Op deze laatste dag van 2022 is het vol ongeduld wachten op de teksten in het Belgisch Staatsblad over enerzijds openbaredienstcontract van de NMBS en anderzijds het performantiecontract van Infrabel. Beide documenten werden goedgekeurd op de Ministerraad van 23 december maar verschenen tot dusver nog niet in het Staatsblad. Wel verscheen in het Staatsblad een Koninklijke een wijziging van het koninklijk besluit van 21 december 2021 waarmee de NMBS uiterlijk 31/12/2022 nog een bedrag van 2 miljoen euro wordt toegekend ‘in kader van steun voor de ontwikkeling van grensoverschrijdend en internationaal passagiersvervoer te financieren’. De wijziging aan het beheerscontract van 2013 was nodig om deze subsidie nog te kunnen opnemen in de staatsrekening van 2022.
Potentieelstudie grensoverschrijdende verbindingen in Benelux
Vooreerst is er bovenop de exploitatiesubsdie een extra-subsidie van 100.000 euro voor ‘potentieelstudie van de internationale treinverbindingen tussen Nederland, België en Luxemburg om na te gaan hoe het spooraanbod op deze verbindingen het beste kan worden ontwikkeld‘. Bedoeling van de studie is het ‘identificeren van de mogelijkheden voor het aanpassen en verder ontwikkelen van de spoordienst op de spoorlijnen tussen Nederland en België-Luxemburg’. lezen we in het Staatsblad van 26/12/2022.
Een en ander heeft ongetwijfeld te maken met de afwikkeling van de modernisering van de spoorlijn Brussel – Namen – Luxemburg en lijkt een voorbeeld van een typisch Belgische gewoonte om eerst infrastructuur aan te passen en daarna te gaan nadenken over wat er met die nieuwe infrastructuur mogelijk is.
Aanpassingen grensterminal van Eurostar
Het grootste deel van die 2 miljoen euro, meer bepaald 1,9 miljoen euro, is echter bedoeld als investeringssubsidie voor de verbetering van de grenscontrole-infrastructuur in de `Channel Terminal’ van het station Brussel-Zuid. Met de infrastructuur-aanpassingen is het de bedoeling de veiligheid van de reizigers verder te vergroten.
Opdat die subsidie van 2 miljoen euro zou kunnen worden opgenomen in de overheidsrekeningen van 2022, diende dit bedrag ten laatste op 31/12/2022 op de rekening van de NMBS te worden gestort. Al dan niet toevallig was er bij de regering nog een potje van eveneens 2 miljoen euro beschikbaar voor het ondersteunen van nachttreinen, bedrag dat uiteindelijk in 2022 niet kon worden besteed omdat de wet daartoe niet tijdig klaar was. Op de federale ministerraad van 10 november 2022 werd daartoe een voorontwerp van wet goedgekeurd maar deze moest toen nog voor advies naar de Raad van State. Pas daarna kan deze wet worden bekrachtigd door de federale parlement.
Lees ook:
- 20/05/2021: Herstart nachttrein Parijs – Nice deze avond dan toch een feit
- 12/08/2021: Oostenrijkse spoorwegen bestellen 20 extra nachttreinstellen bij Siemens Mobility
- 16/09/2021: Deze winter dan toch geen wekelijkse nachttreinen naar Oostenrijkse skigebieden
- 07/12/2021: Nog onduidelijkheid over hoe subsidies van federale regering voor nachttreinen zullen worden toegekend maar verschillende pistes worden verkend
- 18/10/2022: 2 miljoen euro Belgische subsidie voor nachttreinen blijft dode letter
- 13/11/2022: Verzet tegen onderhands gegunde openbare dienstverplichtingen voor nachttreinen
- 16/11/2022: Subsidieregeling voor nachttreinen stapje dichterbij
- 28/12/2022: Back on Track Belgium kritisch over nieuwe nachttrein naar Berlijn
Laat een reactie achter