Londense supermetro opent (eindelijk) op 24 mei

Elizabeth Line klaar om uit de startblokken te schieten

Het heeft heel wat voeten in de aarde gehad want waar de opening oorspronkelijk was voorzien voor december 2018, kan de nieuwe metroverbinding die het oosten met het westen van de stad verbindt, op 24 mei (2022) eindelijk van start gaan. Dat werd zopas door Tansport for London onlangs (04/05/2022) bevestigd. In eerste instantie rijden de metrostellen van maandag tot zaterdag om de vijf minuten tussen London Paddington en Abbey Wood, waarbij de reizigers uit Shenfield, Heatrow en Reading nog moeten overstappen. Ten laatste tegen mei 2023 kan men vanuit de vier eindpunten overstapvrij reizen.

Tekening: Duurzaam Mobiel

De Elizabethlijn is 100 kilometer lang en telt 41 stations. Ze moet een hoogfrequente dienst met hoge capaciteit aanbieden, vergelijkbaar met die van de drukste metrolijnen. Vanuit Reading en Heathrow in het westen loopt de spoorlijn onder het centrum van Londen door naar Shenfield en Abbey Wood in het oosten. Ze moet 1,5 miljoen extra mensen binnen de 45 minuten toegang geven tot het centrum van Londen. De huidige spoorcapaciteit in het centrum van Londen zal met 10 procent verhogen.

Voor de lijn zijn 42 kilometer nieuwe tunnels, tien nieuwe stations en meer dan 50 kilometer nieuw spoor nodig. Het vereist ook een opwaardering van de bestaande spoorinfrastructuur buiten het centrum en de integratie van drie verschillende seinsystemen. De kern van de eerste lijn is de aanleg van twee oost-westtunnels onder het centrum van Londen. De tunnels verbinden de Great Western Main Line nabij Paddington met de Great Eastern Main Line nabij Stratford.

De vertraging bij de oplevering van de lijn zorgt er wel voor dat het kostenplaatje behoorlijk is opgelopen. Waar in 2007 de kosten werden geraamd op 15,9 miljard pond (17,6 miljard euro), zijn die opgelopen tot boven de 18 miljard pond (20 miljard euro).

Kaart: Wikipedia

Lees ook:

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.