NMBS en SNCF Voyageurs wensen tegen eind 2024 terugkeer klassieke trein tussen Brussel en Parijs

Foto: NMBS

NMBS en SNCF Voyageurs onderzoeken de mogelijkheid om op 15/12/2024 opnieuw te starten met een nieuwe reguliere reizigersdienst met klassieke treinen. “Hiermee willen ze reizigers een nieuwe dienst aanbieden, in aanvulling op de bestaande hogesnelheidsverbindingen. De twee treinoperatoren hebben hun voornemen om deze nieuwe dienst te exploiteren aangemeld bij hun respectieve spoorwegregulatoren”. Dat meldt NMBS bij middel van een persbericht. Omstreeks 1995 moesten de klassieke treinen tussen Brussel en Parijs wijken voor de hogesnelheidstrein.

Dit nieuwe initiatief, met een reistijd die tussen die van een verplaatsing via de weg en die met een hogesnelheidstrein ligt, zou de reizigers volgens de NMBS meerdere heen-en-terugreizen per dag aanbieden. Op het traject zouden, net als voor de komst van de hogesnelheidstrein, klassieke treinen (locomotieven en reizigersrijtuigen) worden ingezet die zijn aangepast aan internationaal verkeer. De beoogde treindienst zou, nog steeds volgens de NMBS, Brussel-Zuid en Parijs-Noord met elkaar verbinden.

Eerder had ook de particuliere exploitant Flixtrain hetzelfde idee, maar dit idee werd afgevoerd wegens te dure rijpaden. Anderzijds was er tussen 3 april 2016 en 10 juli 2022 de lagekosten-hst IZY . De nieuwe klassieke treinverbinding die wordt opgezet, wordt daar de opvolger van. Mocht overigens Flixtrain zijn vroegere plannen opnieuw bovenhalen, dan wordt er sprake van echte concurrentie op deze treinverbinding.

Volgens de aanvraag die door SNCF Voyageurs werd ingediend bij de Franse vervoerautoriteit ART (‘Autorité de Régulation des Transports’) zouden er in beide richtingen 5 ritten zijn voorzien waarbij de eerste trein van de dag in Brussel-Zuid zou vertrekken om 06.52 uur om dan 3.10 uur later in Parijs aan te komen, meer bepaald om 10.02 uur. Dit is trouwens de ene trein die 3.10 uur zou nodig hebben voor hun traject. De andere treinen zullen er volgens de aanvraag tussen de 2.48 uur en 3.02 uur over doen. De laatste trein van de dag zou om 18.40 uren in Brussel-Zuid vertrekken om om 21.32 uur in Parijs-Noord aan te komen:

De NMBS stelt wel dat de bovenstaand dienstregeling en eventuele tussenstops nog moeten worden bevestigd. Wijzigingen zijn dus nog mogelijk. Het is bovendien nog geen uitgemaakte zaak of deze treinen Brussel-Zuid als vertrekstation en eindstation zouden hebben. Omdat de treinen zouden worden uitgerangeerd in Schaarbeek zouden deze treinen ook nog kunnen stoppen in Brussel-Centraal en Brussel-Noord.

Wat wel een uitgemaakt zaak is, dat de treinen zouden worden samengesteld met Belgisch materieel, meer bepaald met locomotieven van de reeks 18 en met circa 8 rijtuigen van de types I-6, I-10 en/of I-11. De treinen zouden tussen de 600 en 700 zitplaatsen aanbieden.

“Het is de ambitie om een zo groot aantal mogelijk reizigers de mogelijkheid te bieden om op dit internationale traject te reizen, tegen een competitieve prijs en met de best mogelijke reistijd” stelt de NMBS.

Delen met:

1 Reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.