Eerste waterstofbossen van Frankrijk blijven wegens technische problemen voorlopig op stal

De Vlaamse constructeur Van Hool mag zich terecht de pionier van de waterstofbus noemen. De eerste bussen van onze heimat-constructeur verschenen reeds in 2014 op de Keulense wegen. De Franse constructeur Safa gaat er daarentegen prat of dat hij de eerste 6 waterstofbussen voor Franse wegen mocht leveren. Sinds 2019 rijden deze bussen tussen Bruay-La-Buissière en Auchel, in vogelvlucht op circa 10 km ten zuidwesten van Béthune en op circa 40 km ten zuidwesten van Rijsel. Of liever: ‘reden’ want alle 6 de bussen staan op stal wegens herhaaldelijke technische problemen. De 6 bussen zijn ondertussen voor herstelling en onderhoud teruggestuurd naar de constructeur. Bussen op koolzaadolie nemen tijdelijk de dienst over. Dat meldt de Noord-Franse krant ‘La Voix du Nord’.

‘Artois mobilités, de instantie die in onder andere in Béthune en brede omgeving instaat voor de organisatie van het openbaar vervoer, haast zich om er wel bij om te vermelden dat de problemen niets hebben te maken hebben met de waterstofaandrijving. Ter verontschuldiging wordt ook aangehaald dat deze bussen toen zeer innovatief waren en dat er een zeker risico aan verbonden was. Het waren de eerste 6 bussen van een voorserie die voordien nog geen duizenden kilometer had gereden.

Zoals opgetekend door ‘La Voix du Nord’ zijn er volgens de vakbonden zowel mechanise, elektrische en elektronische problemen waarbij ‘Artois mobilités bevestigde dat het om mechanische problemen gaat. De constructeur uit Albi, waar de bussen werden heengebracht, probeert daarbij naar verluidt een oplossing te vinden voor het geluidsprobleem. Naast het feit dat deze bussen niet erg geschikt zijn voor corpulente en lange chauffeurs werd dat geluidsprobleem eveneens aangekaart door de vakbonden.

Deze waterstofbussen kostten destijds gemakkelijk 850.000 euro per stuk, tegenover 300.000 euro tegenover een meer conventionele bus. Het hele waterstofproject kostte 12 miljoen euro waarvan 3 miljoen euro voor de productie van waterstof.

Zowel ‘Artois mobilités’ als exploitant Transdev stellen dat zij desondanks het vertrouwen in de constructeur behouden. In mei van dit jaar bestelden ze trouwens nog 3 bijkomende waterstofbussen. De waterstofbussen die in 2019 werden geleverd, hadden bij een tankbeurt van 15 minuten een actieradius van 330 km. De nieuwe generatie waterstofbussen die constructeur Safra vorige week in Brussel op BusWorld 2023 onthulde, haalt met een volle tank 500 km.

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.