“Batterij-elektrische trucks inzetbaar in alle segmenten van zwaar vrachtvervoer”

Foto: Ministerium für Verkehr Baden-Württemberg

PERSBERICHT – Elektrische vrachtwagens zijn geen ver toekomstbeeld meer, maar worden stilaan realiteit. Ze zullen minstens een substantiële rol gaan spelen in alle segmenten van
ons vrachtvervoer en zorgen voor een ongekende omwenteling in de transportsector. De transport-, de energiesector en de overheid moeten nu en niet morgen de handen in elkaar slaan. Dat blijkt uit het project Logibat waarin VIL samen met 31 bedrijven het landschap van batterij-elektrisch vrachtvervoer in kaart heeft gebracht.

Op operationeel vlak vraagt elektrisch rijden een nieuwe manier van werken. Het opladen moet geïntegreerd worden in de activiteiten. “Dit hoeft niet nadelig te zijn”, vertelt projectleider Sven Geysels. “De batterijen van de trucks kunnen vaak geladen worden terwijl ze anders toch zouden stilstaan, zoals ’s nachts op depot, aan laadkades of tijdens wacht- of rusttijden.”

Energie- en transportsector: leer elkaar kennen

Het is van groot belang dat de transport- en energiesector elkaar goed leren kennen. Zo zullen transportbedrijven hun aankoop van energie fundamenteel anders moeten gaan aanpakken. Daarnaast zal de nodige infrastructuur tijdig op de juiste plaatsen aanwezig moeten zijn om te zorgen voor voldoende elektrisch vermogen. Energieleveranciers kunnen de transportsector ook op een kostengunstige manier aan elektriciteit helpen.

Aangepaste rij- en rusttijden

Het is essentieel dat de overheid voor een kader zorgt dat deze doelstellingen kunnen gerealiseerd worden. Het gaat om nieuwe technologie met een zeer groot potentieel. Om door te breken in een competitieve markt is financiële en niet-financiële ondersteuning nodig.

“Aanpassingen aan de rij- en rusttijden kunnen inspelen op de noden van elektrisch vrachtvervoer. Dit is nadrukkelijk geen pleidooi om sociale bescherming uit te hollen, noch om de verkeersveiligheid te compromitteren. Het zou wel een grote hulp zijn als er enige soepelheid is zodat vrachtwagenchauffeurs het dichtstbijzijnde laadpunt nog kunnen bereiken, of dat zij hun wagens tijdens een rustpauze eventueel kunnen verplaatsen zodat een andere vrachtwagen het laadpunt kan gebruiken”, aldus Geysels.

“Emissieloos rijden tegen 2035”

Een van de deelnemende bedrijven is Colruyt. “Colruyt Group heeft de ambitie om tegen 2035 emissieloos te rijden. Projecten zoals Logibat helpen ons in het waarmaken van deze ambitie, omdat we zo in een ecosysteem kunnen opereren dat elektrisch rijden mee

ondersteunt en mogelijk maakt. Samen met andere bedrijven, de overheid en onderzoeksinstellingen geloven we dat we de transitie kunnen waarmaken”, aldus Pieter
Leonard, Expert Duurzaam Transport bij Colruyt Group.

Projectdeelnemers: ABB, Aquafin, Barry Callebaut Belgium, Brink’s Solutions Belgium, Colruyt Group, Conway, Deconinck Brandstoffen, ECS, Gilbert De Clercq, Port of Antwerp- Bruges, ICO, Ivago, Jogo Logistics, La Lorraine Transport, Lapauw Mario, Limburg.net, MC Transport & Logistics, Mobility Plus, North Sea Port, Put-Hendrickx Vervoer, Quinntra, R&L, Renault, Scania, Siemens Mobility, Sprint Transport, Trans-IT, Transport Louwyck, Volvo, VP Xpress en Yuso.
Dit project werd mee ondersteund door het Vlaams Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO).

Noot van de redactie:

Dit jaar viert Siemens België zijn 125ste verjaardag. Bij die gelegenheid nodige dit bedrijf enkele van haar experten uit om in 125 seconden een technologische innovatie uit te leggen waaraan zij elke dag werken. Antwerpenaar Toon Wassenberg bijt daarbij de spits af. Hij legt daarbij uit dat ‘dynamic charging’ een oplossing is om de uitstoot van goederentransport met de vrachtwagen te verminderen. “Het idee is simpel: we laden elektrische of hybride vrachtwagens niet alleen terwijl ze stilstaan, maar ook terwijl ze rijden?

Concreet doen we dat door vrachtwagens te laten rijden onder een bovenleiding op de autosnelweg. De vrachtwagen wordt uitgerust met een pantograaf. Dat is een arm die, zoals bij een tram of trein, de elektriciteit van de draad pakt en zo de motor doet draaien. Bovendien kan je ook al rijdend de batterij laden.

Op die manier combineren we de bewezen technologie van het spoor  met de flexibiliteit van de vrachtwagen. En dat zonder extra uitstoot.”

Bekijk hier het filmpje waarin Toon Wassenberg een en ander in 2 minuten en 31 seconden bondig uitlegt:

https://www.siemens.com/be/nl/bedrijf/about/125-jaar-siemens-belgie/technologie-125-seconden.html?elqTrackId=F020C12C26658C440D976BB5E9DE995F&elq=90b8c22021f44235a0b43cffa218b173&elqaid=53514&elqat=1&elqCampaignId=30084

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.