Busconstructeur MAN testte zijn nieuwe ‘City 10 E’ in extreme omstandigheden in Dolomieten

Foto: MAN

Tijdens een praktijktest van 531 kilometer doorheen de Italiaanse Dolomieten (Zuid-Tirol) overwon een MAN City10E 10.000 hoogtemeters. Daarbij verbruikte deze e-bus gemiddeld 0,77 kWh per kilometer. De Lion’s City E behaalde deze puike cijfers dankzij innovatieve technologie en een opmerkelijk recuperatiepercentage van meer dan 50 procent. Met zijn lengte van 10,5 meter, een wielbasis van 4,4 meter en een draaicirkel van 17,2 meter voelde deze ‘midibus’ in zijn sas in een berglandschap met smalle en bochtige wegen.

Busconstructeur MAN zet vaart achter zijn elektrificatiestrategie. In heel Europa staan de e-bussen van het bedrijf in de startblokken, met in totaal al meer dan 1.000 bestelde voertuigen. “Onze klanten zijn enthousiast over de betrouwbaarheid en het comfort van onze Lion’s City E-familie. We willen nog meer elektrische bussen op de weg zetten en zo duurzame mobiliteit bevorderen”, zegt Robert Katzer, Head of Sales & Product Bus bij MAN Truck & Bus.

Met de nieuwe MAN Lion’s City 10 E ‘midibus’ wordt bij MAN de familie van elektrische bussen verder uitgebreid. Een groep internationale journalisten mocht deze uiterst wendbare e-bus besturen tijdens een kronkelende rit bergop en bergaf door de Dolomieten. “Met de praktijktest in Zuid-Tirol laat onze elektrische bus opnieuw zien dat het nu al mogelijk is om emissievrij, betrouwbaar en efficiënt te reizen. En dat kan hij in topografisch uitdagend terrein net zo goed als op de klassieke, vaak vlakke routes van het openbaar vervoer,” zegt Katzer.

De bus vertrok met een volle batterijlading in het stadje Klausen, op 523 meter hoogte. Vandaar ging het via St. Ulrich (1236 m) en Wolkenstein (1563 m) naar Gröderjoch op 2121 m hoogte. Daarop volgde een afdaling naar Corvara op 1565 m waarbij door remrecuperatie de batterijlading wat kon worden bijgevuld.

Daarop volgde opnieuw een klim tot de Passo di Valparola op 2168 m hoogte om daarna stevig af te dalen tot Mühbacher Klause op 777 m waarbij opnieuw de batterijlading kon worden bijgevuld. Tijdens de klim naar Meransen op 1414 m hoogte daalde de batterijlading opnieuw maar dat werd gecompenseerd door de afdaling naar Klausen. Op het einde van de rit beschikte de bus nog over 40% van zijn batterijlading.

Tijdens de testrit reed het voertuig over ontelbare haarspeldbochten, wat herhaaldelijk afremmen en optrekken vereiste.

Bergop trekt de elektrische bus, uitgerust met vijf accupacks op het dak, meedogenloos en fluisterstil, dankzij het onmiddellijke volle koppel. Bij het afdalen stroomt er dankzij de recuperatie veel energie terug in de bus.

De MAN Lion’s City 10 E is uitgerust met de beproefde eigen lithium-ion-accu’s. Er is ruimte voor vier of vijf accupacks op het dak van de bus. Bij volledige belading is er 400 kilowattuur energie beschikbaar. De bus heeft dan een bereik van maximaal 300 kilometer, levert een piekvermogen van 240 kW en een maximumkoppel van 2100 Newtonmeter. Er kunnen maximaal 33 mensen in de e-bus zitten, tot een totaal van 80 passagiers. De nieuwe “midibus” wordt aangedreven door dezelfde elektrische centrale motor van MAN als de andere Lion’s City E-modellen.

De wendbaarheid van de MAN Lion’s City 10 E is niet alleen te danken aan de korte wielbasis en de kleine draaicirkel, maar ook aan het geavanceerde chassis met onafhankelijke ophanging en een stuurhoek van 56 graden. “De uitstekende chassisconfiguratie, het directe stuurgedrag en de kortere afstand tussen de assen bieden grote voordelen op dit traject. De bus is zeer wendbaar en de drie ton aan batterijen is nauwelijks merkbaar in bochten”, legt rijexpert Heinrich Degenhart van MAN ProfiDrive uit. En wanneer het bijzonder krap en bochtig wordt, wordt de kleine elektrische bus geholpen door moderne veiligheidssystemen zoals ESP, actieve afslagassistent, daglichtheldere LED-koplampen of het optionele cameragebaseerde spiegelvervangingssysteem MAN OptiView.

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.