Duits 49-euroticket: het venijn zit hem in de staart

Het was een moeilijke bevalling. Zoals het een mens betaamt, duurde het negen maanden: op 1 september 2022 eindigde het maandelijkse ticket van 9 euro voor all-inclusive toegang tot het Duitse lokale en regionale openbaar vervoer. Op 1 mei 2023 wordt het vervolgticket voor 49 euro per maand ingevoerd. Dit was het definitieve besluit van de ‘verloskamer van de Duitse democratie’, de Duitse Bundesrat.

Dirk Flege, directeur van de non-profit Pro-Rail Alliance, spreekt van een ‘revolutie voor het lokale openbaar vervoer’. Het Deutschland-ticket zou een beslissende hefboom kunnen zijn voor de vervoersomslag, omdat het bus- en treinreizen niet alleen goedkoper, maar ook veel gemakkelijker zou maken. Dirk Flege: “Nu moeten we er alles aan doen om de capaciteit van het openbaar vervoer te vergroten en de frequentie te verhogen, zodat overstappen op bus en trein voor nog meer mensen aantrekkelijker en betrouwbaarder wordt.”

Ook Thomas Prechtl, voorzitter van het Bundesverband SchienenNahverkehr BSN, is enthousiast: “Wij kijken uit naar de lancering van het Deutschland-ticket, want het is niet ‘zomaar’ weer een nieuw vervoersbewijs, maar een grote stap op weg naar de ommekeer in het vervoer. Het zal het lokale spoorvervoer duurzaam veranderen en veel nieuwe reizigers overtuigen van het meest milieuvriendelijke vervoermiddel. Daarom trekken wij, als lokale instantie voor personenvervoer per spoor, al maandenlang alles uit de kast om van het ticket een groot succes te maken.”

Bestaande en potentiële gebruikers van het openbaar vervoer in Duitsland moeten nu zorgvuldig nagaan waar ze het nieuwe kaartje kopen, wat ze doen met bestaande abonnementen en waarvoor het gekochte kaartje precies geldig is.

Uniforme hoekstenen in heel Duitsland

Er is een grote verscheidenheid aan bestaande en geplande regionale aanbiedingen voor studenten, stagiairs, lage-inkomensgroepen en gebruikers van een beperkt gebied van het regionale aanbod. Sommige deelstaten zijn van plan de halfjaarkaarten voor studenten om te zetten in het D-biljet met bijbetaling van het verschil. Andere bevolkingsgroepen zullen, afhankelijk van hun mobiliteitsbehoeften, beter gediend zijn met de goedkopere regionale aanbiedingen die blijven bestaan of binnenkort beschikbaar zullen zijn. Er verandert momenteel veel in deze sector, dus een overzicht zal in een later nummer van ‘rail & mobility'(1) worden gegeven.

Klanten van bestaande abonnementen in de steden en regio’s moeten hun providers vragen hoe een overstap naar het D-Ticket werkt. Sommige dingen worden verondersteld automatisch te gebeuren, maar voor sommige dingen moeten de klanten zelf actie ondernemen.

BSN-voorzitter Thomas Prechtl voegde een drupje weemoed toe aan zijn lof voor de regeringsresoluties die op 28 maart 2023 door het coalitiecomité werden aangenomen. Er werden weliswaar uiterst positieve resoluties aangenomen voor het herstel van het spoorwegnet in Duitsland. De financiën voor het onderhoud van de bestaande vervoersdiensten na 2024 zijn echter nog steeds niet gegarandeerd, evenmin als de middelen voor de uitbreiding van de diensten om de vervoersomslag te realiseren.

Prechtl: “Het moet de federale regering duidelijk zijn dat zonder een substantiële verhoging van de regionaliseringsfondsen het bestaande lokale spoorvervoer vanaf 2024 niet meer verzekerd is. Bovendien kunnen zonder aanzienlijk hogere middelen geen extra vervoersdiensten worden besteld. Vooral de langetermijnfinanciering van het Deutschlandticket – door velen ook wel het klimaatticket genoemd – dat nu op 1 mei wordt ingevoerd, moet nog worden opgehelderd. Dat moet nu gebeuren, want anders hebben we in de toekomst een betere infrastructuur – maar zal er een gebrek zijn aan lokale vervoersdiensten op het spoor.”

Voor de periode van 2023 tot 2025 zal de federale regering jaarlijks 1,7 miljard euro bijdragen in de kosten van het Deutschland-Ticket. In 2023 zal de federale regering ook 50 procent van de extra kosten voor de invoering van de tickets voor haar rekening nemen. Om de financiering van dit digitale forfaitaire ticket te waarborgen, wordt in 2025 een nieuwe wetgevingsprocedure gestart op basis van een evaluatie van de verkeers- en financiële effecten.

Het is goed mogelijk dat het D-ticket 2024 binnenkort duurder wordt. Daarom moeten vrienden van het openbaar vervoer tegen een vast tarief het nieuwe kaartje nu massaal kopen. Hoe meer geld het in de kas van de vervoersbedrijven brengt, hoe minder verleiding er zal zijn om de ticketprijs in de nabije toekomst te verhogen.

PROCEDURE

Het nieuwe ticket kost 49 euro per maand en is geldig voor alle regionale en S-Bahn-treinen in 2e klas, voor streek- en stadsbussen, trams en metro’s en, afhankelijk van de regio, ook voor scheepsveerboten.

Het ticket is alleen verkrijgbaar als abonnement. Daartoe moeten geïnteresseerden een incassomachtiging (SEPA-domiciliëring) afgeven aan hun bank voor het geselecteerde vervoersbedrijf. Het bedrijf zal dan elke maand automatisch 49 euro van de rekening van de klant afschrijven. Deze procedure sluit spontane aankoopbeslissingen uit.

Bestellingen moeten gewoonlijk vóór de 10e van de maand vóór het gebruik van het ticket worden geplaatst. Sommige maatschappijen bepalen zelfs dat bestellingen uiterlijk op de 1e van de voorgaande maand moeten worden geplaatst. Abonnementen kunnen maandelijks worden opgezegd – opnieuw op de sluitingsdatum die gold op het moment van bestelling. De aankoop van tickets uit een automaat is uitgesloten.

Dit maakt het voor buitenlanders uit aangrenzende Duitse landen moeilijk om een dergelijk ticket te kopen. De procedure van automatische afschrijving voor de betaling van tickets werkt waarschijnlijk alleen voor houders van een Duitse bankrekening. Slechts enkele Duitse banken openen een bankrekening voor buitenlanders uit de EU zonder woonplaats in Duitsland. Volgens onderzoek van rail & mobility is de directe bank N26 daar één van.

Het klopt dat alle EU-buurlanden van Duitsland tot de SEPA-betalingsruimte behoren: SEPA-buurlanden (euro): België, Frankrijk, Luxemburg, Nederland, Oostenrijk. SEPA-landen (zonder euro): Tsjechië, Denemarken, Polen. En sinds de inwerkingtreding van de zogenaamde SEPA-verordening(Verordening nr. 260/2012) mogen bedrijven niet meer voorschrijven in welk EU-land de rekening moet worden aangehouden van waaruit de automatische incasso moet worden uitgevoerd. Maar gezien de praktische moeilijkheid om de kredietwaardigheid van buitenlandse klanten te controleren en het gebrek aan eurocompatibiliteit in het geval van laatstgenoemde landen, is het onwaarschijnlijk dat een Duitse onderneming het D-ticket van een buitenlandse bankrekening laat betalen.

Ticketaankoop via smartphone app

Net als bij de bahn bonus app van Deutsche Bahnmoeten geïnteresseerde gebruikers eerst nagaan welke versie van het besturingsprogramma Android of iOS op hun smartphone draait. De app waarmee het D-Ticket wordt gekocht, moet met deze versie van het programma kunnen werken!

  •  Dein Deutschlandticket – deze, naar eigen zeggen, “officiële landelijke Deutschlandticket app”, fabrikant Mobility inside Holding, werkt in de versie van 31 maart 2023 alleen vanaf “Android OS 8.0 of hoger”, aldus computertijdschrift CHIP.
  •  Deutschlandticket APP, versie 1.4.3 van HanseCom PTTS GmbH: Deze app vereist alleen “Android versie 5.0 of hoger” in de bijgewerkte versie van 31.03.2023 .Meer dan 20 vervoersverenigingen zijn in de app opgenomen. Alleen bij deze kunnen geïnteresseerden vervolgens hun D-Ticket kopen en downloaden naar hun mobiele telefoon.
  • Mobiel telefoonticket met de gratis NAH.SH app voor Android (vanaf versie 8.0) en iOS (vanaf versie 14.5 )
  • D-Ticket via de Navigator app van Deutsche BahnAndroid OS 6.0 of hoger, iOS 12.0 of hoger.

Voetnoot van de auteur:

“Ik vind bijvoorbeeld de kwestie van de Android-app belangrijk. Onze minister van Digitalisering heeft daar geen probleem mee, hij krijgt van het ministerie altijd de nieuwste iPhone. Maar wij normale mensen kopen niet vaak een nieuwe mobiele telefoon als de oude nog werkt. Ik vond een statistiek die zegt dat 15% van de hits op de websites van Deutsche Bahn afkomstig is van smartphones met Android 7 of ouder. Deze mensen kunnen de nieuwste “officiële” app dus helemaal niet gebruiken. Zij moeten dan een andere app gebruiken”.

(1) Deze tekst verscheen oorspronkelijk in het Duis op de nieuwssite ‘rail & mobility‘. Met deze nieuwssite is er een overeenkomst voor het uitwisselen van teksten.

Delen met:

6 Reacties

  1. Ik krijg het niet voorelkaar om het 49 euroticket online te kopen, want mijn IBAN wordt niet (h)erkend door de duitse websites zoals DB.De of Deutschlandticket.de
    Wie weet hoe dit te omzeilen of op te lossen is?
    Henk Fernhout

    • Hoe koop je een Deutschlandticket?

      “Sinds kort is het ook mogelijk om een Deutschlandticket via de
      website van de Duitse Spoorwegen (DB, http://www.bahn.com) te kopen,
      en wel via domiciliëring.

      Een wellicht gemakkelijker manier voor buitenlandse bezoekers om
      een Deutschland ticket te kopen is via de apps van een van de
      Verkehrsverbünde. Volgens de berichten zouden die van Bremen,
      Hamburg en Mainz het meest gebruiksvriendelijk zijn. Treinspecialist
      ‘Man in Seat 61’ (www.seat61.com) adviseert de MobiFahrPlaner app
      van het Verkehrsverbund Bremen, omdat deze betaling met
      kredietkaart aanvaardt en geen probleem heeft met buitenlandse
      adressen.

      – Stap 1: download de FahrPlaner app voor iPhone of MFahrPlaner app
      voor Android.
      – Stap 2: klik op het menu-icoontje linksboven en ga naar Tickets.
      Selecteer dan Deutschlandticket.
      – Stap 3: klik op de rode knop “Register” onderaan. Klik vervolgens op
      “Sign up for free” en registreer, de app vermeldt de meeste landen en
      heeft geen problemen met niet-Duitse postcodes.
      Stap 4: Selecteer “Credit Card” en koop uw Deutschland ticket.
      Je toont het Deutschlandticket als een QR-code in de app op je slimme
      telefoon. Makkelijk!

      Je moet nu nog zorgen voor een geldig vervoersbewijs van je
      vertrekpunt in België naar Aachen Hbf . Hiervoor bestaan
      verschillende formules.”

      (Uit: ‘Mondig Mobiel’, pag. 16 (https://treintrambus.be/wp-content/uploads/2023/06/MoMo144-ok.pdf). Mondig Mobiel is het ledenblad van de reizigersbelangenvereniging TreinTramBus)

      • Van de heer Fernhout kregen we ook nog de volgende reactie:

        “Ik had het item inmiddels al gevonden, maar toen was mijn vakantie bijna voorbij en had de aanschaf geen zin meer.

        Overigens opmerkelijk hoe moeilijk de oplossing van het probleem te vinden was. Voor zover ik weet alleen via uw nieuwssite.

        Email contact met Deutsche Bahn leverde niet het gewenste resultaat: Mij werd geadviseerd om een DB-service punt te bellen.

        Communicatie via de schermverbinding op het station Bad Waldsee resulteerde in het advies naar Ulm of Ravensburg te gaan om het daar aan de balie te regelen.

        In Ravensburg trof ik een zeer onvriendelijke dame die mij de les las dat ik geen abonnement voor mijn partner kon afsluiten en dat zij, anders dan de voor ons zo aardige Bundesregierung, in Nederland ook voor de treinreis altijd het volle pond moet betalen.

        Uiteindelijk bleek zij ook niets voor mij te kunnen betekenen omdat mijn IBAN niet herkend wordt op de Duitse websites.

        Uiteraard toonde ze geen enkel begrip voor het feit dat ik voor niets naar Ravensburg was gereisd.
        Dit is trouwens de eerste keer dat ik geen gastvrije en servicegerichte houding ervaar bij de DB.

        Afijn volgend jaar beter…”

  2. Beste, Bedankt om aandacht aan dit initiatief te geven. Vorig jaar maakten wij reeds gebruik van het 9 euro ticket dat als voordeel had dat je het gewoon in elk station kon aankopen. Dit jaar gingen we opnieuw naar het station (Treuchtlingen) om het nieuwe 49 euro ticket aan te kopen. Daar werden we doorverwezen naar de app. We hebben met ons gezin de app gedownload en via die omslachtige weg ons 49 euro ticket besteld. Bij mij ging het geld pas na 5 dagen van de rekening. Bij mijn vriendin lukte het niet en hebben we onze gastvrouw en haar rekening moeten inschakelen om het te regelen. Toen we zagen dat ons volgende maandabonnement reeds werd geactiveerd zijn we gaan nakijken wat we moesten doen om dit te annuleren. We hebben dit onmiddellijk gedaan via de cancelationform van de app. Wij vrezen echter dat we ook augustus zullen moeten betalen. Het is duidelijk dat dit 49 euro ticket niet is afgestemd voor toeristengebruik. Misschien kunnen jullie dit doorspelen aan jullie Duitse tegenhangers.

  3. Ik heb het nu vrij eenvoudig voor elkaar gekregen via:
    Grenzinfopunkt en daar geklikt op beschikbare verkooppunten.
    Ik heb de postcode van Emmerich gebruikt 46446
    Toen DBNRWay gekozen.
    Account aangemaakt en ticket besteld en betaald met PayPal.
    Het is even wat werk als je nog geen PayPal hebt.
    Maar ik heb het ticket voor Juni nu al op mijn telefoon staan op de app van DBNRWay.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.