E-steps, monowheels, hoverboards en Segways aan banden gelegd

Foto: Dewkort via Pixabay.com

“E-steps, monowheels, hoverboards, Segways – of het nu gaat om deelmobiliteit of persoonlijke vervoermiddelen: micromobiliteit is een nieuwe vrijheid. Die moet gereglementeerd worden om de verkeersveiligheid van alle weggebruikers te garanderen” schrijven de verkeersministers Georges Gilkinet, Lydia Peeters, Valérie De Bue en Elke Van den Brandt in een gezamenlijk persbericht. Vier concrete maatregelen worden daarbij bekend gemaakt: het invoeren van parkeerzones, een beperking voor jongeren onder de 16 jaar, een verbod om op de stoep te rijen en een verbod om met twee op een step te rijden.

Vier ministers die in dit landje elk bevoegd zijn voor hun stukje mobiliteit en verkeersveiligheid. Hiermee tot een duidelijk en eenvormig juridisch kader te komen, vergt toch wel enig overleg en enige coördinatie: “In het kader van het Interfederaal Plan voor Verkeersveiligheid dat in november 2021 voorgesteld werd, richtten federaal minister Georges Gilkinet, Vlaams minister Lydia Peeters, Waals minister Valérie De Bue en Brussels minister Elke Van den Brandt een Interfederale Werkgroep voor e-steps op om samen voor het hele land een duidelijk en eenduidig juridisch kader uit te werken” luidt het in datzelfde persbericht.

4 ministers van mobiliteit samen op stap met de e-step.
Over het traject dat ze aflegden, is niets bekend.
  • Invoering van parkeerzones: Momenteel mogen steps op de stoep worden geparkeerd, zolang ze de doorgang niet belemmeren. Maar hierdoor ontstaat vaak chaos, wat het moeilijker maakt voor voetgangers en fietsers. Nu komen er dus zones met een parkeerverbod (behalve voor personen met beperkte mobiliteit – “PBM”), verplichte parkeerzones (“drop off-zones”) en zones waar parkeren toegelaten blijft zonder de doorgang te belemmeren. Foutparkeren telt als overtreding van de 2e graad, met een boete van 116 euro.
  • Beperking voor jongeren onder 16 jaar: gezien de doelstelling van verkeersveiligheid is het belangrijk om te vermijden dat kinderen en jonge tieners in het verkeer rijden op voertuigen tot 25km/u, die niet altijd stabiel of makkelijk bestuurbaar zijn. Op de zeedijk of in speelstraten kunnen jongeren hun steps, hoverboards of andere toestellen wél blijven gebruiken, omdat het hier veiliger is en het risico op ongevallen er kleiner is.
  • Verbod om op de stoep te rijden: op het voetpad rijden met een e-step brengt voetgangers in gevaar. De huidige regel dat stapvoets rijden wel mag, wordt onvoldoende nageleefd. Daarom wordt de regel nu aangescherpt door het gebruik van e-steps op het voetpad volledig te verbieden. Personen met een beperkte mobiliteit kunnen met een scootmobiel uiteraard nog wel het voetpad gebruiken. In voetgangerszones komt er een bord dat aangeeft of een e-step toegelaten is of niet (indien toegelaten, dan is dat stapvoets). Voor overtredingen kan de politie een boete van 58 euro uitschrijven.
  • Verbod om met twee op een step te rijden: momenteel is het niet wettelijk verboden om een passagier mee te nemen op je step. Vaak preciseren operatoren van deelmobiliteit een dergelijk verbod in hun gebruiksvoorwaarden, maar toch blijkt het nodig om deze regel extra te aan te scherpen, gezien de risico’s. E-steps zijn niet zo stabiel als fietsen en de risico’s om te vallen en een ernstig letsel op de lopen zijn ernstiger. Daarom is het vanaf nu verboden om iemand mee te nemen op je e-step. De boete bedraagt 58 euro en zal onmiddellijk worden geïnd.

Ook de reeds bestaande regels uit de wegcode blijven van toepassing. Zo blijft het verboden om met dergelijke microvoertuigen sneller dan 25 km/uur te rijden terwijl steps met een zadel nog steeds niet toegelaten zijn. De nieuwe regels zouden tegen de zomer ingaan.

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.