Organisatoren blikken met tevredenheid terug op 26ste editie van Busworld Europe

Foto: Busworld

Van 7 tot 12 oktober (2023) vond in de Brusselse Heizel-paleizen de 26ste editie plaats van de tweejaarlijkse expositie Busworld Europe: ’s werelds belangrijkste beurs voor de bus- en touringcarindustrie. Waar voorheen Busworld Europe plaatsvond in de Hallen van Kortrijk was het de 2de keer dat, wegens de crisis na een onderbreking van 4 jaar, deze beurs een onderkomen vond in de ruimere Heizel-paleizen. Wegens de expansie die de beurs doormaakt, was deze verhuis dan ook broodnodig: 75 bus- en touringcarfabrikanten en in totaal 526 exposanten uit 38 landen maakten de voorbije week in Brussel hun opwachting.

Toch was het met enige spijt dat men 4 jaar geleden Kortrijk inruilde voor Brussel. De West-Vlaamse centrumstad werd als knus ervaren en na de sluitingsuren van de beurs vonden exposanten en meerdaagse bezoekers er mekaar vlot op een meer informele manier terug.

Deze spijt heeft echter plaats gemaakt voor een enorme tevredenheid over het succes van de twee laatste edities waarbij 75.000 m² tentoonstellingsruimte en 7,8 km gangpaden aan exposanten en bezoekers kon worden ter beschikking gesteld. De voorbije week kon Busworld 2023 dan ook 40.120 bezoekers uit 111 landen verwelkomen. Met een aanwezigheid van 350 leden van de pers uit 44 landen kon de beurs dan ook rekenen op heel wat persaandacht.

De organisatoren noemen de groei van het aantal exposanten dan ook als een van de opmerkelijkste aspecten van de voorbije beurs. Waar er op de vorige editie in 2019 nog 66 bus-en touringcarfabrikanten van over heel Europa en daarbuiten hun op opwachting maakten, waren er dat dit jaar 9 meer. Het aantal exposanten steeg met 182 eenheden, waaronder nu 96 bedrijven uit Turkije, 79 bedrijven uit Duitsland en 61 bedrijven uit China aanwezig waren.

Binnen in de tentoonstellingshallen waren 222 grote en kleinere bussen terug te vinden. Buiten de expohallen waren er nog eens 29 voertuigen waarmee demonstraties werden gehouden. Opmerkelijk was daarbij de nieuwe autonome minibus van het Turkse Otokar.

Autonome voertuigen

Het Turkse Otokar was fier om zijn nieuwe autonome minibus e-centro te kunnen demonstreren
(foto: Busworld)

Maar evenzeer is het al even Turkse Karsan nog altijd trots dat ze sinds half mei 2022 een de allereerste bus in commerciële dienst kan inzetten in het Noorse stadje Stavanger (lees ook: “Autonoom rijdende bussen maken een grote stap voorwaarts”). Deze constructeur mocht op de beurs dan ook de ‘Digitally Enhanced Driving’ award in ontvangst nemen.

Het voorheen noodlijdende Franse Navya is dan weer verheugd dat het onder de naam Gama sinds eind april van dit jaar (2023) een onderkomen en een nieuwe adem heeft gevonden in een joint venture van het Franse Gaussin en het Japanse Macnica. Het Franse Gaussin was reeds actief in de wereld van autonome voertuigen. Het Japanse Macnica is eerder thuis in de software-wereld en beide bedrijven vinden bij mekaar voldoende synergie en voldoende groeimogelijkheden om met succes verder te bouwen op de reeds succesvolle technologie van het ter ziele gegane Navya. Een en ander beperkt zich trouwens niet tot minibussen en minishuttles: autonome voertuigen vinden evenzeer hun weg in lucht- en maritieme havens en op bedrijventerreinen.

Het heet dat de industrie voor autonome bussen technologisch klaar is om veilig en zonder chauffeur te rijden onder automatiseringsniveau 4, te verstaan op vaste trajecten zoals bij lijnbussen, maar het blijft wachten op het aanpassen van de Europese regelgeving en Europese wegcode. Daarbij verwacht men op eerder korte termijn witte rook door de schoorsteen.

Waterstofbussen

De waterstofbus van Irizar was een van de vele waterstofbussen die op Busworld 2023 werden voorgesteld (Foto: Busworld)

Andere tendens was de vrij ruime aanwezigheid van waterstofbussen, dit ondanks het feit dat het een vrij dure technologie is, dit zowel op het vlak van technische uitrusting als op het vlak van de kostprijs en beschikbaarheid van waterstof. Vandaag nog (17/10/2023) berichtte De Standaard onder de titel “Te duur, te traag: motor Belgsiche waterstofsector sputtert” dat in eigen land de productie van groene waterstof (op basis van elektriciteit) met geen meter opschiet. Naar verluidt zijn de ambities van de overheid te hoog waardoor de sector mikt naar overheidssteun om het prijsverschil met blauwe waterstof (op basis van gas) te overbruggen.

“Om de Europese doelstellingen op weg naar klimaatneutraliteit tegen 2050 te halen, zou er tegen 2030 225 gigawatt aan waterstofcapaciteit moeten staan, maar volgens de verwachting wordt amper 120 gigawatt gehaald. Er worden veel projecten aan­gekondigd, maar dat wil niet zeggen dat die ook gerealiseerd worden” aldus de krant. Daarbij citeert de krant ook Cedric Osterrieth, ceo van Engie Generation Europe: “We spreken nu over installaties met een capaciteit van tientallen megawatt, terwijl de doelstelling in gigawatt (duizend megawatt) is uitgedrukt”.

De busfabrikanten van hun kant stellen echter klaar te willen zijn tegen dat waterstof beter in de markt ligt.

Anderzijds blijken de voorbije jaren de batterijbussen volwassener zijn geworden: compactere en zuiniger, maar tegelijk sterkere batterijen, het beperken van het gewicht en het reduceren van het verbruik met bijvoorbeeld zuiniger airco’s.

Busworld Europe Awards

Net zoals bij de vorige edities van Busworld worden er vanuit de organisatie ook een resem awards uitgereikt, zoals voor design, veiligheidsvoorzieningen, technische innovaties, ecologie en comfort. Dit jaar waren er ook voor het eerst de Digital Awards, onderverdeeld in 4 categorieën.

Daarbij is er de categorie ‘Digital On-Board Comfort’. Deze omvat alles van nieuwe entertainmentsystemen tot Human Machine Interface (HMI)-oplossingen, die de reiservaring voor zowel passagiers als bestuurders aangenamer en comfortabeler maken.

Verder ook de awart ‘Digital Operational Excellence’ die zich focust op het beheren van het wagenpark op een manier die efficiëntie en duurzaamheid combineert met telematica en andere systemen. Verder ook nog een categorie ‘Digitally Enhanced Driving’ die zich specifiek richt op autonome voertuigen en op ‘alle subtechnologieën en tools die nodig zijn om te kunnen presteren’. Bij de Digital Awards was er tenslotte nog de categorie ‘E-Mobility Management’ Het heet dat moderne e-mobiliteit gaat niet langer alleen over voertuigen, maar over hele systemen om een vloot bussen te bedienen en op te laden op een manier die tijd en geld bespaart.

Mieke Glorieux, Managing Director van Busworld Europe en dochter van de ondertussen 81-jarige en immer kwikke Luc Glorieux die in 1973 Busworld voor het eerst uit de grond stampte en nog steeds aanwezig is op de beurs, is dan ook uit uiterst tevreden en kan met vol enthousiasme met de voorbereiding van de volgende editie beginnen. Naast Busworld Europe zijn er trouwens nog Spin-offs in Azië (Jakarta) en in Turkije (Istanboel). De volgende editie van Busworld Europe vindt plaats van 4 tot 9 oktober 2025, eveneens in Brussel Expo.

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.