Herstart nachttrein Parijs – Nice uitgesteld / Regionale onvrede over voorziene traject voor nachttrein Parijs – Dax -Hendaye

Oorspronkelijk was de herstart van de nachttrein Parijs – Nice voorzien voor 16 april en de verkoop van de tickets was daarvoor reeds opgestart. Maar de gezondheidscrisisss heeft daar een stokje voor gestoken: de herlancering voor deze nachttrein is voor onbepaalde tijd uitgesteld. Anderzijds is er vanuit de regio ‘Sud-Ouest’ ongenoegen over het traject dat wordt vooropgesteld voor de tweede te herlanceren nachttrein. Vanaf volgend jaar is voor deze trein de lange en minder vanzelfsprekende reisweg Parijs – Limoges – Toulouse – Dax – Hendaye voorzien, reisweg die mee aan de basis lang van het in 2017 afschaffen van deze nachtrein. Tot 2011 reed deze nachttrein via Bordeaux maar toen werd deze nachtrein gefusioneerd met de nachttrein Parijs – Toulouse, wat voor bestemmingen Dax en verder (Bayonne, Biarritz, Sain-Jean-de-Luz en Hendaye) en reistijdverlenging van 3 uur en 20 minuten opleverde. ‘Parijs’ wil terugvallen op het traject van toen deze nachttrein in 2017 werd afgeschaft terwijl de regionale vertegenwoordigers pleiten voor het herstellen van de route via Bordeaux.

In de hoogdagen van de nachttreinen waren er flink wat nachtverbindingen vanuit Parijs (maar ook vanuit ons land) naar het Franse zuiden. Een spoorboekje uit 1993 leert dat tussen eind mei en eind september op een doordeweekse dag vanuit Parijs 6 nachtreinen waren naar of via Toulouse. Deze waaierden dan uit naar Narbonne / Perpignan / Port-Bou, Lourdes / Tarbes / Latour-de-Carol (Andorra), …

Tijdens diezelfde hoogdagen waren er ook vanuit ons land ’s zomers heel wat nachttreinen naar het zuiden van Frankrijk: in juli en augustus vanuit Brussel bv. 2 x naar Lourdes, 1x per week naar Hendaye (en Irun), 3x per week naar Narbonne, …

Met uitzondering van de nachtverbindingen Parijs – Latour-de-Carol en Parijs – Briançon verdwenen in 2017 alle nachttreinen, dit door concurrentie door de TGV en de lage vliegtuigtarieven. Ook slaagde de SNCF er niet in haar klassieke langeafstandstreinen (naar verluidt door haar logge structuur) op een enigszins rendabele manier te exploiteren waardoor de verliezen zich opstapelden.

Kaart: OpenStreetMap.org / Overlay: Duurzaam Mobiel

De ‘nieuwe’ nachttrein naar Tarbes blijkt minder spectaculair dan op het eerste zicht lijkt want vanaf Toulouse blijkt het om niet meer te gaan dan om een verlenging van de huidige nachttrein naar Latour-de-Carol. De uitbreiding naar Hendaye zou er ook enkel komen tijdens het zomerseizoen.

De regio Sud-Ouest pleit echter voor het in ere herstellen van de route en dienstregeling van de vroegere ‘ ‘La Palombe Bleue’, die tot op zijn eindbestemming in Hendaye (aan de Frans/Spaanse grens) 3.20 uur sneller is dan de huidig geplande route. Omdat het op die manier zou gaan om een andere reisweg is deze optie wel behoorlijk duurder maar de vertegenwoordigers van de regio wijzen er op dat door de minder lange reistijd ‘La Palombe Bleue’ niet alleen late in Parijs kan vertrekken (23.10 uur i.p.v. 21.40 uur) maar ook veel vroeger in Hendaye aankomt (07.36 uur i.p.v. 9.25 uur), wat dan betere aansluitingen oplevert richting Spanje. Omdat ook vroeger wordt aangekomen in Dax, Bayonne, Biarritz en Saint-Jean-de-Luz-Ciboure, heeft deze trein veel meer potentieel dan de trein die via Toulouse aankomt.

De vroegere ‘La Palombe Bleue’ bestond uit 7 rijtuigen met bestemming Hendaye en 6 rijtuigen met bestemming Tarbes. De trein werd gesplitst in Dax.

De vertegenwoordigers van de regio komen vanzelfsprekend op voor hun streek, maar zijn minstens even bang dat door die onnodig lange reistijd via Toulouse de nieuwe nachttrein een fiasco zou worden en dat de uitbreiding naar Hendaye heel snel opnieuw zal verdwijnen. Het is immers het door tussen 2011 en 2017 volgen van het traject via Toulouse dat deze voordien nochtans zeer succesvolle verbinding ten onder is gegaan.

De regio noemt het niet in ere herstellen van ‘La Palombe Bleue’ een gemiste kans. Max Brisson, senator voor de regio, stelt daarbij in een interview met ‘Ville, Rail & Transports’ in deze pré-electorale periode (in juni zijn er regionale verkiezingen) “een zeldzame politieke consensus vast.

Twee brieven vanuit de regio naar Jean-Baptiste Djebbari, de Franse minister van transport, hebben tot dusver alvast niets uitgehaald terwijl men eveneens boos is omdat de transportminister niet wil ingaan op de vraag om een gesprek.

Nog steeds Max Brisson: “We zijn allerminst opgezet met het antwoord van de minister, noch inhoudelijk noch op de manier waarop. Zo zijn wij verbaasd dat de heer Djebbari niet wil ingaan op onze vraag voor een gesprek. De vraag gaat nochtans uit van verkozen parlementsleden. Dit kan men niet republicains noemen. Het getuigt eerder van minachting”. Inhoudelijk reageert de minister dan weer niet op de door de regio aangebrachte argumenten.

Een element dat kan meespelen om de nieuwe verbinding naar Hendaye via Toulouse te laten lopen, is dat men het potentieel voor de huidige TGV’s van Parijs naar Hendaye (per definitie een dagtrein) wil vrijwaren.

De regio beaamt dat sinds het verdwijnen van ‘La Palombe Bleue’ de tijden verandert zijn en dat ook de omstandigheden kunnen gewijzigd zijn. Max Brisson geeft toe dat er door de regio geen haalbaarheidsstudie werd verricht. Evenmin is de regio bereid om in eigen buidel te tasten om zo Parijs mee over de streep te trekken: Hij vindt namelijk dat de regio’s en gemeenschappen mee betalen voor de hogesnelheidslijnen (die in de regio tot dusver beperkt is tot Bordeaux) maar dat ze daar weinig baat bij hebben; “Bij ons is de dienstverlening in tien jaar niet meer veranderd. Het duurt 2 1/4 uur om van Bordeaux naar Hendaye te komen, een zelfde tijd die nodig is om met de TGV van Parijs naar Bordeaux te reizen. Nochtans is de afstand tussen Bordeaux en Hendaye maar de helft van deze tussen Parijs en Bordeaux.”

Anderzijds is niet iedereen vragende partij om de hogesnelheidslijn verder naar het zuiden door te trekken. Veeleer wenst men het opwaarderen van de bestaande ’trage’ lijn. Max Brisson: “De nachttrein is niet het antwoord op alle vragen. We moeten onze spoormobiliteit breed onderzoeken, zowel in de richting van Parijs als in de richting met de rest van Europa. We zien een verslechtering van de spoorlijnen buiten Bordeaux. De commerciële snelheid van treinen tussen Dax en Hendaye is aanzienlijk afgenomen door gebrek aan onderhoud.”

Ook om die reden is men in de regio niet opgezet met het antwoord van de Franse transportminister.

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.