Boost-plan 2021: Bijkomende spoorweginvesteringen:

Foto: Infrabel

De regering heeft zich ertoe verbonden nieuwe investeringen te doen om de NMBS en Infrabel in staat te stellen te investeren in een duurzame modal shift. Het Boost-plan voorziet in 2021 bijkomende investeringen van 75 miljoen euro voor Infrabel en 25 miljoen euro voor de NMBS om de betrouwbaarheid en de veiligheid van het spoorwegsysteem te versterken, het spoorwegsysteem toegankelijker te maken en de stiptheid te verbeteren. Het gaat bijvoorbeeld om de verdubbeling van het goederenvervoer met de trein tegen 2030, de halvering van het aantal verkeersdoden tegen 2030 en de daling van de CO2-uitstoot met 55 procent tegen 2040. Het netwerk ‘robuuster’ maken, moet de stiptheid en het goederenvervoer ten goede komen. Een hogere stiptheid moet het spoor ook aantrekkelijker maken, wat het mogelijk moet maken voor de NMBS en Infrabel om eigen middelen te genereren.

Voor Vlaanderen wordt 41,4 miljoen euro opzij gelegd om prioriteit te geen aan de modernisering van drie lijnen:

  • Brussel-Oostende (L50A)
  • Aalst-Burst (L82)
  • De Pinte-Ronse (L86).

Op die laatste lijn zijn er moderniseringswerken bezig aan de spoorwegtunnel van Louise-Marie in de Vlaamse Ardennen zodat er geen tijdelijke snelheidsbeperkingen meer nodig zijn.

Voor Wallonië is dat 27,6 miljoen euro met prioriteit aan het behoud van twee lijnen die op korte termijn dreigen te verdwijnen:

  • Het spoorgedeelte “Bomal-Marloie” (lijn 43)
  • één van de 2 sporen tussen Cuesmes en Quévy (lijn 96)

Tijdelijke snelheidsbeperkingen zullen in de toekomst opgeheven worden op de volgende baanvakken:

  • ‘s Gravenbrakel – Soignies (L96)
  • tussen Jambes en Lustin (L154)
  • tussen Jemeppe-sur-Sambre en Gembloux (L144)
  • op de lijnen 166 & 165 (lijnvakken Paliseul – Bertrix en Bertrix – Florenville).

Ook het Brusselse Gewest krijgt met 6 miljoen euro haar deel voor

  • de vernieuwing van de wissels van het rooster van Brussel-Zuid
  • de vernieuwing van de sporen en metalen bruggen op lijn 28 (het westelijke ringspoor rond Brussel, een belangrijke spoor-as die de bediening van Audi Brussels verzekert)

Wat het onthaal van de reizigers betreft worden de middelen toegekend overeenkomstig het “Masterplan Stations” van de NMBS. De voorziene werken omvatten perronverhogingen en de vernieuwing van informaticasystemen voor de informatie aan de reizigers.

Lees ook de opinietest ‘Verdere elektrificatie van het Belgische spoorwegnet zou geen optie meer mogen zijn

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.