Europese commissie botst op de grenzen van internationaal spoorverkeer

Foto: Vic_B via Pixabay.com

Op 28 en 29 juni van dit jaar vinden in Lyon de ‘Connecting Europe Days’ plaats. Op die dagen verzamelen o.a. ministers, leden van het Europees Parlement, Europese coördinatoren, vertegenwoordigers van de Europese Commissie, de Europese Investeringsbank en andere financiële instellingen om de voortgang bij het wegwerken van obstakels in het Europese spoorverkeer te bespreken. Over het preciese programma is nog niet veel bekend, wel dat het de bedoeling was om vanuit Amsterdam, Berlijn, Rome, Madrid, Boedapest/Wenen en Parijs de deelnemers met rechtstreekse hogesnelheidstreinen naar het evenement te brengen. Dit voornemen blijkt echter voortijdig gestrand: “Dit hele proces heeft ons opnieuw herinnerd aan de obstakels waarmee grensoverschrijdende spoorwegdiensten over lange afstand in Europa nog steeds worden geconfronteerd” schreven Herald Ruijters en Kristian Schmidt, op 23 maart jongstleden in een brief naar de Europese hogesnelheidmaatschappijen. Herald Ruijters en Kristian Schmidt zijn beiden directeur bij het Directoraat-generaal Mobiliteit van de Europese Commissie.

Op 4 maart vond met de vertegenwoordigers van de verschillende Europese hogesnelheidsmaatschappijen een verkennend gesprek plaats. Aansluitend daarop verstuurde het Directoraat-generaal Mobiliteit van de Europese Unie op 7 maart een brief met vraag naar het ‘beste commerciële aanbod’ voor het charteren van rechtstreekse hogesnelheidstreinen vanuit Amsterdam, Berlijn, Rome, Madrid, Boedapes/Wenen en Parijs naar Lyon, dit met een beperkt aantal haltes. Bedoeling was om een ‘pakket’ van gecharterde spoorwegdiensten, geëxploiteerd door verschillende spoorwegondernemingen, op te zetten. “Uit de ontvangen aanbiedingen blijkt dat deze doelstelling slechts zeer gedeeltelijk zou worden bereikt. Bovendien is het mogelijk dat de prijzen van sommige van de aangeboden charterdiensten niet verkoopbaar zijn voor de deelnemers aan de “Connecting Europe Days” luidt het in de brief van Herald Ruijters en Kristian Schmidt.

Ook bleek het de bedoeling dat de deelnemers aan het evenement hun treinreis via de reguliere verkoopskanalen zouden kunnen boeken “terwijl de meeste van de ontvangen aanbiedingen gebaseerd zijn op de veronderstelling dat deze taak direct of indirect door de Commissie zou worden uitgevoerd”.

“Om al deze redenen, en ook gezien de weinige tijd die ons nog rest om adequate alternatieve oplossingen te vinden, hebben wij tot onze grote spijt besloten ons oorspronkelijke project om voor de Connecting Europe Days 2022 een aantal chartertreinen naar Lyon te laten rijden, niet door te laten gaan” is het spijtige besluit van de beide Europese directeurs.

De deelnemers aan het evenement zullen wel worden aangemoedigd om met het bestaande hogesnelheidsaanbod te reizen.

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.