Kyushi Railway Company en constructeur Hitachi Rail vieren 5de verjaardag van ’s werelds eerste batterijtrein met wisselstroompantograaf

Foto: Hitachy Rail

Het is al van oktober 2016 geleden dat de eerste batterijtreinen met wisselstroompantograaf op het netwerk van de Kyushi Railway Company (JR Kyushu) werden ingezet, meer bepaald tussen Wakamatsu en Orio. Sindsdien werden met deze batterijtreinen meer dan 5 miljoen kilometer afgelegd in het noodelijke deel van Kyushi, het op twee na grootste eiland van Japan. Met een topsnelheid van 120 km/u vond bijna 80% van de afgelegde afstand – 4 miljoen kilometer – plaats op niet-geëlektrificeerde trajecten. Daarbij bestond deze “Dencha’-vloot uit 18 treinstellen. In vergelijking met het voormalig dieselmaterieel hebben deze 18 treinstellen in 5 jaar tijd samen voor een reductie van 2.700.000 kg CO2 gezorgd. Verder zijn ze veel stiller en stoten ze ook geen stikstofoxyden (NOx) uit.

Voor Hitachi Rail was dit succes van de DENCHA-vloot van JR Kyushu de start voor de wereldwijde ontwikkeling van transportoplossingen met alternatieve brandstoffen. Het bedrijf, dat de hoofdsponsor is voor mobiliteit op de COP26 VN-conferentie over klimaatverandering, leverde in Italië bv. de regionale Masaccio-batterijtreinen en de batterijtrams van Florence. In Groot-Brittannië zal een hybride IC-batterijtrein worden.

“Het ontwikkelen van innovatieve nieuwe koolstofarme technologie is een belangrijk onderdeel van de decarbonisatiestrategie van Hitachi Rail. Het is een kernonderdeel van de missie van het bedrijf om meer naadloze en digitaal verbonden reizen mogelijk te maken” luidt het nog bij de constructeur. Daarbij hecht het bedrijf een zeer groot geloof in de batterijtechnologie: “Batterijvermogen is de toekomst. Het is de schoonste emissievrije oplossing om dieseltreinen te vervangen en te beginnen met het behalen van klimaatveranderingsdoelstellingen, waardoor de luchtkwaliteit in steden en niet-geëlektrificeerde stations onmiddellijk wordt verbeterd” staat er te lezen op de website.

Op dit moment heeft Hitachi Rail nog geen productierijpe waterstoftreinen, maar ondanks haar geloofsbelijdenis voor de batterijtrein wil het ook de waterstoftrein niet missen: Samen met de East Japan Railway Company en met Toyota zullen volgend jaar hybride treinen met brandstofcellen worden getest.  East Japan Railway Company (“JR East”), Hitachi, Ltd. (“Hitachi”) en Toyota Motor Corporation (“Toyota”) sloten daartoe een jaar geleden (06/10/2020) een samenwerkingsovereenkomst. Het starten van de testritten is gepland voor maart 2022.

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.