DB Regio bestelt 44 tweeledige FLIRT-batterijtreinen bij Stadler

Foto: Stadler (via Facebook)

Nadat het ‘Nahverkehrsverbund Schleswig-Holstein GmbH’ (NAH. SH) in juli 2019 bij Stadler een bestelling plaatste voor de levering van 55 FLIRT-batterijtreinen, kreeg de Zwitserse spoorconstructeur nu ook een bestelling van 44 dergelijke batterijtreinen vanwege DB Regio. Het betreft hem een bestelling van tweeledige treinstellen die vanaf december 2025 zullen worden ingezet in de bondstaten Rheinland-Pfalz, Saarland en Baden-Württemberg.

Deze batterijtreinen zullen worden ingezet op de volgende lijnen en daar tegen eind 2026 de momenteel ingezette dieselmotorstellen gaan vervangen:

  • Kaiserslautern – Neustadt/W – Landau – Karlsruhe (RE 6/RB 51, december 2025)
  • Saarbrücken – Zweibrücken – Pirmasens (RB 68, december 2025)
  • Kaiserslautern – Steinalben – Pirmasens (RE 64/RB 64, december 2026)
  • Kaiserslautern – Olsbrücken – Lauterecken-Grumbach; (RB 66, december 2026)
  • Kaiserslautern – Landstuhl – Glan-Münchweiler – Kusel (RB 67, december 2026)
  • Bad Bergzabern – Winden – Karlsruhe (RB 54, december 2026)
  • Landau – Annweiler – Hinterweidenthal – Pirmasens (RE 55/RB 55, december 2026)
  • Saarbrücken – Dillingen – Niedaltdorf (RB 77; december 2026)

Deze tweeledige Flirtbatterijtreinen zijn 55 meter lang en halen een maximumsnelheid van 160 km/uur. Zij bieden plaats aan 325 reizigers, waarvan er 172 kunnen plaats nemen op een zitplaats (156 in tweede klas en 16 in eerste klas). Deze per definitie hybride treinstellen beschikken over een pantograaf waarmee ze de batterijen op geëlektrificeerde baanvakken kunnen opladen.

Daardoor zijn ze bijzonder geschikt voor netten waarin geëlektrificeerde baanvakken worden afgewisseld met baanvakken zonder bovenleiding, zoals in de toekomst het geval zal zijn in het Pfalz-net. Op de geëlektrificeerde lijnen rijden de treinen als klassieke elektrische treinstellen onder rijdraad en laden zij tegelijkertijd de accu’s op. Waar de bovenleiding ophoudt, blijven de treinen op de accu rijden. De actieradius in batterijmodus bedraagt ten minste 80 kilometer al heeft Stadler tijdens testritten al 185 kilometer in batterijmodus aangetoond. Na de voltooiing van de gedeeltelijke elektrificatie van het Pfalz-net bedraagt het langste baanvak zonder elektrificatie er ongeveer 48 kilometer.

Maik Dreser, voorzitter van de regionale directie DB Regio Mitte: “Wij zijn nu al het meest klimaatvriendelijke mobiliteitsbedrijf in Duitsland. Reizen per spoor is actieve klimaatbescherming. En tegen 2040 willen wij als Deutsche Bahn klimaatneutraal zijn. Om dit doel te bereiken zijn ook alternatieve aandrijvingen en brandstoffen van essentieel belang. Wij zijn dan ook bijzonder verheugd dat de verantwoordelijke instanties voor het Pfälz-net voor milieuvriendelijke technologie hebben gekozen en dat wij deze in het nieuwe vervoerscontract in gebruik mogen nemen. Op die manier kunnen wij gezamenlijk dieselaandrijvingen vervangen door emissiearme en energie-efficiënte treinen.

Jure Mikolcic, CEO Stadler Duitsland: “Het gebruik van CO2-emissievrije spoorvoertuigen op niet-geëlektrificeerde lijnen is een fundamentele bouwsteen voor het bereiken van de EU-klimaatdoelstellingen.Wij zijn er trots op dat DB Regio ons het contract voor 44 FLIRT-batterijvoertuigen heeft gegund, wat al het tweede leveringscontract voor batterijtreinenin Duitsland Wij bevestigen niet alleen ons marktleiderschap, maar leveren ook onze bijdrage aan de verdere ontwikkeling van moderne, comfortabele en milieuvriendelijke mobiliteit.”

Binnenkort viert constructeur Stadler zijn 20ste verjaardag en is dan ook bijzonder verheugd dat met deze bestelling van DB Regio het de kaap van 2000 bestelde Flirt-treinstellen heeft gehaald. De Flirt-treinstellen bestaan namelijk ook in ‘EMU’-uitvoering, zeg maar klassieke elektrische uitvoering.

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.