Te schrappen P-treinen: tipje van de NMBS-sluier opgelicht

Foto: NMBS

In de aanloop naar de Raad van Bestuur van voorbije vrijdag (31/03/2023) ontstond wat tumult over weinig gebruikte haltes en over 22 laag bezette P-treinen die zouden worden geschrapt. Wat de haltes betreft, loop een en ander niet zo’n vaart: minister Gilkinet had zich daar openlijk tegen verzet en ‘voorlopig’ worden geen haltes geschrapt. Toch bleef er enige onduidelijkheid doordat de beslissing om P-treinen te schrappen ook zijn invloed zou kunnen hebben op de bedreigde haltes, waarvan werd gezegd dat ze ongemoeid zouden blijven.

Ook al is er vooralsnog geen beslissing om haltes te schrappen, de Raad van Bestuur van de NMBS blijft er bij dat een optimalisatie van het aantal haltes nodig is. Er was echter verdeeldheid: “Meerderheid (8) tegen minderheid (6) werd beslist om voor de periode 2023-2026 geen beslissingen ter zake te nemen, maar ze uit te stellen naar een later vervoersplan” staat daarover in het persbericht van de NMBS.

Maar bij de krant ‘Het Laatste Nieuws’ was er twijfel in hoeverre de te schrappen P-treinen hun invloed zouden hebben op de al dan niet bedreigde haltes. Meer specifiek voor de spoorlijn Aalst – Burst zou het afschaffen van de daar weinig bezette P-treinen de facto toch het sluiten van de haltes kunnen inhouden.

Het persbericht dat de NMBS na de Raad van Bestuur werd verspreid, legde -begrijpelijk- de klemtoon op de positieve zaken van het nieuwe vervoerplan 2023 – 2026:

  • tegen 2026 meer dan 2.000 treinen extra per week;
  • meer dan de helft van de stations dat mag rekenen op een verbeterd aanbod;
  • de verdere ontwikkeling van het voorstedelijk aanbod rond Brussel, Antwerpen, Gent, Luik en Charleroi door een verhoging van de frequentie;
  • tijdens het weekend betere verbindingen tussen grote steden;
  • op vrijdag- en zaterdagavond 50 extra late S-treinen;
  • nieuwe verbinding met de luchthaven van Charleroi via Fleurus en Luttre;
  • +12% meer aansluitingen tussen treinen;
  • verbetering van het grensoverschrijdend aanbod.

Daarbij benadrukt de NMBS dat het gaat om “het meest ambitieuze vervoersplan ooit, dat volledig in lijn ligt met de groeiambities van het openbaredienstcontract. Het aantal treinkilometers stijgt met 7,4%, wat goed is voor meer dan 2.000 treinen extra per week tegen 2026”.

Over de P-treinen: “22 laag bezette P-treinen zullen niet meer rijden. Het gaat om treinen die het basisaanbod momenteel versterken tijdens de piekuren en waarvoor er alternatieven bestaan zonder een noemenswaardige wachttijd”. Waaruit te begrijpen dat er een concrete lijst van te schrappen P-treinen bestaat maar waarbij de NMBS vaag blijf over de alternatieven die er na het schrappen van deze P-treinen overblijven.

Daarover gecontacteerd stelt de NMBS dat er de komende weken weken informatiesessies plaats vinden met de lokale overheden en dat ze in afwachting daarvan geen lijst met de te schrappen P-treinen wil vrijgeven. Wel neemt ze specifiek voor de spoorlijn Aalst – Burst enige ongerustheid weg door te detailleren dat er bij de te schappen P-treinen geen treinen bij zijn “die belangrijk zijn voor het woon-schoolverkeer. En daar waar de treinen niet meer zullen rijden hebben de reizigers binnen het halfuur een andere trein als alternatief”.

De spoorlijn Aalst – Burst is specifiek een scholierenlijn en tussen de schaarse treinen die er rijden, steekt zo al een volledig uur. Wat dan bv. de halte Aarsele betreft: de weinige treinen die daar stoppen dienen effectief om het bestaande aanbod te versterken waardoor het bestaansrecht ervan de halte Aarsele overstijgt zodat ook de halte Aarsele geen gevaar loopt.

De P-treinen die de NMBS dan toch wil schrappen, tellen “doorgaans” minder dan 20 reizigers, waarbij men zich dan de vraag kan stellen waar men in Vlaanderen P-treinen vindt met minder dan 20 reizigers ? Is die ‘doorgaans’ misschien bedoeld om toch een zeker evenwicht te vinden voor het aantal P-treinen met minder dan 20 personen die wellicht in Wallonië wel te vinden is?

Ten slotte moet hier ook nog wel worden aangestipt dat er niet alleen 22 P-treinen zullen worden geschrapt maar dat er ter vervanging op plaatsen waartoe nood is, geleidelijk aan 12 nieuwe P-treinen zullen worden ingelegd.

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.