Verder falende testritten zorgen voor onbepaald uitstel voor lijn B van automatische metro van Rennes

Illustratie: Siemens Mobility

Oorspronkelijk was de opening van de tweede lijn van de automatische metro van Rennes voorzien voor maandag 21 december 2020. Maar onbevredigende testen en testritten zorgden voor herhaaldelijk uitstel. Zo werd in april 2021 nog aangekondigd dat de opening van de tweede volautomatische metrolijn zou plaats vinden tijdens het voorjaar van 2022. Toen eind december van vorig jaar deze deadline niet werd gehaald, werd de opening verschoven naar eind april of begin mei van dit jaar. Maar ook deze deadline werd en wordt niet wordt gehaald: de opening verschoven naar een onbepaalde datum mt op dit moment begin november als pessimistische tijdstip.

Rennes beschikt reeds sinds 15 maart 2002 over een 9,4 km lange eerste volautomatische metrolijn. Met circa 206.000 inwoners was Rennes was toen de kleinste stad ter wereld met een metrolijn. Lille heeft sinds 25 april 1983 een eerste volautomatsiche metro.

Voor de tweede metrolijn kwam er bij Siemens een offerteaanvraag op 2 oktober 2008 waarbij eind 2010 een beslissing viel over het gewenste systeem, nl. de CITYVAL. Dit systeem werd verkozen boven twee alternatieve systemen, nl. de voor de eerste lijn gebruikte SIEMENS SAS en de LIM van Bombardier. De Cityval zal zijn uitgerust met Siemens’ best-in-class automatiseringssysteem ‘Communications Based Train Control’ (CBTC), dat door een verhoogde automatisering en een constante bewaking van het netwerk het hoogste niveau van veiligheid moet garanderen .

CityVAL

De tweede lijn is 13,4 km lang en van begin- tot eindpunt zal een rit 21 minuten duren.

Er werden 25 tweeledige metrostellen besteld waarbij elk rijtuig 22,4 meter lang is. In een latere fase kan eventueel ook een tussenrijtuig worden toegevoegd. Een treinstel biedt plaats aan 179 personen, waarbij 26 personen een zitplaats kan worden aangeboden. De treinstellen kunnen maximaal 80 km per uur halen maar de kruissnelheid is bepaald op 67 km per uur. Met 36 km per uur zal de gemiddelde snelheid liggen, iets hoger dan de gemiddelde snelheid op de eerste lijn.

Rennes blijft de eerste metrolijn ter wereld die zal zijn met het CityVALsysteem van Siemens. Een gelijksoortig systeem met de naam AirVAL wordt later daarop uitgerold in de luchthavens van Bankok en Frankfurt. Maar daartoe dienen nog tal van kinderziektes te worden opgelost. Nergens elders is de CityVAL/AirVAL reeds operationeel, waardoor een hele reeks tests en testritten nodig zijn. En deze verlopen alles behalve vlekkeloos. “Duizenden technische tests en aanpassingen zijn uitgevoerd en de treinen rijden elke dag om geleidelijk het niveau van betrouwbaarheid te benaderen dat wordt verwacht voor de inbedrijfstelling“, zei Nathalie Appéré daar eind december over in een persbericht. Zij is burgemeester van Rennes en voorzitter van ‘Rennes Métropole’.

Onbepaalde verdere vertraging

Bij de start van de vergadering van de mandatarissen van de metropool op 28 april laatstleden (2022) uitte zij echter het werkelijke vermogen van constructeur Siemens om de deadlines te halen. De deadline van eind april /begin mei van december 2021 was daarbij opgeschoven naar eind mei, maar ook deze deadline staat nu op de helling. Nathalie Appéré “Deze twijfels zijn gebaseerd op de manier waarop de ‘marches à blanc’ (nvdr: testritten onder reële omstandigheden, maar zonder reiziger) die dagelijks plaats vinden.

Teams van Siemens verfijnen de treinontwikkeling en hun werking in de automatische modus en zoeken samen met netbeheerder Keolis naar een oplossing. “Tot op heden zien we dat, hoewel deze ontwikkeling echt en positief vordert, Siemens achterop is geraakt bij de mijlpalen die het zichzelf afgelopen december heeft gesteld en dus kan ik u vanavond gewoon niet garanderen dat het de deadlines zal halen” zei Nathalie Appéré daarover op de vergadering van de metropool van 28 april. De voorzitter van de metropool hoopt in de komende weken verder uitsluitsel te kunnen geven maar volgens de website van de krant ‘Ouest France’ “voorziet het meest pessimistische vooruitzicht een opening op Allerheiligen 2022”.

Lees ook: “Laatste tests voor tweede volautomatische metrolijn van Rennes (02/02/2021)

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.