Back on Track Belgium kritisch over nieuwe nachttrein naar Berlijn

© European Sleeper

Vanaf 25 mei volgend jaar rijdt er opnieuw een nachttrein van Brussel naar Berlijn. Het is een initiatief van het Nederlands-Belgische European Sleeper en dit gedurende drie keer per week heen en terug. In tegenstelling met de vroegere nachttreinen vanuit Parijs via Brussel naar de Duitse hoofdstad, rijden deze treinen niet via Keulen maar wel via Rotterdam en Amsterdam waarna voorbij Deventer de Nederlands-Duitse grens wordt overgestoken ter hoogte van Oldenzaal en Bad Bentheim. Maar de vzw ‘Back on Track Belgium’, die nochtans ijvert om van ons land opnieuw de draaischijf voor de nachttreinen te maken, is kritisch. Zo is de vereniging bezorgd om de kwaliteit van het gehuurde tweedehandsnachtmaterieel. Ook ziet Back on Track deze trein liever geen omweg via Nederland maken.

©  European Sleeper

Back on Track: “We wachten weliswaar nog even af naar de kwaliteit van de rijtuigen. Zoals de coöperatieve zelf al aangaf starten ze met gehuurde rijtuigen omdat nieuwe aankopen door het marginaliseren van het vervoersmiddel door de (Europese) overheden de voorbije twintig jaar niemand – behalve de Oostenrijkse ÖBB met die momenteel marktleider is -nog nieuwe rijtuigen heeft gebouwd. Elke (nieuwe) speler die rijtuigen vindt, maakt het daarom voor andere projecten moeilijk(er) om ook rijtuigen te vinden.”

Hindernissen

Marktleider ÖBB is een groot overheidsbedrijf en kon relatief gemakkelijk fondsen vrij maken voor het bestellen van nieuwe rijtuigen, die trouwens in eerste instantie zullen worden ingezet op de routes van Oostenrijk naar Italië. Nieuwe (particuliere) spelers hebben het bij opstarten van initiatieven echter op velerlei vlakken moeilijker, zoals bv. bij het tijdrovend doorlopen van allerlei procedures. Maar ook het vinden en financieren van nachtmaterieel baren kopzorgen. Back on Track betreurt dan ook dat er zoveel projecten in de koelkast blijven.

Nochtans blijkt de vraag naar nachttreinen groot. De nieuwe nachttrein van Brussel naar Wenen blijkt het op het vlak van bezetting goed te doen terwijl men ook in Frankrijk niet ontevreden is met de heropstart van binnenlandse nachttreinverbindingen. Zo voorziet SNCF vanaf komende zomer (2023) de heropstart van de nachttrein tussen Parijs en Hendaye, aan de Frans-Spaanse grens, via Bordeaux.Op dit moment zijn in Frankrijk opnieuw 3 nachttreinverbindingen actief:

  • Paris  – Gap – Briançon
  • Paris – Marseille – Toulon – Draguignan – Saint-Raphaël – Cannes – Antibes – Nice
  • Paris-Latour-de-Carol – Perpignan – Cerbère
  • Parijs – Albi via Rodez

Deze nieuwe nachtverbindingen werden mogelijk omdat de Franse overheid zelf massaal investeert in nachtmaterieel, dat het dan ter beschikking stelt aan de exploitanten. Tot nader order enkel SNCF. De datum waarop in Frankrijk nieuwe nachttreinen instromen, is trouwens afhakelijk van de uitstroom van gerenoveerd materieel.

Overigens worden in Frankrijk ook nog de volgende bijkomende verbindingen aangekondigd:

  • Paris – Aurillac (start voorzien voor december 2023)
  • Paris – Pau via Bordeaux, Dax, Bayonne start voorzien in 2024)

Back on Track vindt dan ook dat een instantie, overheid of private rijtuigenbouwer een pool van recente nachtrijtuigen ter beschikking zou moeten stellen: “Dat zou pas écht een renaissance voor de nachttreinen betekenen” oordeelt de vereniging.

In eigen land wil de regering het inleggen van nachttreinen stimuleren door het op zich nemen van de kostprijs voor de rijpaden en elektriciteit voor de locomotieven.

Kazachstan

Verrassend nieuws kwam er dan weer uit Kazachtan. Daar bestelde de nationale spoorwegmaatschappij ‘Kazachstan Temir Joly’ bij constructeur Stadler zomaar eventjes 537 nieuwe rijtuigen om in te zetten in nachttreinen, dit voor een bedrag van 2,3 miljard euro. Meer bepaalt gaat het om 234 bedrijtuigen die per rijtuig plaats bieden aan 40 personen), 233 ligrijtuigen (zogenaamde couchettes met 58 plaatsen per rijtuig), 35 dienstrijuigen (18 plaatsen voor personeel en personen met beperkte mobiliteit) en 35 generatorrijtuigen. Inbegrepen is een onderhoudscontract met een looptijd van 20 jaar. Voorziene levering tegen 2030.

——————–

Update 02/01/203: Verbinding Parijs – Albi via Rodez toegevoegd aan de verbindingen die op dit moment in Frankrijk opnieuw actief zijn.

Delen met:

2 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.