Franse nationale spoorwegmaatschappij SNCF gaat magneetrail voor haar spoorlijnen onderzoeken

Foto: Nevomo

Op 10 maart (2023), tijdens de ‘Hello Tomorrow Global Summit 2023’ in Parijs, ondertekenden de Franse nationale spoorwegmaaatschappij SNCF en Nevomo, een Europees ‘deep-tech bedrijf’ dat een nieuwe generatie hogesnelheidstreinen ontwikkelt, een Memorandum of Understanding (MoU) om de voordelen van ‘MagRail’ binnen het Franse spoorwegnet te evalueren. De MagRail-technologie, die is gebaseerd op passieve magnetische levitatie, is ontwikkeld om de capaciteit uit te breiden en de capaciteit van bestaande spoorlijnen te vergroten, evenals om de efficiëntie van het spoorvervoerssysteem te verbeteren.

MagRail is geïnspireerd op het hyperloop-concept maar kan worden geïntegreerd in bestaande spoorsystemen. Door de bestaande infrastructuur uit te rusten met magnetische levitatie en lineaire motor, wil het bedrijf het spoorvervoer naar een geheel nieuwe dimensie van reizen brengen met snelheden tot 550 km per uur.

Het biedt ook de mogelijkheid om elektrische spoorwagons te gebruiken in niet-geëlektrificeerde gebieden, zoals terminals en havens.

Als gevolg hiervan kan het traditionele spoorvervoerssysteem een betere vrachtdynamiek, hogere laadlimieten, grotere flexibiliteit en de mogelijkheid om treinen automatisch te laten rijden zonder de noodzaak om nieuwe lijnen te bouwen, zonder bovenleiding en zonder menselijke fouten. MagRail maakt geleidelijke verbeteringen aan bestaande netwerken mogelijk en is een belangrijke technologische doorbraak waardoor spoorwegen eindelijk hun marktaandeel aanzienlijk kunnen vergroten en de CO2-uitstoot in het transport kunnen verminderen.

De eerste 1:5 demoversie van MagRail Nevomo werd in 2019 gepresenteerd. In december 2020 werden succesvolle middelgrote tests uitgevoerd. Vorig jaar voltooide Nevomo de bouw van de testbaan op ware grootte in Nowa Sarzyna in Polen, de langste baan in Europa voor het testen van passieve magnetische levitatie.

Reeds eerder sloot Nevomo dergelijke samenwerkingsovereenkomsten af met onder meer de haven van Duisburg en met de Italiaanse spoornetbeheerder ‘Rete Ferroviaria Italiana’.

Zowel SNCF als Nevomo zijn verheugd met de ondertekening van dit Memorandum of Understanding. Luc Laroche, directeur Innovatie bij de SNCF: “Wij hebben het hoge technische niveau van Nevomo opgemerkt en zijn van mening dat de voorgestelde technologieën de spoorwegen vooruit kunnen helpen. Wij zijn dan ook verheugd dit MoU te ondertekenen, dat drie gebieden zal bestrijken: het verhogen van de prestaties van de huidige goederentreinen voor hogere laadlimieten en meer capaciteit op onze goederenlijnen, het verhogen van de capaciteit op verstopte stedelijke passagierslijnen en het evalueren van MagRail als alternatief aandrijfsysteem voor landelijke lijnen in combinatie met lichtgewicht voertuigen”.

Przemek Ben Paczek, CEO en medeoprichter van Nevomo: “We zijn erg trots om partner te worden van de SNCF, de innovatieleider van de Europese spoorwegen. De samenwerking publiekelijk kunnen aankondigen in Parijs op de “Hello Tomorrow Global Summit” samen met onze partner SNCF, is ongetwijfeld de beste bevestiging van de geloofwaardigheid van onze technologie die we van de markt kunnen krijgen en een bevestiging van de enorme behoefte aan dit type mobiliteitsoplossing. We zijn erg enthousiast om samen te werken en de gekozen toepassingen te evalueren om de doelstellingen van de SNCF te ondersteunen“.

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.