Containers met bus- en truckonderdelen voor het eerst met binnenschip van Genk naar Antwerpen

Foto: NV 'Haven Genk'

Deze week vertrokken voor het eerst containers met bus- en truckonderdelen met een binnenschip van Genk naar Antwerpen. Daar worden de containers overgeladen op een zeeschip naar Brazilië. Op deze manier zullen in eerste instantie jaarlijks 400 containers met Scania-onderdelen worden verscheept. Voor de wat verdere toekomst moet dat volume nog verdubbelen. Tot voor vorige week werden deze containers nog met vrachtwagens vanuit ‘Scania Parts Logistics’ in het Limburgse Oudsbergen, naar de haven van Antwerpen gebracht.

In eerste instantie gaat het op jaarbasis om 400 containers die vanuit de haven van Antwerpen verder worden verscheept naar Brazilië, meteen de bestemming waar ook het grootste volume met Scania-onderdelen heen gaat. Dat betekent dagelijks 1 of 2 containers die met het binnenschip vertrekken.

Wanneer een en ander vlot verloopt komen daar nog eens 400 containers bij naar diverse andere overzeese bestemmingen.

Die 800 containers (goed voor 85 ton) zullen ervoor zorgen voor dat er 1600 vrachtwagens minder de weg op moeten: 800 vrachtwagens van Antwerpen naar het Scania-distributiecentrum in Oudsbergen met lege exportcontainers die in de Antwerpse haven worden opgehaald, en 800 vrachtwagens met volle containers terug naar Antwerpen. Op die manier worden 168.000 km aan vrachtwagenritten uitgespaard. In vergelijking met het transport per vrachtwagen betekent dit een kostenbesparing van minstens 10% maar bovenal ook 47% minder uitstoot van CO2 . Uiteindelijk blijven toch nog 200 tot 300 containers over die blijvend over de weg zullen worden vervoerd.

Die 10% kostenbesparing zal in de realiteit nog een stuk hoger liggen en dit wegens de positieve neveneffecten van de modal shift. Door de lege containers ’s avonds aan te voeren en ’s ochtends geladen op te halen, slaagt Scania erin om de workload tussen de dag- en de nachtploeg beter te balanceren. Ook hoeven er vanuit de haven van Antwerpen richting Genk geen lege containers meer te worden vervoerd.

Eveneens op vlak van douaneformaliteiten vindt een optimalisatie plaats. Door te werken met het pick & drop systeem worden de containers na het ophalen meteen doorgevoerd naar de transit-vrije zone in de haven van Genk. Dit laat Scania toe om de export documenten zonder tijdsdruk klaar te maken.

Wereldwijde distributie van Scania-onderdelen

Foto: Gilles Dumoulin

‘Scania Parts Logistics’ staat in voor de wereldwijde distributie van alle Scania-reserveonderdelen. Het distributiecentrum in Oudsbergen, nabij Genk, is het kloppende, logistieke hart van de hele Scania Group. Het bedrijf telt 1000 werknemers, die dagelijks gemiddeld 30.000 orders van de Scania Business Units en van dealers over de hele wereld verwerken.

Deze nieuwe transporten kwamen tot stand door de inspanningen van ‘Multimodaal.Vlaanderen’. Dit is een onafhankelijk adviespunt dat sinds 2017 verladers en logistieke dienstverleners begeleidt en verbindt bij het zoeken naar alternatieve, duurzamere transportoplossingen. ‘Multimodaal.Vlaanderen’ stelt zich daarbij tot doel om samen met de bedrijfswereld de omslag in te zetten naar slimme, efficiënte en duurzame transportkeuzes.

De NV ‘Haven Genk’ tekende vorig jaar (2020) in de containertrafiek een groei op van 36%, dit in vergelijking met 2019. Door de nieuwe containertransporten van ‘Scania Parts Logistics’ zal deze groei dit jaar verder toenemen.

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.