Commissie Mobiliteit van federale parlement keurde subsidieregeling voor nachttreinen goed

Foto: Randwick via Wikipedia

De commissie Mobiliteit van het federale parlement keurde gisteren (20/04/203) de subsidieregeling voor nachttreinen goed. Met die subsiedieregeling kunnen operatoren de kosten voor enerzijds de rijpaden en anderzijds de kosten voor de bovenleidingsenergie tot en met eind 2024 laten terugbetalen door de federale overheid. “Voor nieuwe operatoren zijn dit zware kosten die een serieus euvel vormen om nieuwe treinen te lanceren of de frequentie van een trein op te trekken.” vindt de belangengroep ‘Back on Track Belgium’ die al sinds enkele jaren strijdt voor meer nachttreinen.

Maar, zegt deze belangenvereniging: “De wet is geen garantie dat er nieuwe nachttreinen bijkomen. Ze faciliteert ze wel, binnen het huidig Europese kader waarin het aanbod van internationale treinen bepaald wordt door de markt. De wet loopt ook wel maar voor twee jaar: van 1/1/23 tot 31/12/24. Geen mirakeloplossing dus maar toch een stap in de goede richting”.

Daarom verzoekt ‘Back on Track Belgium’ dat er naast dergelijke financiële steun een degelijk en complementair beleid komt dat zowel huidige als toekomstige operatoren een meer stabiel perspectief bieden voor hun exploitatie(-ideeën).

Het idee voor een subsidieregeling voor nachttreinen werd door minister Gilkinet reeds op 14 oktober 2021 voor het eerst ter sprake gebracht. Tijdens het begrotingsconclaaf van twee dagen eerder werd daar zelfs 2 miljoen euro voor gereserveerd. Het heette toen dat die subsidieregeling in 2022 van kracht moest zijn. Sindsdien is dan ook al heel wat water naar de zee gevloeid.

Uiteindelijk kwam daar niets van in huis en moest in allerijl nog een andere (spoorweg)bestemming voor dat voor nachttreinen gereserveerde bedrag, worden gevonden.

In december 2022 stemde de ministerraad in met het voorontwerp van wet waarna dit voorontwerp kon worden overgemaakt aan de Raad van State. Ondertussen belandde het van voorontwerp van wet naar wetsontwerp getransfereerde subsidieproject naar het federale parlement waarna het gisteren in de commissie Mobiliteit kon worden besproken. Opdat de subsidiereglement daadwerkelijk zou kunnen worden ingevoerd moet het nu nog in plenaire zitting worden besproken en goedgekeurd door de federale parlementsleden.

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.