Parijs: Bestelling van 56 bussen die bij elke halte pantograafvrij opladen

Alstom’s SRS-oplaadsysteem voor batterijbussen vindt (eindelijk) een grote afnemer

Gisteren (10/03/2022) maakten Van Hool, Kiepe Electric en Alstom bij middel van een gezamenlijk persbericht bekend dat ‘Île de France Mobilités’, de opdrachtgever voor het openbaar vervoer in de Franse hoofdstad, bij middel van een raamcontract minimaal 56 dubbelgelede trambussen Exqui.City van Van Hool heeft besteld. Een primeur daarbij is dat deze trambussen zullen worden voorzien van het SRS pantograafvrij sneloplaadsysteem van Alstom. Dit snellaadsysteem wordt sinds 30/06/2018 in operationele dienst toegepast bij 19 Citadis-tramstellen die in Nice op tramlijnen 2 en 3 rijden terwijl op 25/09/19 in het Zuid-Spaanse Malaga een prototype van het SRS-systeem voor bussen aan de vakpers werd voorgesteld. Sindsdien bleef het stil rond SRS. Tot nu… De afkorting SRS staat voor ‘Stationary Recharging System’.

Het SRS-systeem van Alstom is de doorontwikkeling van het systeem APS (Alimentation Par le Sol) dat sinds 2003 zijn weg vond naar 12 tramsteden en dat voornamelijk wordt gebruikt om korte stukken tramlijn zonder bovenleiding te overbruggen en zo cruciale punten in steden visueel te ontzien. Maar waar APS trams continue via de grond van stroom voorziet, worden bij SRS de batterijen van trams bij elke halte gedurende maximum 20 seconden bijgeladen. Zo beschikken ze over voldoende stroom om de volgende halte te bereiken, waar ze dan opnieuw kunnen worden bijgeladen.

Nice

In Nice wordt het SRS-systeem over een afstand van 15 km toegepast op de tramlijnen 2 en 3, maar daar rijden de trams op lijn 2 ook gedurende 3,2  km ondergronds, waar de batterijen worden bijgeladen via een conventioneel bovenleidingssysteem. In Nice blijkt het SRS-oplaadsysteems voor trams ondertussen heel erg betrouwbaar. Daar wordt een beschikbaarheid van nagenoeg 100% als baanbrekend bestempeld.

Het SRS-oplaadsysteem voor de trams in Nice (Foto: Asltom / TOMA – David Richrd)

Het op 25/09/2019 in Malaga voorgestelde SRS-systeem was echter de eerste toepassing voor bussen. Bij bussen is een dergelijk snellaadsysteem trouwens ook enigszins complexer dan bij trams. Bij bussen zijn er namelijk geen rails die de gebruikte stroom afvoeren wat noopt dat de stroom eveneens via het snellaadsysteem moet worden afgevoerd. Ook blijkt bij bussen het bijladen iets meer tijd in beslag te nemen dan bij trams.

Het sneloplaadsysteem voor bussen (Foto: Alstom)

Alstom onderstreept dat SRS een veilig systeem is dat enkel stroom levert op het moment dat er een bus of tram boven staat. Als voetganger is het dus geen enkel probleem om over het oplaadsysteem te lopen. Ook blijkt het in alle weersomstandigheden te functioneren. Er zijn ook geen oplaadpalen nodig die mee het stadsbeeld ontsieren. Wel moet er in het wegdek voldoende ruimte beschikbaar zijn om het oplaadsysteem in op te bergen en moet er voor ieder oplaadpunt stroomtoevoer worden voorzien.

Kiepe Electric

Waar het Franse Alstom instaat voor de oplaadinstallatie in de grond, zorgt het Duitse Kiepe Electric, dochteronderneming van Knorr-Bremse, voor de elektrische installatie in de bussen. Zo levert Kiepe Electric het tractiesysteem voor twee aangedreven assen in elk voertuig evenals de tractiebatterijen, hulpstroomomvormers, koelsystemen en stroomverdelingseenheden (hoogspanningsverdeling). Daarnaast levert het bedrijf de boordsoftware voor het energiebeheer en sturing van de tractie. Ook andere componenten van Knorr-Bremse AG worden ingebouwd, waaronder schroefcompressoren van Knorr-Bremse en remweerstanden van Heine Resistors.

Exqui.City

De Exqui.City van de Vlaamse busconstructeur Van Hool is een trambus waarin verschillende tractiesystemen kunnen worden ingebouwd: dieselhybride en CNG hybride (beiden met seriële aandrijving waar een dieselmotor een  elektrische batterij voedt), trolley hybride, brandsstofcellen en elektrisch.

Hij bestaat in een tweeledige versie van 18 meter en in een drieledige versie van 24 meter. ‘Île de France Mobilités’ bestelde zopas 56 exemplaren van de 24-meterversie. Het zijn echter de eerste (tram)bussen die zullen gebruik maken van SRS-oplaadsysteem. Deze trambussen zijn bestemd voor de T Zen 4- en T Zen 5-snelbuslijnen in het zuiden van Parijs en voor een derde lijn onder optie.

Over een leverdatum wil ‘Île de France Mobilités op dit moment nog liever niet communiceren. Het Parijse vervoerbedrijf wil zowel de bussen als het oplaadsysteem eerst grondig testen en wil zich daarom nog niet vastpinnen op een datum. Naar verwachting zullen deze trambussen echter niet voor 2024 in commerciële dienst in het straatbeeld verschijnen.

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.