Kabelbanen boven wegen worden files te snel af

Waar kabelbanen in eerste instantie vooral een toeristische of vrijetijdsfunctie hadden, vindt men ze ook meer en meer terug als onderdeel van een openbaar vervoer netwerk, veelal om hoogteverschillen in steden te overwinnen of om brede rivieren over te steken. Meest sprekende voorbeeld daarvan is de stadskabelbaan van Toulouse die sinds 13/05/2022 het wetenschappelijk oncologiecentrum verbindt met zowel het ziekenhuis Rangueil als met de universiteit Paul Sabatier. Daarbij wordt zowel de rivier de Garonne overgestoken als een hoogteverschil van 100 meter overwonnen. Maar ook in andere Franse steden zoals Nice en Bordeaux wordt er concreert gedacht aan een dergelijke mobiliteitsoplossing. Nieuw is het idee om kabelbanen in te zetten om sneller te zijn dan files.

Dat laatste idee wordt onder meer concreet onderzocht in de Noord-Texaanse steden Dallas, Arlington, Frisco, DeSoto en Plano. Daar wordt gedacht aan kabelbanen die boven de straten hangen.

Er zijn wel grote verschillen met een conventioneel kabelbaansysteem waarbij de gondels worden vooruitgetrokken door een kabel en aan de volgorde van de gondels niets kan worden gewijzigd.

Bij het door Holmes Solutions ontworpen ‘Woosh‘-systeem bewegen de gondels zich volledig autonoom terwijl ze niet gebonden zijn aan een vast traject. Bij middel van een intelligent wisselsysteem kunnen de gondels naadloos van de ene kabellijn overschakelen op een andere terwijl van de lijnen afgekoppelde op- en afstandspunten zorgen voor een geïndivualiseerde nonstop-reisweg. In die opstappunten wacht er steeds een gondel op reizigers en zo er niet direct een gondel klaar staat is het een minimum van tijd wachten vooraleer er een gondel beschikbaar is.

Onderstaand filmpje zegt daarbij meer dan 1000 woorden: bij aanvang van het fimpje zie met helemaal links een op- en afstandspunt terwijl in het midden bovenaan het wisselsysteem is waarbij van de ene kabelbaan kan worden overgeschakeld op de andere.

“Whoosh® creëert gepersonaliseerd, punt-tot-punt vervoer voor passagiers of goederen die in autonome elektrische voertuigen over een lichte en flexibele verhoogde kabel en spoorbaan rijden. Whoosh® netwerken zijn modulair en kunnen kleine haltes, grotere hublocaties of combinaties van beide bevatten om een verscheidenheid aan reisopties in een regio te creëren” luidt het nog op de Woosh-website.

En ook: “Het systeem is flexibel en eenvoudig te implementeren in krappe ruimtes. Als er een bestaande structuur beschikbaar is, kan Whoosh® deze gebruiken als ondersteuning voor de lichtgewicht netwerkgeleiding, waardoor de bouwkosten en de verstoring van de omgeving afnemen.”

De ontwerpers gaan er prat op dat hun nieuwe systeem nog energiezuiniger is dan een conventioneel kabelsysteem terwijl er in vergelijking met een typisch bus- of spoorwegsysteem in de Verenigde Staten slechts een vierde van de energie nodig zou zijn.

En net zoals andere kabelbanen zou de aanleg flink goedkoper zijn dan deze van andere mobiliteitssystemen terwijl de lijnen en het netwerk vlot kunnen worden uitgebreid.

Er blijkt een volledig operationeel protoype te zijn ontwikkeld waarbij er ook een openbaar proefproject loopt in Nieuw-Zeeland.

 

AANVULLING (13/07/2024)

Ondertussen meldt het Zuid-Tiroolse kabelbaanbedrijf Leitner dat haar hybride kabelbaansysteem ConnX, dat reeds eerder in deze kolommen werd besproken, klaar is om vanaf (begin ?) volgend jaar (2025) gecommercialiseerd te worden.

Die ConnX bestaat uit kabelgondels die van de kabelbaan kunnen worden losgekoppeld om op een zelfrijdend onderstel te worden geplaatst waarna die gondels dan, via een gereserveerde rijstrook, hun rit over de weg kunnen verderzetten aan een snelheid van 43 km/uur (12 m/seconde), dit bv. tot aan een nabijgelegen trein- of busstation.

Voorafgaand aan deze commercialisering heeft het Connx-systeem met succes alle grondige tests doorstaan die in het ZalaZone Automotive Testing Centre in het Hongaarse stadje Zalaegerszeg.

Günter Tchinkel, hoofd Elektrotechnick bij Leitner stelt dat een en ander mogelijk werd gemaakt door de succesvolle samenwerking met het Sloveens bedrijf Elaph, dat marktleider is inzake wielmotoren. “Door deze samenwerking is Leitner er in geslaagd om alle processen te optimaliseren door de complexe functies van onze technologische oplossing te testen” voegt hij daar nog aan toe.

In het persbericht van juni 2024, dat door Leitner werd verspreid naar aanleiding van het 12de door OITAF* georganiseerde internationaal kabelbaancongres dat van 17 tot 21 juni 20 plaats vond in het Canadese Vancouver, luidt het nog dat ConnX de belangrijkste voordelen van kabelbanen versterkt en een ecologische, structurele en economische meerwaarde creëert ten opzichte van het bestaande weg- en spoorvervoer: “Naast korte bouwtijden en lage investerings- en bedrijfskosten zijn regelmatige reistijden, een ononderbroken dienstverlening en flexibele halteplanning de belangrijkste vereisten voor een efficiënt openbaar vervoersysteem. Bij snelheden tot 12 meter per seconde (43 km/u) betekent autonoom rijden op speciale rijstroken bovendien dat de vervoerscapaciteit gedurende de hele gebruiksperiode in stand kan worden gehouden, zonder hinder of vertraging van andere weggebruikers, op hellingen tot tien procent. ConnX is dus een zeer veelzijdige “systeemmix” die van de kabelbaan een nog effectiever transportmiddel in stedelijke gebieden maakt.”

Het hybride kabelbaansysteem ConnX werd op dat kabelbaanconbres aan het aanwezige publiek voorgesteld en naar verluidt Leitner “door de bezoekers zeer goed ontvangen.”

(*) OITAF: Organisation internationale des transports à cable / International organization for transportation by rope

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.