Zwitserse busconstructeur Hess neemt productie van door Parijs bestelde trambussen over van failliete Van Hool

Het Franse tijdschrift ‘Ville, Rail & Transports’ meldde zopas op haar website dat de Zwitserse busconstructeur Hess de productie van de door de Parijse vervoersautoriteit ‘Île-de-France Mobilités’ bestelde trambussens ExquiCity verder zal afwerken en opleveren. Île-de-France Mobilités’ belandde in zak en as toen bustructeur Van Hool failliet werd verklaard en overnemer VDL de productie van deze trambussen niet wilde verderzetten. Momenteel zijn reeds 5 van die trambussen in Parijs afgeleverd. 25 overige niet afgewerkte trambussen bevinden zich nog op de terreinen van het vroegere Van Hool. Wanneer die nog onafgewerkte trambussen snel door de curatoren worden vrijgegeven, zouden deze door Hess medio 2025 bedrijfsklaar in Parijs worden afgeleverd. Deze trambussen zijn heel erg innovatief omdat ze tijdens de rit maar weinig tijd nodig hebben om de batterijen vanuit het wegdek op te laden. Een normale tijd aan de halte is daarvoor voldoende.

(lees ook dd. 27/03/2024: Faillissement Van Hool: verdere levering van hoogtechnologische trambussen voor Parijs (hoogst) onzeker en dd. 11/03/2022: Parijs: Bestelling van 56 bussen die bij elke halte pantograafvrij opladen)

Na het faillissement van Van Hool en nadat VDL niet bereid was de productie van de door Parijs bestelde trambussen over te nemen, is Île-de-France Mobilités’ op zoek gegaan naar een nieuwe constructeur om de productie van de ExquiCity trambussen voort te zetten. Het heeft daarvoor een overeenkomst bereikt met de Zwitserse constructeur Hess. Naar verluidt kan Hess de productie onmiddellijk hervatten van zodra het over de vijfentwintig nog niet geleverde bussen kan beschikken.

In eerste instantie nam Île-de-France Mobilités een optie voor de aankoop van 56 dergelijke trambussen. Daarvan werden er in eerste instantie 20, en uiteindelijk 30, effectief werden besteld. om daarna snel in commerciële dienst worden ingezet.

5 van de 30 bestelde bussen zijn reeds in Parijs aangekomen, maar de 25 resterende bussen staan nog op de terreinen van het voormalige Van Hool in Koningshooikt. Hess en en Île-de-France Mobilités blijken een akkoord te hebben bereikt met de curatoren van het failliete Van Hool om de 25 nog niet afgewerkte bussen vrij te geven . De overeenkomst daarvoor wordt momenteel afgerond en er wordt gehoopt om de vijfentwintig resterende trambussen medio 2025 bedrijfsklaar in Parijs te kunnen afleveren.

De trambussen kunnen na levering snel in commerciële dienst ingezet omdat de allereerste bedrijfsklare trambus reeds op 19 januari van dit jaar (2024) in Parijs aankwam. De opleiding van de chauffeurs moet reeds zijn afgerond wanneer de nog resterende trambussen worden opgeleverd. Deze trambussen werden speciaal besteld om te worden ingezet op de 14 km lange lijn Tzen4 tussen Viry-Châtillon en Corbeil-Essonnes:

Oorspronkelijk was het de bedoeling om deze nieuwe trambuslijn net voor de Olympische Spelen in gebruik te nemen maar vertraging bij de aanleg van de infrastructuur stak daar een stokje voor waardoor de startdatum van de nieuwe trambuslijn naar het einde van dit jaar moest worden doorgeschoven. Dit was dan wel buiten het faillissement van Van Hool gerekend. Opdat dergelijke trambussen echt tot hun recht zouden kunnen komen, hebben ze namelijk speciaal daarvoor aangelegde en van het overige verkeer gescheiden busbanen nodig en daar heeft Parijs dan ook heel hard op ingezet

Bedding van de toekomstige Tzen4 in aanleg
(Foto: Île de France Mobilités)

Van Hool produceerde deze bussen in samenwerking met het Franse Alstom en het Duitse Kiepe: Alstom leverde daarbij het innovatieve SRS-laadsysteem waarbij de batterijen van de trambus vanuit het wegdek worden opgeladen (static ground charging solution). Het SRS-laadsysteem voor bussen werd reeds in september 2019 door Alstom aan de pers voorgesteld maar het is de eerste keer dat het systeem in een commerciële dienst wordt ingezet.

Het SRS-syteem van de Parijse trambus (Foto Alstom)

Voor zover bekend is heeft enkel Hess een 3-ledige batterijbus (in casus een 25 m bus). Het SRS-systeem, waarvoor maar een beperkt batterijsysteem nodig is, bood voor Parijs een oplossing en voor Hess een opportuniteit om nieuwe technologie binnen te halen.

Hetzelfde SRS-systeem bestaat ook voor ‘echte’ trams en doet sinds december 2019 dienst op de tramlijnen 2 en 3 in Nice. Daar zijn ze uiterst opgetogen over de zeer grote betrouwbaarheid van het systeem. Waar het SRS-systeem toelaat om bij iedere halte snel op te laden zodat een volgende halte kan worden bereikt waar de trams dan opnieuw tot aan een volgende halte op te laden, verschilt dit van het eveneens door Alstom ontwikkelde APS-systeem (dynamic ground-based feeding system) dat vooral geschikt is om korte afstanden zonder bovenleiding te overbruggen.

De Duitse constructeur Kiepe levert voor de trambussen in Parijs de tractiebatterijen, hulpstroomomvormers en koelsystemen, evenals stroomverdelers (hoogspanningsverdeling).

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.