Vervoer tussen vestigingen Nederlandse aardappelverwerker LambWeston/Meyer voortaan met biodiesel uit uitsluitend gerecycleerde frituurolie

Foto: Quatra

De Nederlands/Amerikaanse aardappelverwerker LambWeston/Meyer is in België vrij onbekend maar is na het Canadese McCain de tweede grootste aardappelverwerker ter wereld. Het heeft in Europa vier productievestigingen in Nederland (Kruiningen, Bergen op Zoom, Oosterbierum en Broekuizenvorst), een in Groot-Brittannië (Wisbech) en een in Oostenrijk (Hollabrun). Vanaf deze maand geschiedt het transport van gebruikte frituuroliën tussen de frietfabrieken naar de verwerkingsinstallaties uitsluitend met vrachtwagens die rijden op 100% gerecycleerde frituurolie (100% HVO). Het bedrijf ging daarvoor een samenwerking aan met het Belgische Quatra (Lokeren), gespecialiseerd in het ophalen en recycleren van gebruikte frituurolie. Beide bedrijven dragen het verduurzamen van hun activiteiten hoog in hun vaandel en kunnen alzo hun duurzaamheidsambities nog meer kracht bij zetten.

De 1,6 miljoen opgevangen gebruikte frituurolie van LambWeston/Meyer werd reeds voordien gerycleerd tot ‘Hydrotreated Vegetable Oil’ (HVO), maar voor wegtransport is tot dusver daarvan maar 7% terug te vinden in dieselbrandstof. Bij de samenwerking met Quatra zullen de transporten van LambWeston/Meyer voor 100% verlopen met gerecycleerde frituurolie die bij het bedrijf wordt opgehaald. De recylcageketen van het bedrijf is daarmee helemaal rond.

Verduurzaming is voor het Nederlandse bedrijf geen loos woord en het voortaan voor het transport gebruik maken van 100% HVO, is maar een verduurzamingsaspect. LambWeston/Meyer is in Europa goed voor 800.000 ton bevroren aardappelproducten terwijl wereldwijd 4 miljoen ton wordt geproduceerd.

CEO Bas Alblas van LambWeston/Meyer: “Wij geloven dat verduurzaming een randvoorwaarde is voor ons werk, dat het een voortdurend proces is en geen trend. Het is ons uitgangspunt sinds we ons duurzaamheidsprogramma in 2011 zijn gestart. Het is de visie die ons vooruit blijft helpen.

Zo probeert het bedrijf minder water en energie gebruiken en meer uit de aardappel halen. In vergelijking met het referentiejaar 2008 probeert het bedrijf 30 procent minder energieverbruik en 30 procent lagere CO2-uitstoot per kilo friet te bekomen. Per kilo eindproduct haalt het bedrijf het 10 procent meer van de aardappel. Bij het bedrijf werd navraag gedaan in hoeverre deze doelstellingen in 2020 werden gehaald. 

Ook wordt het afval zoveel mogelijk beperkt en worden de restproducten gebruikt als grondstof voor andere producten of benut als duurzame diervoeders.

Hydrotreated Vegetable Oil is een vrij nieuw type dieselbrandstof dat ook al eens blauwe diesel wordt genoemd. Het wordt gemaakt van afgewerkte plantaardige oliën en restafval zoals dierlijke vetten en bijgevolg ook van gebruikte frituurolieën. HVO is fossielvrij een heeft grote troeven op het gebied van duurzaamheid. Denk aan een zeer hoge CO2-reductie van maar liefst 89% en een lagere uitstoot van schadelijke emissies zoals fijnstof, stikstof roet . Het bevat geen zwaveldeeltjes en aromaten. HVO diesel is vrijwel geurloos en goed biologisch afbreekbaar.

HVO-diesel mag niet worden verward met FAME-biodiesel uit geteelde gewassen, zoals olie uit koolzaad, palmolie of soja. Die FAME-biodiesel heeft een eerder kwalijke reputatie. Voor de productie van palmolie en soja worden volgens Greenpeace nog steeds grote oppervlakten tropisch bos gerooid. Daarbij komen grote hoeveelheden broeikasgassen vrij. “Ook de Europese teelt van koolzaad voor biobrandstoffen heeft een negatieve impact op de biodiversiteit en indirect stimuleert het ook de ontbossing. Koolzaad, soja en palmolie zijn namelijk onderling verwisselbare teelten: als er meer koolzaad naar de productie van biobrandstof gaat, kan dit leiden tot een hoger gebruik van soja en palmolie in de voedingsindustrie” aldus nog de milieuorganisatie.

HVO daarentegen bestaat volledig uit plantaardige materialen die niet rechtstreeks voor voeding bestemd zijn, zoals gerecycleerde frituuroliën. Het productieproces verschilt daarbij van Fame-biodiesel. HVO bestaat vrijwel volledig uit paraffine moleculen waardoor de brandstof schoner verbrandt en dus minder schadelijke uitstoot veroorzaakt dan conventionele diesel. Ook heeft HVO een zeer hoog cetaangetal van meer dan 70, wat ook weer gunstig is voor de emissie-uitstoot. Technisch gezien kan deze nieuwe dieselsoort in vrijwel alle moderne dieselmotoren worden gebruikt.

Quatra

Het Lokerense bedrijf Quatra is een ander verhaal. Het is onstaan uit het in 1984 opgerichte Atravet. Na overname van de firma’s Vetboerke – Biorecup (Frankrijk), Biovet (cliënteel Frankrijk) en Van Wijk en Olthuis (Belgisch cliënteel) en Ecoson (België), werd Atravet in 2014 omgedoopt tot Quatra. In juli 2019 nam Quatra eveneens het niet onbelangrijke Nederlandse Rotie over en zette zich zo ook in de Nederlandse, Duitse en Luxemburgse markt.

Het is Europees marktleider in het ophalen van frituurolie en -vet en recycleert dit tot grondstof voor de productie van biodiesel van de tweede generatie (uit afval). Via Quatra wordt er meer dan 70.000.000 liter biodiesel per jaar geproduceerd, wat resulteert in een CO2-reductie van 90% ten opzichte van traditionele diesel.

Quatra is een vaste waarde in zijn segment in Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Quatra haalt gebruikte frituurolie op voor diverse partijen in de industrie, de horeca en sinds 2013 ook voor particulieren. In de eigen Quatra-fabriek te Lokeren wordt de gebruikte frituurolie en -vet omgezet tot grondstof voor de biodiesel en biogas-industrie. Zeker met grote partijen zoals Lamb Weston / Meijer kan er impact gemaakt worden om de gezamenlijke Carbon Footprint flink te verkleinen.

Op jaarbasis is dit voor de volumes van Lamb Weston / Meijer vergelijkbaar met een CO2 opslag door 224.478 bomen! Doordat het onderlinge transport vanaf heden ook op B100 diesel zal gebeuren, komt hier nog een extra CO2 opslag bovenop, vergelijkbaar met 858 volwassen bomen!

‘Voor Quatra is het een mooie uitdaging om de hele keten op 100% biodiesel te laten rijden. Het is voor ons leuk om te merken dat we steeds meer klanten krijgen die interesse tonen in een duurzame samenwerking,’ zegt Pol Van Pollaert namens de directie van Quatra.

Momenteel bouwt het bedrijf een nieuwe fabriek in Eksaarde, Lokeren. Deze nieuwe vestiging zal toelaten om de productieactiviteit uit het Nederlandse Amsterdam (voormalige Rotie-fabriek) in Eksaarde te centraliseren en zo samen met het Franse Montpellier de verwerkingscapaciteit flink te verhogen.

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.