Herstart nachttrein Parijs – Nice deze avond dan toch een feit

Oorspronkelijk voorzien voor december 2021 kon de herstart van de nachttrein Parijs – Nice worden vervroegd naar 16 april. Daarvoor was zelfs de ticketverkoop reeds opgestart. Toch stak de corona-crisis daar een stokje voor en diende de eigenlijke herstart met een goede maand te worden uitgesteld. Maar deze avond is het zover en kan de nachttrein zijn nieuwe maidentrip maken. Met vertrek om 20.52 uur in Paris-Austerlitz wordt deze trein morgenvroeg in Nice verwacht om 9.11 uur. Een en ander gaat echter gepaard met uitzonderlijke veiligheidsmaatregelen want aan boord is ook Jean-Baptiste Djebbari, de Franse transportminister die aan de basis ligt van de revival van de nachttrein in Frankrijk. De Franse minister wordt daarbij vergezeld van Jean-Pierre Farandou, CEO van de SNCF-groep en Christophe Fanichet, CEO van de SNCF Reizigers. Wegens corona-maatregelen is catering aan boord pas mogelijk vanaf 9 juni.

Met een beslissing die in september 2020 werd genomen, verliep het opnieuw op de sporen zetten van de nachttrein Parijs – Nice uitermate vlot. Een en ander was daarbij niet vanzelfsprekend want er diende opnieuw te worden voorzien in 50 nachtrijtuigen. Het was van 9 december 2017 dat er nog een nachttreinverbinding was tussen beide steden. Naast de huidige nieuwe nachtverbinding Parijs – Nice is er voor december van dit jaar (2021) namelijk ook nog een nieuwe nachttrein Nice – Tarbes (via Toulouse) voorzien. Om beide nachttreinverbindingen te reactiveren, trok de Franse transportminister een bedrag uit van 100 miljoen euro. Een gedeelte daarvan diende om de 50 nodige nachtrijtuigen te renoveren. De nachtverbinding tussen Parijs en Hendaye (via Toulouse en Tarbes) werd stopgezet in juli 2017. Deze tussen Parijs en Nice in december 2017.

Het traject van de nachttrein Paris – Tarbes (via Toulouse, en met in de zomermaanden een uitbreiding naar Tarbes) is echter niet naar de zin van de regio Sud-Ouest. Zo is de uitbreiding naar Hendaye enkel maar voorzien in de zomermaanden terwijl deze trein een onnodig lange reisweg via Toulouse volgt. Veel liever zien ze dat de nachttrein naar Hendaye het hele jaar door rijdt en daarbij het traject volgt dat deze trein volgde tot 2011. Toen reed deze trein nog via Bordeaux en dat leverde voorbij Tarbes zowel een flink kortere reistijd op als betere aankomsttijden op (lees ook: “Herstart nachttrein Parijs – Nice uitgesteld / Regionale onvrede over voorziene traject voor nachttrein Parijs – Dax -Hendaye”).

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.