e-Stadsbussen van Bilbabo zullen worden opgeladen met overtollige stroom van plaatselijke metro

Twee Bilbaose treinstellen in metrostation Bolueta (Foto: Daniel Erler via Wikipedia)

Zowel Infrabel, de Belgische beheerder van spoorweginfrastructuur, als de Nederlandse evenknie ProRail hebben plannen om de overtollige energie van spoorbovenleidingen beschikbaar te stellen aan laadpalen voor elektrische auto’s. Maar ook in de Baskische stad Bilbao heeft men soortgelijke plannen: daar wil men de overtollige stroom van de plaatselijke metro gaan gebruiken om de elektrische stadsbussen op te laden.

Sander Van Vliet, collega bij de Nederlandse ov-nieuwssite ‘OV Pro‘, vlooide uit dat in Nederland jaarlijks 120 GWh remenergie verloren gaat. Dit is tweederde van alle energie die Rijkswaterstaat nodig heeft voor publieke voorzieningen zoals lantaarnpalen en sluizen. Omdat een trein weinig weerstand heeft, kan die maar liefst tien procent van de gebruikte energie terugwinnen door op de motor te remmen. Bij het elektrisch afremmen gaat de motor namelijk fungeren als generator. Daarenboven is door gebruik te maken van de elektrische rem de slijtage aan het spoor kleiner en is er ook minder uitstoot van fijn stof. Het terugsturen van de teruggewonnen stroom kan echter problematisch zijn omdat de bovenleiding overbelast en oververhit kan geraken.

Overtollige stroom aftappen en opslaan in batterijen kan hier de uitkomst bieden. Afzetmogelijkheden van die teruggewonnen elektriciteit zijn legio, bv. in de vorm van het voeden van laadpalen voor auto’s maar bv. ook door de teruggewonnen stroom intern te gaan hergebruiken voor het opladen van de batterijbussen, wat dan het conventionele elektriciteitsnet minder belast. Tegelijk zijn daardoor geen aansluitingspunten met het publieke elektriciteitsnet nodig. Dit bespaart op de kosten voor het uitrusten van een busdepot.

Het opladen van de busvloot kan zonder dat de spoorweg- of metrodienst negatief wordt beïnvloed. Wanneer tegelijk elektriciteit nodig is voor zowel de metro of spoorweg als voor het opladen van de batterijbussen, gaat de voorrang naar het voeden van het spoornet.

Wanneer ’s nachts de metro stil ligt en de batterijen van het systeem zijn opgeladen, kan alle beschikbare energie worden benut voor het opladen van de elektrische bussen.

Lees ook:

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.