Geautomatiseerd lossen van een vrachtwagen 35 minuten sneller dan manueel lossen

Foto: Pashminu Mansukhani via Pixabay.com

Geautomatiseerd laden en lossen verloopt een stuk efficiënter dan manueel. Waar het manueel lossen van een vrachtwagen 45 minuten in beslag neemt, duurt dat lossen op een geautomatiseerde manier nog slechts 10 minuten. Dat blijkt uit de praktijkgerichte studie ‘Opti-Charge’ die het Vlaams Instituut van de Logistic (VIL) samen met de Universiteit Antwerpen uitvoerde. 13 bedrijven werkten hieraan mee.

Laad- en losprocessen gebeuren in de meeste gevallen nog manueel. Het zijn tijdsintensieve operaties die zorgen voor vertragingen, fouten, schade, ongevallen en daardoor handenvol geld kosten. Het doel van dit VIL-project, dat uitgevoerd werd met de Universiteit Antwerpen als partner, was het laden en lossen efficiënterte maken door zowel bij de verladers (magazijnpersoneel) als bij de vervoerders (chauffeurs) het manuele werk zoveel mogelijk te vervangen door automatisering.

State-of-the-art oplossingen voor iedere situatie

VIL voerde binnen dit project een marktstudie uit naar de state-of-the-art laad- en losoplossingen die de logistieke keten verder kunnen automatiseren. De systemen kunnen opgedeeld worden in drie types: Automated Guided Vehicle of AGV-based systemen, industriële robots die zich zelfstandig kunnen voortbewegen, one-shot-based systemen, die een volledige lading in één keer in en uit de trailer kunnen laden/lossen, en semi-automatische systemen, waarbij de menselijke interactie niet volledig weggelaten kan worden. De laatste optie is vooral interessant bij goederen met een moeilijkere morfologie, zoals complex stukgoed.

Uit de resultaten blijkt dat elke technologie zijn eigen voor- en nadelen heeft en er niet één systeem kan worden aangeprezen voor de behandeling van elk type lading. Ook de bedrijfsspecifieke context in het magazijn bepaalt mee of de beoogde implementatie praktisch haalbaar is.

35 minuten sneller lossen bij Barry Callebaut

Binnen het project werd een succesvolle business case, met daaraan gekoppeld een Proof of Concept uitgewerkt bij chocoladefabrikant Barry Callebaut. Via een one-shot-based skatesysteem werden 26 pallets in 10 minuten zonder enige hapering of schade automatisch gelost . Dit levert een duidelijke tijdswinst op ten opzichte van de 45 minuten die het manueel lossen momenteel in beslag neemt.

Een transportbandsysteem met kettingen en een rollenbaan zou een nog grotere tijdswinst kunnen opleveren. Maar omdat dit systeem tijdens de loop van dit project in België niet beschikbaar was, kon het niet in de praktijk getest worden.

Met dit project toont VIL aan dat er voor elk type lading en magazijn een automatiseringsoplossing bestaat. Het merendeel van deelnemende bedrijven wenst met de opgedane kennis verder aan de slag te gaan.

Jan De Winter, Distribution Manager bij Ontex:

“Dit project heeft voor ons duidelijk gemaakt dat ons gevoel over automatisch laden goed zat. Er is heel wat potentieel en dit project heeft ons de nodige inzichten bezorgd voortoekomstige verbeteringen in onze magazijnen. De praktische aanpaken uitwerking van het project hebben ons ook geleerd om niet over één dag ijs te gaan. Er is een zekere complexiteit aanwezig die we onder ogen moeten zien. Het potentieel is erzeker, het is nu aan ons om met verkregen data en info, verantwoord een project op te starten en uit te werken.”

Volgende bedrijven namen aan deze praktijkgerichte studie deel:

Atlas Copco Airpower, Barry Callebaut, Blue Projects, GroupGTS, H.Essers, Ontex, Scania, Spadel, Stelrad RadiatorGroup, Tenneco, Vario Food Group, Volvo en Yusen Logistics (Benelux).

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.