen dan bv. dieselbussen.

Wanneer de waterstofbussen zich in de stelplaats bevinden, moeten zij worden aangesloten op hun ‘docking point’ zodat hun temperatuur kan worden gecontroleerd. Het bijproduct van waterstofbrandstof is namelijk water en het is van essentieel belang dat de temperatuur van de bussen boven 5°C worden gehouden. Dit moet voorkomen dat de leidingen bevriezen en scheuren.

Om dit mogelijk te maken, moest een volledig opgeleid team van ingenieurs een groot deel van de vloer van het depot uitgraven en de elektrische bekabeling ondergronds leggen, zodat elk parkeervak van een eigen stopcontact kon worden voorzien.

Om de hoeveelheid waterstof in de atmosfeer te controleren werden ook elektrische sensoren geïnstalleerd in het dak van de opslagplaats. Zo wordt ervoor gezorgd dat het niveau op een aanvaardbaar niveau blijft en er in een vroeg stadium lekken worden opgespoord. Wanneer er te veel waterstof in de lucht aanwezig is, slaan de sensoren alarm, gaan alle deuren van de stelplaats open en wordt er ook gezorgd voor ventilatie via het dak.

Bovendien laten de bussen zelf gas ontsnappen via een ontluchtingsslang in het dak. Zo kan alle waterstof het depot verlaten en in de open lucht terechtkomen, waar het veilig wordt afgevoerd.

Financiering

De bussen worden deels gefinancierd door het JIVE-project van de Europese Unie. Dit project heeft tot doel om door gezamenlijke aanbestedingen van steden bij te dragen tot de commercialisering van waterstofbussen. Met JIVE-2 is dit project reeds aan zijn tweede uitgave toe.

Met deze bestelling is een investering van Het nieuwe project van 8,3 miljoen pond (9,4 miljoen euro) gemoeid, bedrag dat werd samengelegd door het stadsbestuur van Aberdeen, de Schotse regering en de Europese Unie. Deze laatste legt een bedrijg bij van 500.000 pond (566.000 euro) per voertuig.

Vanzelfsprekend is men bij het stadsbestuur van Aberdeen verheugd over deze nieuwe dubbeldeksbussen. City Council Co-Leader: “Aberdeen is een van Europa’s pionierende waterstofsteden en door het werk van Aberdeen City Council heeft de stad een cluster van waterstofactiviteiten ontwikkeld, en de nieuwe dubbeldekkerbussen zijn een geweldige aanvulling op een van de grootste en meest gevarieerde vloten van waterstofvoertuigen in Europa. Ze beschikken over nog geavanceerdere technologie die de gevestigde waterstofgrenzen verlegt en ons enorm zal helpen bij de aanpak van de luchtverontreiniging in de stad.”

Volgens John Gillies, die als eer had als eerste te worden opgeleid om deze dubbeldeksbussen te mogen besturen: wordt met elke kilometer die deze nieuwe bussen afleggen, wordt voorkomen dat 1 kg CO2 in de atmosfeer terechtkomt. Op jaarbasis wordt aldus per jaar 84 ton per minder CO2-uitgestoten.

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.